Může zaměstnavatel libovolně měnit směny? | Dostupný advokát

Může zaměstnavatel libovolně měnit směny?

Může zaměstnavatel libovolně měnit směny?

4. 9. 2018 / autor: Ondřej Preuss

Může se stát, že Vám zaměstnavatel změní pracovní dobu na čas,který vám nevyhovuje. Je možné se v takovýchto případech bránit a jak je to vlastně s rozvržením pracovní doby?


V prvé řadě pracovní dobu určuje vždy zaměstnavatel. Ten určí začátek a konec směny, přičemž musí dbát na zákonem stanovené limity jako například povinné přestávky a také na bezpečnost práce.

Rozlišujeme čtyři modely rozvržení pracovní doby:

1. Rovnoměrné rozvržení pracovní doby

Neboli běžná pracovní doba. To znamená, že smeny jsou každý týden stejné, takže zaměstnanec pracuje např. od pondělí do pátku od 9 do 17 hodin. Za jeden týden je možné odpracovat tedy 40 hodin.

2. Nerovnoměrné rozložení pracovní doby

Model krátkého a dlouhého týdne. Každý týden je pracovní doba rozvržena jiným způsobem. Nesleduje se tedy maximální počet hodin v jednom týdnu, ale průměrná doba za takzvané vyrovnávací období. Toto období může být maximálně 26 nebo i 52 týdnů. Přičemž průměrná pracovní doba v tomto období nesmí v součtu opět přesáhnout 40 hodin.

Zaměstnavatel však nemůže vyžadovat nepřetržitou práci v jednom týdnu a nabízet volno v druhém týdnu. Stále je totiž nutné hledět na povinné přestávky mezi směnami a další omezení.

Při rovnoměrnémi i při nerovnoměrném rozložení pracovní doby zaměstnavatel musí vypracovat písemný rozvrh týdenní pracovní doby a seznámit s ním zaměstnance nejméně dva týdny předem. Tento rozvrh musí zaměstnanec dodržovat a není možné se proti němu bránit.

3. Pružná pracovní doba

Pružná pracovní doba znamená, že si zaměstnanec začátek a konec pracovní doby zvolí sám. Je stanovena základní pracovní doba, např. mezi 10:00 a 15:00, kdy je zaměstnanec povinen být na pracovišti, ale je již na něm, zda-li přijde v sedm a brzy odejde nebo dorazí až na desátou.

Opět se zde vypočítává průměrná týdenní pracovní doba, která musí být alespoň ve vyrovnávacím období naplněna.

4. Konto pracovní doby

Toto znamená, že zaměstnanec je povinen se dostavit vždy podle předepsaného harmonogramu směn a to, jak dlouho na pracovišti setrvá se odvíjí od momentální potřeby zaměstnavatele. Pokud dojde práce, kterou má zaměstnanec vykonávat, směna může být ukončena, stejně tak ale že během směny vyvstane další potřeba pracovní činnosti, zaměstnanec bude opět povolán. Je to tedy systém nejvstřícnější spíše k zaměstnavateli.

Konto pracovní doby může být zavedeno pouze kolektivní smlouvou nebo vnitřním předpisem. Zaměstnavatel určí vyrovnávací období (opět maximálně 26/52 týdnů). Zaměstnanci náleží stálá mzda (minimálně 80 % průměrného měsíčního výdělku).


Rychlá konzultace s právníkem – specialistou na problém, který potřebujete vyřešit

Úvodní konzultace je nejúčinnější způsob řešení jakékoli právní záležitosti. Během 30-60 minut pro vás najdeme vhodný právní postup a navrhneme vám řešení. Podklady nám pošlete jednoduše elektronickou cestou, a do druhého dne se s vámi spojíme a celou věc probereme.

Rychlou úvodní konzultací vám dokážeme poradit s 90 % toho, s čím se jako běžný občan nebo firma setkáte. Nejčastěji to bývají tyto případy:

  • obrana práva z uzavřené smlouvy (včetně uplatnění smluvních pokut),
  • dohody a spory ohledně koupě nemovitostí a nájmů bytů (včetně zápisu do katastru nemovitostí),
  • rozvody a výživné,
  • spory ohledně náhrady škody,
  • neoprávněné exekuce a zastupování v insolvenčním řízení,
  • neoprávněná výpověď ze zaměstnání, včetně nároku na odstupné,
  • reklamace vad a záruky za provedené práce,
  • ochrana osobnosti,
  • pokuty uložené za provoz automobilu,
  • převody automobilů a motocyklů.

Vše s námi můžete vyřídit telefonicky, e-mailem nebo přes Skype, ať už bydlíte kdekoliv. Jednoduše a skutečně účinně. Bez zbytečného chození do advokátní kanceláře. Radíme běžně i přes 8 časových pásem klientům, kteří právě surfují na Bali.

Každý měsíc poradíme na dálku nejméně 200 lidem. Osobně nebo při soudním řízení pak další stovce.

Co pro vás uděláme:

Varianty naší nabídky Rychlá konzultace Prémiová konzultace
Délka konzultace s advokátem30 minut
Konzultace proběhnetelefonicky, Skypetelefonicky,
Skype, e-mail
Jak rychle konzultace proběhnedo 24 hodindle vaší potřeby
Konečná cena včetně DPH690570,22 Kč bez DPH13001074,32 Kč bez DPH

Jako advokáti samozřejmě zachováváme soukromí a mlčenlivost. Cokoli si řekneme nebo napíšeme, zůstane pouze mezi námi. I proto máme zabezpečený systém, přes který nám posíláte citlivé podklady. Vše je tak bezpečnější než přes e-mail.

Rychlé představení služby

Děkujeme klientům, kteří nám dovolili sepsat své příběhy, a sdílet tak s dalšími z vás své zkušenosti:

Ing. Lucie Proroková, Ostrava (překladatelka): „S jednorázovou konzultací jsem byla velice spokojena. Získala jsem zpětnou vazbu ke smlouvě a navíc jsem z celé konzultace získala zápis. A to vše v krátkém termínu - do druhého dne od objednání.“
Michal Vrátný, Praha (podnikatel): „Děkuji za rychlou a precizní radu. Musím se přiznat, že jsem byl původně k přínosu advokáta skeptický. Nakonec jsem však rád, že jsem do toho šel. Navíc mám jasno v tom, kam se příště ohledně právního poradenství pohodlně obrátit.“
MDDr. Pavla Kramolišová, Nový Jičín (zubařka): „Oceňuji, jak rychle a pro mě jako laika srozumitelně pracujete. Ušetřilo mi to čas, nervy a obavy s neznámého. Už nikdy do bezplatné právní poradny.“
Lukáš Řezníček, Praha (řízení letového provozu): „Web i odvedenou službu hodnotím rozhodně pozitivně. Advokátní kancelář Dostupný advokát odhalila v mé smlouvě o převodu bytu „nenápadné“ riziko, které by mě stálo hodně peněz.“
Štěpán Mičunek, Rožnov p. R. (podnikatel): „Na Dostupného advokáta jsem se obrátil s prosbou o pomoc s neplatičem. Advokáti mi poradili, jak dále postupovat. Náš spor se dostal až před soudy, kde byl Dostupný advokát můj právní zástupce. Soudy jsem vyhrál, služby tohoto webu mohu vřele doporučit.“
Tomáš Hrdlička, Nové Strašecí (servisní technik): „Jít osobně za právníkem mně přišlo dost nepříjemné. Zde jsem ale všechno vyřídil bez toho, abych se s ním musel setkat a hledat ho v seznamu advokátů. Koupil jsem u něj právní konzultaci, protože mě zaměstnavatel vyslal na dlouhodobou pracovní cestu a já jsem ani nevěděl, na co mám nárok. S právníkem jsem mluvil online přes skype, byl příjemný, služba rychlá, můžu jen doporučit.“
Pavel Kasal, Praha (provozovatel webu): „Při předčasném odstoupení od operativního leasingu mi byla vyúčtována nesmyslně vysoká částka za to, že se vůz údajně prodal za nižší cenu, než byla jeho tržní hodnota. To se mi nezdálo, a tak jsem se obrátil na online právní poradnu Dostupného advokáta, který se velice rychle seznámil s celým případem a následně mi doporučil možné varianty, jak se bránit. Samozřejmě mi pomohli připravit potřebné podklady. Díky nim jsem musel uhradit pouze zlomek původní částky a tím ušetřil desetitisíce korun.“
Mgr. Vojtěška Kupcová, Otrokovice: „Chci poděkovat za výborné služby, které jste mi poskytli. Jsem důchodkyně a nesplacená směnka ve výši 100.000 Kč pro mne představovala ztrátu finanční rezervy, kterou v mém věku považuji za důležitou. Ztrácela jsem naději. "Dostupný advokát" kvalifikovaně záležitost vyřešil bez toho, abych někam musela chodit či se dokonce účastnit soudních jednání! Mnohokrát děkuji, vaší práce si velice vážím a přeji hodně úspěšných řízení.“
Další reference našich zákazníků naleznete v záložce Reference.

Napsali o naší službě:


Ohodnoťte tento článek: