Asi nejslavnější mediálně známou kauzou, kde se uvažuje o vyvlastnění, je spor mezi Prahou a společností RailCity Vyšehrad, která vlastní opuštěné a nevyužité vyšehradské nádraží. Budova je v katastrofálním stavu a není o ní pečováno. Vyvlastnění umožňuje památkový zákon za předpokladu, že se majitel o památku dlouhodobě nestará. Magistrát města Prahy spolu s ministerstvem kultury již začal podnikat první kroky k vyvlastnění za účelem záchrany památky.
V nedávné době rozvířila diskuse v médiích ještě další kauza týkající se vyvlastnění. Přispěl k tomu postoj starosty Prahy 6, který plánuje získat prázdnou budovu ruské školy vlastněnou a spravovanou ruským velvyslanectvím. Radnice Prahy 6 zvažuje její využití pro účely školní docházky dětí ukrajinských uprchlíků a vzhledem k tomu, že jí ruské velvyslanectví poskytnout dobrovolně nechce, zvažuje její vyvlastnění.
Co znamená vyvlastnění?
Vyvlastnění neznamená vždy odnětí, ale může jít také o “pouhé” omezení vlastnického práva nebo práva odpovídajícího věcnému břemenu k pozemku nebo ke stavbě pro dosažení účelu vyvlastnění.
Vyvlastnění se typicky týká nemovitostí, ale teoreticky není vyloučeno ani vyvlastnění movité věci (například dle zákona o zajišťování obrany České republiky). V procesu vyvlastnění rozlišujeme vyvlastnitele, tedy toho, kdo se domáhá vlastnického práva (či zřízení věcného břemene) k předmětnému pozemku či stavbě a dále vyvlastňovaného, což je právě ten, kdo dané nemovitosti patří nebo k má práva odpovídající věcnému břemenu.
Vlastnické právo je samozřejmě chráněno Listinou základních práv a svobod a zákony, takže vyvlastnění se neděje nějakým nahodilým, svévolným způsobem, kdy by vám někdo “ukradl” váš majetek bez náhrady. Naopak, vše by se mělo dít pouze v krajní, předem definované situaci, v rámci vyvlastňovacího řízení, které se striktně řídí právními předpisy.
Základním právním východiskem je tedy Listina základních práv a svobod, podle níž je vyvlastnění majetku možné pouze ve veřejném zájmu, na základě zákona a za náhradu. Konkrétní právní úpravu nabízí především zákon o vyvlastnění a stavební zákon. Ani jejich kombinace ovšem neposkytuje úplnou právní úpravu, neboť daná problematika je mnohem složitější.
Související služba
Hledáte odpověď na otázku týkající se vyvlastnění?
Napište nám svůj dotaz a do 48 hodin budete mít k dispozici odpověď od některého z našich advokátů. Máme specialisty na všechny oblasti práva a garantujeme tak vysokou odbornost.
Chci právní radu
- Při objednání služby přesně víte, co dostanete a kolik vás to bude stát.
- Vše zvládneme on-line nebo osobně v jedné z našich 4 kanceláří.
- 8 z 10 požadavků vyřešíme do 2 pracovních dnů.
- Pro každý právní obor máme specialistu.
Podmínky vyvlastnění:
Právní řád znemožňuje zneužití institutu vyvlastnění stanovení okruhem podmínek, jež musejí být splněny. Jsou jimi:
1. Naplnění účelu vyvlastnění
Vyvlastnění je možné uskutečnit pouze pro účel vyvlastnění a za podmínky, že veřejný zájem na dosažení takového účelu převáží nad zachováním dosavadních práv vyvlastňovaného. Veřejný zájem vždy musí být v každém vyvlastňovacím řízení prokázán, nestačí pouze vyslovit, že existuje.
Možné účely vyvlastnění jsou vymezeny ve zvláštních zákonech, zejména ve stavebním zákoně. Účelem může být dále například zajištění obrany a bezpečnosti státu, ochrana přírody a krajiny, zajištění dopravní infrastruktury, památková péče, ochrana archeologického dědictví a jiné cíle, stanovené ve speciálních zákonech (energetický zákon, vodní zákon, zákon o ochraně přírody a krajiny, zákon o pozemních komunikacích apod.).
Jako příklad lze uvést nutnost prokázat při stavbě dálnice a získávání pozemků pro její stavbu vyvlastněním, že stavba dálnice uleví zatěžovanému tranzitnímu místu v blízkém městě, kde přes památkové centrum se školami a školkami nyní proudí tisíce aut a kamionů denně. Stavbou dojde ke zlepšení životního prostředí pro stovky obyvatel žijících v nejbližším okolí, jakož obecně i tisíce obyvatel daného města, ve kterém bude bezpečněji a nižší hluk.
2. Cíle není možné dosáhnout jiným způsobem
Přednost před vyvlastněním mají jiné způsoby dosažení téhož účelu, tedy uzavření smlouvy, dohody a podobně. Pakliže je možné získat práva k pozemku či stavbě uvedeným způsobem, pak není vyvlastnění přípustné. Nepočítá se do toho jakýkoliv pokus o dohodu, kdy například jen zvednete telefon a zeptáte se vlastníka, zda náhodou nezamýšlí pozemek prodat.
Pokus o dohodu musí být řádně doložen předložením smlouvy v písemné podobě vlastníkovi, spolu s účelem stavby a informací o tom, že pokud k uzavření smlouvy nedojde, je možné práva získat i vyvlastněním. Až poté, kdy se smlouvu o získání práv k pozemku či stavbě nepodaří uzavřít ve lhůtě 90 dnů od doby, kdy podal návrh smlouvy vlastníkovi, je vyvlastnění přípustné.
3. Soulad s cíli a úkoly územního plánování
Při plánování vyvlastnění je třeba sledovat územně plánovací dokumentaci (politiku územního rozvoje, zásady územního rozvoje a územní plán) a neodchylovat se od ní.
4. Nepřekročení nezbytného rozsahu
Pokud pro výstavbu dálnice stačí využít pozemek o určité výměře, pak není třeba vyvlastňovat i okolní pozemky. Je třeba sledovat účel vyvlastnění a provést vyvlastnění jen v rozsahu, který je k danému účelu nezbytný. Tím je míněn jak územní rozsah, tak také rozsah omezených práv. Pokud stačí například zřízení věcného břemene, pak není možné sáhnout k odebrání vlastnických práv.
5. Poskytnutí náhrady
Nezbytnou podmínkou vyvlastnění je rovněž poskytnutí náhrady, a to ve výši obvyklé ceny pozemku nebo stavby nebo ve výši ceny práva odpovídajícího věcnému břemenu (variantou může být i poskytnutí jiného pozemku či stavby, pokud s tím vyvlastnitel souhlasí). Výše náhrady za vyvlastněný pozemek či právo se určuje na základě znaleckého posudku. Navíc se nahrazují i další náklady vzniklé v důsledku vyvlastnění – například náklady na stěhování, změnu podnikání apod.
Průběh a rozhodnutí o vyvlastnění
K vyvlastnění může dojít pouze na základě vyvlastňovacího řízení. Zahajuje se na žádost vyvlastnitele, která se pořádá k vyvlastňovacímu úřadu, jímž je obecní úřad obce s rozšířenou působností v jehož obvodu je daný pozemek nebo stavba.
Po zahájení řízení o vyvlastnění nesmí být s pozemkem či stavbou nadále nakládáno, tedy nesmí být prodány, darovány a neuplatní se ani předkupní práva k nim. Pokud by k tomu došlo, byl by takový právní úkon neplatný.
Pokud se prokáže, že je vyvlastnění pozemku či stavby ve veřejném zájmu a jsou splněny veškeré výše uvedené podmínky, rozhodne úřad samostatnými výroky jednak o vyvlastnění práv (tedy odejmutí vlastnického práva, případně zřízení věcného břemene) a jednak o náhradě za vyvlastnění. Výrokem o náhradě za vyvlastnění je stanovena výše náhrady a lhůta k jejímu zaplacení.
Přezkum rozhodnutí o vyvlastnění
Proti rozhodnutí o vyvlastnění lze podat odvolání. Nesouhlasí-li vyvlastněný s celým rozhodnutím, je třeba napadnout oba výroky. Není-li odvolání úspěšné, lze podat žalobu proti rozhodnutí správního orgánu ke správnímu soudu.
Je-li podáno odvolání pouze proti výroku o náhradě, může nabýt výrok o odnětí práva právní moci a řeší se pouze druhá část rozhodnutí.
Tip na článek
Tip: Zkrácené vyvlastňovací řízení lze provést podle zákona o zajišťování obrany České republiky v případě válečného stavu nebo za stavu ohrožení. Vyvlastnění se v takovém případě může týkat i věcí movitých, a to z důvodu zajištění obrany státu, nelze-li je získat jinak.
Zrušení vyvlastnění
Vedle opravných prostředků může ještě zvlášť dojít ke zrušení rozhodnutí o vyvlastnění v případě, kdy
- ve lhůtě nedojde k zaplacení náhrady,
- ve lhůtě se nezahájí uskutečňování daného účelu,
- dojde ke zrušení územního rozhodnutí o záměru nebo toto územní rozhodnutí pozbude platnost.
Ke zrušení může dojít pouze na žádost vyvlastňovaného, je tedy na něm, aby si dané lhůty a další skutečnosti sám ohlídal. Po zrušení vyvlastnění dochází k obnovení vyvlastněných práv a rovněž navrácení obdržené náhrady.