Co je referendum?
Místní referendum je nástroj přímé demokracie, kde místní občané prostřednictvím svého hlasu rozhodují o otázkách, které jsou v jejich komunitě důležité. Tento proces je řízen zákonem o místním referendu , který určuje jak, kdy a kdo může hlasovat. Místní referendum se týká otázek, které spadají do samostatné pravomoci obcí, měst, statutárních měst, městských částí, městských obvodů nebo hlavního města Prahy a statutárního města. Na rozdíl od voleb se zaměřuje se na jednotlivé rozhodnutí o budoucnosti územního celku.
Kdo může účastnit místního referenda?
Právo účastnit se místního referenda má každý občan, který má také právo volit do zastupitelstva obce. Tento občan musí být státním občanem České republiky (nebo občanem státu, který mu umožňuje hlasovat na území České republiky). Existují však určité překážky, jako je omezení osobní svobody na základě zákona, zbavení právní způsobilosti, nebo aktivní vojenská služba, které mohou bránit v účasti na místním referendu.
Co je vyloučeno z místního referenda?
Místní referendum se nemůže týkat otázek, které jsou zákonem specificky definovány. Těmito otázkami jsou například místní daně a rozpočet, volba a odvolání starosty nebo primátora, otázky v rozporu s právními předpisy, otázky rozhodované ve speciálních řízeních, uzavření veřejnoprávních smluv k výkonu přenesené působnosti nebo schválení, změna nebo zrušení obecně závazné vyhlášky obce. Místní referendum také nelze konat do 24 měsíců od předchozího platného rozhodnutí v téže věci.
Související služba
Řešení právního problému na míru
Vyřešte libovolný právní problém s týmem Dostupného advokáta! Do 24 hodin vám navrhneme řešení vaší situace a spočítáme, kolik vás to bude stát. Cena za vypracování návrhu je 390 Kč. Když si u nás navržené služby objednáte, máte vypracování návrhu zdarma.
Chci pomoct
- Při objednání služby přesně víte, co dostanete a kolik vás to bude stát.
- Vše zvládneme on-line nebo osobně v jedné z našich 4 kanceláří.
- 8 z 10 požadavků vyřešíme do 2 pracovních dnů.
- Pro každý právní obor máme specialistu.
Právní úprava referenda v České republice
Základem pro pořádání referend je Listina základních práv a svobod, která zaručuje právo občanů podílet se na správě veřejných věcí přímo nebo svobodnou volbou zástupců. Referendum tak představuje cenný nástroj, který umožňuje občanům ovlivňovat veřejný život a rozhodovat o klíčových otázkách týkajících se jejich života a budoucnosti.
Referenda také mohou probíhat na různých úrovních, a to celostátní, krajské a místní. Na ústavní úrovni je v ČR teoreticky možné konat referenda o celostátních záležitostech. Dosud však nebyl žádný návrh zákona o obecném referendu finálně schválen.
Místní referenda umožňují obyvatelům konkrétní obce rozhodovat o místních záležitostech. Referendum musí být podpořeno minimálním počtem podpisů občanů, a výsledek je závazný, pokud je splněno určité procento účasti a hlasů pro.
Další formou jsou krajská referenda, která umožňují obyvatelům kraje hlasovat o otázkách patřících do samostatné působnosti kraje. Pro platnost krajského referenda je rovněž nutná určitá účast a minimální počet hlasů pro závazné rozhodnutí.
Jak probíhá místní referendum?
Místní referendum, či také místní lidové hlasování upravuje zákon o místním referendu. Místní referendum se uskuteční pokud se o tom rozhodne zastupitelstvo obce nebo statutárního města, nebo pokud přípravný výbor podá návrh na jeho konání a zastupitelstvo se rozhodne o jeho vyhlášení. Návrh přípravného výboru je platný, pokud jej podpoří určitý počet oprávněných osob, který závisí na velikosti obce nebo statutárního města.
Zastupitelstvo obce nebo statutárního města může vyhlásit místní referendum většinou hlasů všech členů zastupitelstva. Místní referendum je pak oficiálně vyhlášeno vyvěšením usnesení na úřední desce obecního úřadu nebo magistrátu po dobu 15 dnů.
Druhou variantou je vyhlášení na návrh přípravného výboru. Ten sestává minimálně ze 3 oprávněných osob a má určité úkoly, které musí splnit. Může například navrhnout konání místního referenda, delegovat členy do volebních komisí, nebo podat návrh na neplatnost hlasování. K návrhu přípravného výboru musí být přiloženy podpisy podporujících oprávněných osob, které musí být ověřeny obecním úřadem obce nebo magistrátem statutárního města.
Otázkami, které nelze v místním referendu pokládat jsou otázky týkající se místních poplatků, rozpočet obce nebo statutárního města, volba a odvolání starosty nebo primátora, nebo jiné otázky, která by byly v rozporu s právními předpisy. Také není možné konat referendum, jestliže o téže otázce už uplynulo 24 měsíců od posledního platného rozhodnutí v místním referendu.
Místní referendum naopak typicky lze konat v otázkách výstavby či proměny důležitých staveb, jako jsou nemocnice, radnice, nádraží či jiné strategicky významné stavby. Fantazii obecních zastupitelstev se ovšem meze nekladou.
Jak na to, když chcete vyhlásit referendum?
Místní referendum se koná, pokud se na tom usnese zastupitelstvo obce nebo zastupitelstvo statutárního města, nebo pokud přípravný výbor podá návrh na konání referenda a zastupitelstvo rozhodne o jeho vyhlášení. Přípravný výbor je složen z alespoň tří oprávněných osob, které navrhují uspořádání referenda a delegují členy do komisí pro hlasování.
Návrh přípravného výboru může být podán, pokud jej podpořilo svým podpisem v obci nebo v její části, která má:
- do 3 000 obyvatel………….alespoň 30% oprávněných osob,
- do 20 000 obyvatel………..alespoň 20% oprávněných osob,
- do 200 000 obyvatel………alespoň 10% oprávněných osob,
- nad 200 000 obyvatel…….alespoň 6% oprávněných osob.
Referendum je platné tehdy, když je splněno stanovené kvórum účasti a většina hlasujících rozhodne ve prospěch jedné z možností.
Konkrétně se jedná o následující podmínky:
- Hlasovala pro něj většina zúčastněných voličů
- Hlasovalo pro něj alespoň 25 % všech oprávněných voličů
- Hlasování se zúčastnilo alespoň 35 % všech oprávněných voličů
Kvórum účasti se vztahuje k minimálnímu počtu oprávněných voličů, kteří se musí zúčastnit hlasování, aby bylo referendum platné. To znamená, že alespoň určité procento oprávněných voličů musí dorazit k volbám nebo referendu.
Platné referendum rovněž vyžaduje, aby jedna z možností (například „ano“ nebo „ne“) získala většinu hlasů. Pokud je výsledek remíza nebo žádná z možností nedosáhne potřebné většiny, pak se obvykle považuje, že referendum neproběhlo, a rozhodnutí nebylo učiněno.
Tip na článek
Tip: Úřední deska je důležitým prvkem veřejné správy v České republice. Již dávno nejde o nástěnku ve vestibulu úřadu, ale typicky o digitální panel či online portál, v němž se občané mohou dozvědět mnoho užitečných informací. Jaké údaje jsou na úřední desce zveřejňovány a v čem může být běžným občanům užitečná? Tomu jsme se věnovali v našem článku.
Příklady konaných referend
V České republice již došlo ke konání referenda v některých obcích. Na krajské úrovni však dosud žádné neproběhlo.
Na místní úrovni se lidových hlasování konala řada. Některá ovšem nebyla platná kvůli nedostatku zúčastněných.
V Litoměřicích se občané jasně vyjádřili proti prodeji Nemocnice Litoměřice soukromému subjektu. Radnice prodej zvažovala, protože provoz nemocnice každoročně dotovala mnoha miliony korun.
Terčem mnoha článků, příspěvků i vtípků bylo referendum o přesunu hlavního nádraží v Brně. Občané se v něm mohli vyjádřit k tomu, zda si přejí modernizovat železniční stanici Brno hlavní nádraží v její dosavadní poloze Referendum ale nebylo platné, protože v něm nebylo dosaženo požadované minimální účasti oprávněných hlasujících. Vedení města současně spustilo internetovou anketu na téma nového názvu nádraží. Mezi trojkou úspěšných návrhů se ocitlo nádraží Járy Cimrman. Zvítězil však překvapivě název Šalingrad.
Také obyvatelé Prahy 7 přistoupili k místnímu referendu ve chvíli, kdy chtěli vyslovit nesouhlas s údajně předraženou stavbou nové radnice. Odsouhlasili, aby byla investice omezena limitem 500 milionů korun. Navíc uložili vedení městské části aby vypsalo architektonickou soutěž a výběrové řízení, které bude preferovat výstavbu na pozemku v majetku Prahy 7.
Zajímavý vývoj mělo vyhlášení referenda o možném zamezení provozu hazardních her v Kladně. Původně se konalo společně s prezidentskými volbami, nicméně Krajský soud v Praze prohlásil hlasováním v místním referendu za neplatné v důsledku nezákonného omezení a ovlivnění kampaně ze strany města, které prosazovalo v kampani svůj názor. Vedení města totiž nestálo o zákaz, ale maximálně o regulaci uvedeného podnikání. Následně chtělo město vyhlásit referendum v běžný den (tedy mimo termín voleb), na 15. dubna 2023. Krajský soud v Praze ale dva dny před jeho konáním předběžným opatřením rozhodl, že Kladno je povinno zdržet se organizace a zajištění opakovaného hlasování v místním referendu a nařídil spojit jeho organizaci s volbami. Uspořádáním referenda v běžný (nevolební) den hrozila nízká účast a tedy neplatnost referenda.