Nahrávání hovorů | Dostupný advokát

Nahrávání hovorů - je společnost nucena poskytnout záznam hovoru?

Obrázek k článku Nahrávání hovorů - je společnost nucena poskytnout záznam hovoru?

10. 12. 2018 / autor: Ondřej Preuss

Když voláte svému mobilnímu operátorovi, bance či jiné společnosti například na zákaznickou podporu jistě víte, že Vás na začátku hovoru milý hlas vždy upozorní, že z důvodu zkvalitňování služeb bude hovor monitorován. Co ale v případě, že uzavřete tímto způsobem nějakou smlouvu či se dostanete s danou firmou i do konfliktu? Je firma povinna Vám tento Váš záznam poskytnout?


Ke zpracovávání (pořízení a uchovávání) takové nahrávky je třeba váš souhlas, který dáváte pokračováním v hovoru po upozornění, že je monitorován. Nejedná se tedy pouze o mobilní operátory, ale i banky nebo další společnosti si naše hovory nahrávají pro zkvalitnění poskytovaných služeb nebo z důvodu, že během hovoru dojde k uzavření smlouvy.

Nejprve je důležité tyto dva režimy odlišit, jelikož mají jiný režim zpracování. Nahrávky hovorů, při kterých nebyla uzavřena smlouva, jsou uchovávány po omezenou dobu. K jejich dlouhodobému uchovávání není důvod, takže musí být vyhodnoceny pro účel zkvalitnění služeb a pak zničeny. Naopak nahrávky prokazující uzavření smlouvy mohou společnosti uchovávat po dobu trvání smluvního vztahu a i několik let poté kvůli případným sporům. V naší praxi jsme se například setkali se situací, kdy si pojišťovna uchovávala záznam i více jak šest let po pojistné události a předložila ho až k soudnímu jednání.

Řada společností však poskytnutí těchto hovorů odmítá. Pokud dojde k reklamaci, nebo k nejasnosti o obsahu, povolají například zvláštní tým, který si nahrávku poslechne a posoudí ji. Je ale otázka, zda je takový postup v souladu se zákonem. Podle nového nařízení GDPR však mají lidé právo na přístup ke všem údajům, které jsou o nich zpracovávány. Z čehož v zásadě vyplývá, že by i záznam telefonického rozhovoru měl být poskytnut. Tato otázka však není doposud jasná.

Takové právo může být založeno i samotnými obchodními podmínkami dané společnosti. Pořizování nahrávek je však rozhodnutí dané společnosti, není to žádná povinnost ze zákona. V praxi se však stejně patrně “nevhodné” nahrávky protistrana nedovolá. Ten kdo ji pořídil může vždy nakonec říci, že se nahrávka ztratila, či zničila, i kdyby měl povinnost ji vydat, nebo si ji dokonce vyžádá soud. Těžko se potom bude prokazovat nepravdivost takového tvrzení.

Archivace záznamů

Dále je ještě potřeba uvést, že podle zákona o elektronických komunikacích je operátor zajišťující veřejnou komunikační síť nebo poskytující veřejně dostupnou službu elektronických komunikací povinen uchovávat po dobu šesti měsíců tzv. provozní a lokalizační údaje.

Musí se tedy archivovat elektronická komunikace včetně údajů o telefonních hovorech, SMS zpráv, tzv. mrtvé SIM karty, provoz sítě internet atd. V síti internet se samozřejmě archivuje veškerý pohyb uživatele (prohlížené webové stránky, e-maily…), z logů serverů lze vyčíst opravdu mnoho. Není však uchováván a dále předáván obsah zpráv. Toto je však určena pro oči Policie, nikoliv účastníků daných hovorů.

Předání záznamu

Není stanoveno, jakým způsobem by mělo předání záznamu probíhat. Je tedy možné určit jednotný postup pro všechny, například poslech v sídle společnosti. Nicméně z GDPR by blyo možné při kreativním výkladu dovodit, že by to nemalo být zbytečně omezující pro slabší smluvní stranu. Těžko tedy tahat klienta za účelem poslechu obchodního hovoru třeba na Krym do zahraniční centrály společnosti.


Rychlá konzultace s právníkem – specialistou na problém, který potřebujete vyřešit

Úvodní konzultace je nejúčinnější způsob řešení jakékoli právní záležitosti. Během 30-60 minut pro vás najdeme vhodný právní postup a navrhneme vám řešení. Podklady nám pošlete jednoduše elektronickou cestou, a do druhého dne se s vámi spojíme a celou věc probereme.

Rychlou úvodní konzultací vám dokážeme poradit s 90 % toho, s čím se jako běžný občan nebo firma setkáte. Nejčastěji to bývají tyto případy:

  • obrana práva z uzavřené smlouvy (včetně uplatnění smluvních pokut),
  • dohody a spory ohledně koupě nemovitostí a nájmů bytů (včetně zápisu do katastru nemovitostí),
  • rozvody a výživné,
  • spory ohledně náhrady škody,
  • neoprávněné exekuce a zastupování v insolvenčním řízení,
  • neoprávněná výpověď ze zaměstnání, včetně nároku na odstupné,
  • reklamace vad a záruky za provedené práce,
  • ochrana osobnosti,
  • pokuty uložené za provoz automobilu,
  • převody automobilů a motocyklů.

Vše s námi můžete vyřídit telefonicky, e-mailem nebo přes Skype, ať už bydlíte kdekoliv. Jednoduše a skutečně účinně. Bez zbytečného chození do advokátní kanceláře. Radíme běžně i přes 8 časových pásem klientům, kteří právě surfují na Bali.

Každý měsíc poradíme na dálku nejméně 200 lidem. Osobně nebo při soudním řízení pak další stovce.

Co pro vás uděláme:

Varianty naší nabídky Rychlá konzultace Prémiová konzultace
Délka konzultace s advokátem30 minut
Konzultace proběhnetelefonicky, Skypetelefonicky,
Skype, e-mail
Jak rychle konzultace proběhnedo 24 hodindle vaší potřeby
Konečná cena včetně DPH690570,22 Kč bez DPH13001074,32 Kč bez DPH

Jako advokáti samozřejmě zachováváme soukromí a mlčenlivost. Cokoli si řekneme nebo napíšeme, zůstane pouze mezi námi. I proto máme zabezpečený systém, přes který nám posíláte citlivé podklady. Vše je tak bezpečnější než přes e-mail.

Rychlé představení služby

Děkujeme klientům, kteří nám dovolili sepsat své příběhy, a sdílet tak s dalšími z vás své zkušenosti:

Ing. Lucie Proroková, Ostrava (překladatelka): „S jednorázovou konzultací jsem byla velice spokojena. Získala jsem zpětnou vazbu ke smlouvě a navíc jsem z celé konzultace získala zápis. A to vše v krátkém termínu - do druhého dne od objednání.“
Michal Vrátný, Praha (podnikatel): „Děkuji za rychlou a precizní radu. Musím se přiznat, že jsem byl původně k přínosu advokáta skeptický. Nakonec jsem však rád, že jsem do toho šel. Navíc mám jasno v tom, kam se příště ohledně právního poradenství pohodlně obrátit.“
MDDr. Pavla Kramolišová, Nový Jičín (zubařka): „Oceňuji, jak rychle a pro mě jako laika srozumitelně pracujete. Ušetřilo mi to čas, nervy a obavy s neznámého. Už nikdy do bezplatné právní poradny.“
Lukáš Řezníček, Praha (řízení letového provozu): „Web i odvedenou službu hodnotím rozhodně pozitivně. Advokátní kancelář Dostupný advokát odhalila v mé smlouvě o převodu bytu „nenápadné“ riziko, které by mě stálo hodně peněz.“
Štěpán Mičunek, Rožnov p. R. (podnikatel): „Na Dostupného advokáta jsem se obrátil s prosbou o pomoc s neplatičem. Advokáti mi poradili, jak dále postupovat. Náš spor se dostal až před soudy, kde byl Dostupný advokát můj právní zástupce. Soudy jsem vyhrál, služby tohoto webu mohu vřele doporučit.“
Tomáš Hrdlička, Nové Strašecí (servisní technik): „Jít osobně za právníkem mně přišlo dost nepříjemné. Zde jsem ale všechno vyřídil bez toho, abych se s ním musel setkat a hledat ho v seznamu advokátů. Koupil jsem u něj právní konzultaci, protože mě zaměstnavatel vyslal na dlouhodobou pracovní cestu a já jsem ani nevěděl, na co mám nárok. S právníkem jsem mluvil online přes skype, byl příjemný, služba rychlá, můžu jen doporučit.“
Pavel Kasal, Praha (provozovatel webu): „Při předčasném odstoupení od operativního leasingu mi byla vyúčtována nesmyslně vysoká částka za to, že se vůz údajně prodal za nižší cenu, než byla jeho tržní hodnota. To se mi nezdálo, a tak jsem se obrátil na online právní poradnu Dostupného advokáta, který se velice rychle seznámil s celým případem a následně mi doporučil možné varianty, jak se bránit. Samozřejmě mi pomohli připravit potřebné podklady. Díky nim jsem musel uhradit pouze zlomek původní částky a tím ušetřil desetitisíce korun.“
Mgr. Vojtěška Kupcová, Otrokovice: „Chci poděkovat za výborné služby, které jste mi poskytli. Jsem důchodkyně a nesplacená směnka ve výši 100.000 Kč pro mne představovala ztrátu finanční rezervy, kterou v mém věku považuji za důležitou. Ztrácela jsem naději. "Dostupný advokát" kvalifikovaně záležitost vyřešil bez toho, abych někam musela chodit či se dokonce účastnit soudních jednání! Mnohokrát děkuji, vaší práce si velice vážím a přeji hodně úspěšných řízení.“
Další reference našich zákazníků naleznete v záložce Reference.

Napsali o naší službě:


Ohodnoťte tento článek:

Mohlo by vás také zajímat: