Změna územního plánu: jak ji navrhnout a jak se do ní zapojit

JUDr. Ondřej Preuss, Ph.D.
21. září 2024
7 minut čtení
7 minut čtení
Právo nemovitostí

Vlastníte pozemek, na kterém se nedá stavět a rádi byste to změnili? Nebo probíhá jednání o změně územního plánu a za domem vám má vyrůst frekventovaná silnice? V tomto případě je třeba se aktivně zapojit do plánování rozvoje vaší obce. Můžete tak učinit prostřednictvím návrhu na změnu územního plánu nebo zapojením se do rozhodování o něm. Jak přesně na to? To se dozvíte v tomto článku.

Územní plán: co to je a jak vzniká

Územní plán stanovuje koncepci rozvoje území obce, jeho uspořádání a funkční využití ploch. Územní plán tedy určuje, zda a jakým způsobem bude možné na daném území stavět a dále specifikuje požadavky na stavbu. Kromě toho zahrnuje také plány na rozvoj infrastruktury obytných, průmyslových, komerčních či rekreačních ploch.

Změna územního plánu dokáže podstatně změnit životy lidí. Například tím, že u frekventované silnice vznikne škola. Takový příběh o vlivu územního plánu vypráví český film Dobré světlo.

Postup změny územního plánu

Návrh na pořízení územního plánu

Ke změně územního plánu dochází každých několik let. Zastupitelstvo obce rozhodne o potřebě vytvořit nový územní plán nebo změnit existující plán na základě návrhu. Návrh může podat samotné zastupitelstvo a dále také:

  • orgán veřejné správy,
  • občan obce,
  • fyzická či právnická osoba, která má vlastnická nebo obdobná práva k nemovitosti nacházející se v obci (např. firma, která na území obce vlastní továrnu),
  • oprávněný investor.

Konečné rozhodnutí vychází obvykle z analýz současného stavu území, demografických a ekonomických trendů, rozvojových potřeb a legislativních změn.

Došlo ke změně územního plánu, se kterou nesouhlasíte?

Obraťte se na dostupného advokáta. Zjistíme, v čem vězí váš právní problém a navrhneme řešení včetně fixní ceny. Návrh a kalkulaci dostanete do 24 hodin a využijte-li k řešení svého problému našich služeb, poplatek vám vrátíme.

Návrh zadání územního plánu

Na základě schválení zastupitelstva, připraví pořizovatel (obvykle se jedná přímo o danou obec nebo její orgán) návrh zadání pro tvorbu nového územního plánu nebo změny stávajícího plánu. Zadání specifikuje cíle, rozsah práce a metodologii, která bude použita při tvorbě plánu.

Návrh a projednání územního plánu

Orgán územního plánování složený z urbanistů, architektů a dalších odborníků na základě zadání připravuje návrh nového územního plánu nebo změn. Tento návrh zahrnuje textovou část s právními ustanoveními (regulace výstavby, zónování, ochrana životního prostředí) a grafickou část s mapami a plány, které ilustrují navržené změny v území.

Vydání územního plánu

Po zohlednění připomínek a provedení případných úprav schvaluje zastupitelstvo konečnou verzi územního plánu. Územní plán se oznamuje veřejnou vyhláškou, která se vyvěšuje veřejně na úřední desce obce a na webových stránkách a po 15 dnech nabývá na účinnosti.

Tip na článek

Tip: Kupní smlouva na pozemek není jen tak. Přečtěte si, co si ověřit předtím, než ji podepíšete.

Jak se můžete do změny zapojit

Zapojit se do vývoje vaší obce a vašeho pozemku se můžete dvěma základními způsoby:

Podejte návrh na změnu územního plánu

Jak už jsem uvedli výše, jakožto občané obce nebo vlastníci nemovitosti nacházející se na území obce, máte sami možnost navrhnout změnu územního plánu. Návrh musíte podat na obecním úřadě a mělo by z něj být jasné kdo jej podává, jakého pozemku se návrh týká a co přesně si přejete změnit a proč. Konkrétně by neměly chybět informace o:

  • Identifikace podavatele: Vaše jméno a příjmení podavatele, adresa trvalého bydliště, telefonní číslo a e-mailová adresa pro případnou komunikaci.
  • Popis změny: Stručný popis cílů a účelu navrhované změny, například změna charakteru území z trvalé zeleně na plochy obytné.
  • Identifikace území: Adresa, číslo pozemku a katastrální území, na který se změna vztahuje.
  • Doklad o vlastnickém právu: Kopie aktuálního výpisu z katastru nemovitostí, který prokazuje vlastnictví pozemku, případně kupní smlouvu. V případě spoluvlastnictví je třeba uvést podíly vlastníků.
  • Stručné odůvodnění navrhované změny: Popis důvodů pro změnu územního plánu, případně i s podklady, které změnu odůvodňují.
Tip na článek

Tip: Přečtěte si, jaké má spoluvlastnictví výhody a nevýhody.

O vašem návrhu rozhoduje zastupitelstvo obce, která váš návrh buď přijme nebo odmítne a o výsledku vás následně informuje.

Zapojte se do jednání o změně územního plánu

V případě, že obec odsouhlasila návrh na změnu územního plánu (ať už z vašeho podnětu nebo ne), máte možnost se zapojit do schvalovacího procesu. Návrh zadání územního plánu pořizovatel (obec) zveřejní veřejnou vyhláškou a umístí na úřední desku (nástěnka na úřadě nebo informace na webových stránkách obce).

V této chvíli se můžete začít k návrhu zadání vyjadřovat, a to pomocí písemné připomínky. Tu je možné poslat pořizovateli návrhu (obvykle je jím sama obec) do 15 dnů od doručení návrhu zadání územního plánu (tzn. do 30 dnů od vydání veřejné vyhlášky).

Vaši podmínku pořizovatel zohlední a případně zapracuje do upraveného návrhu zadání územního plánu. Toto upravené zadání návrhu územního plánu pak schvaluje zastupitelstvo obce při svém zasedání, kterého se můžete zúčastnit a vyjádřit zde svůj názor. Termín a místo zasedání naleznete na úřední desce pořizovatele. Vždy musí uplynout minimálně 30 dnů od zveřejnění návrhu zadání územního plánu.

Tip na článek

Tip: Plánujete koupi nemovitosti? Zajistíme pro vás kompletní smluvní a právní servis. Zvládneme to do 48 hodin, bezchybně a profesionálně.

Na základě schváleného návrhu zadání pak pořizovatel zpracuje samotný návrh územního plánu. Ten pak opět zveřejňuje pomocí veřejné vyhlášky na úřední desce. I v této fázi můžete zasílat písemné připomínky, a to ve lhůtě 30 dnů od doručení návrhu (45 dní od vydání veřejné vyhlášky).

Nejdříve za 30 dnů od zveřejnění návrhu územního plánu uspořádá pořizovatel veřejné zasedání, kde můžete osobně vyjádřit své připomínky. Místo a čas konání naleznete opět na úřední desce. Do sedmi dnů od od tohoto veřejného projednání máte opět možnost posílat písemné připomínky, případně písemné námitky.

Písemné námitky mají oproti připomínkám větší váhu a pořizovatel je povinen o nich rozhodnout a své rozhodnutí zdůvodnit. V písemné námitce je třeba uvést:

  • Identifikace podavatele: Uveďte vaše jméno, příjmení, adresu trvalého bydliště, datum narození a kontakt (např. e-mail, telefon).
  • Adresát a předmět podání: Označte adresáta námitky (např. obecní úřad) a uveďte, že se jedná o námitku proti změně územního plánu.
  • Identifikace nemovitosti dotčené změnou: Uveďte údaje o nemovitosti, kterou vlastníte, a které se změna územního plánu týká. Může jít o číslo parcely, adresu a další údaje, které naleznete v katastru nemovitostí. Zmínit byste měli také účel nemovitosti (např. rodinný dům, zahrada, pole) a jak konkrétně se změna dotýká vašich práv nebo zájmů.
  • Popis námitky a její odůvodnění: Jasně a srozumitelně formulujte, v čem spočívá vaše námitka. Uveďte konkrétní důvody, proč se změnou nesouhlasíte (např. ohrožení kvality bydlení, snížení hodnoty nemovitosti, negativní dopad na životní prostředí). Popište, jaké konkrétní dopady by změna měla na vás a na vaši nemovitost.
  • Doložení argumentů podpůrnými dokumenty: K námitce přiložte všechny relevantní dokumenty, které podporují vaše tvrzení. Může jít o mapové podklady, fotografie, znalecké posudky, stanoviska odborníků, nebo jiné důkazy, které ilustrují dopady navrhované změny na vaši nemovitost a vaše práva.
Tip na článek

Tip: Při podání písemné námitky můžete využít pomoc zkušeného advokáta, který ví, jak správně argumentovat ve váš prospěch.

Pořizovatel návrh opět upraví a předloží zastupitelstvu, které jej buď přijme, zamítne nebo vrátí s připomínkami k další úpravě. Poté zastupitelstvo územní zveřejní na úřední desce a po 15 dnech nabyde na účinnosti.

Jak se bránit přijatému územnímu plánu

Může se stát, že změnu územního plánu nezaregistrujete nebo vám vaše připomínky a námitky neschválí. I v tomto případě ale existuje řešení. První z možností je podat podnět k přezkoumání územního plánu ke krajskému úřadu, pod který spadá vaše obec.

Druhou možností je obrátit se na krajský soud, u kterého podáte návrh na zrušení územního plánu. To je ale možné jen v případě, kdy došlo ke zkrácení vašich práv (např. pokud změnou územního plánu ztratí váš pozemek značnou část své hodnoty). U obou možností je nutné dodržet termín jeden rok od doby, kdy územní plán nabyl na účinnosti.

Shrnutí

Změna územního plánu je komplexní proces, který určuje, jak se bude určité území využívat a stavět. Postup jeho změny začíná návrhem, který může podat obec, orgány veřejné správy nebo fyzické a právnické osoby. Po schválení zastupitelstvem se připraví zadání a následně samotný návrh plánu, který se projednává ve veřejných zasedáních. Obyvatelé a vlastníci nemovitostí mohou podávat připomínky a námitky. Územní plán nabývá účinnosti po zveřejnění a nesouhlas s již přijatým územním plánem je možné řešit soudně.

Neodpověděl vám článek na váš problém? Zeptejte se umělé inteligence


Řešíte obdobný problém?

Tým online právníků Dostupný advokát vám jej vyřeší.

Řešení právního problému na míru

Vyřešte libovolný právní problém s týmem Dostupného advokáta! Do 24 hodin vám navrhneme řešení vaší situace a spočítáme, kolik vás to bude stát. Cena za vypracování návrhu je 390 Kč. Když si u nás navržené služby objednáte, máte vypracování návrhu zdarma.

Předem dané ceny
Při objednání služby přesně víte, co dostanete a kolik vás to bude stát.
On-line i osobně
Vše zvládneme on-line nebo osobně v jedné z našich 4 kanceláří.
Pracujeme rychle
8 z 10 požadavků vyřešíme do 2 pracovních dnů.
Zkušený tým
Pro každý právní obor máme specialistu.

Pomohl vám tento obsah? Přidejte mu hodnocení

průměrné hodnocení: 5
hodnoceno: 1 krát

…nebo jej sdílejte

Autor článku

JUDr. Ondřej Preuss, Ph.D.

Ondřej je ten člověk, v jehož hlavě uzrál nápad poskytovat advokátní služby online. Právním službám se věnuje již déle než 10 let a rád klientům pomáhá, když si nevědí rady s právními problémy.

Vzdělání
  • Právo, doktorské studium (Ph.D), Pf UK v Praze
  • Právo, L’université Nancy-II, Nancy
  • Právo, magisterské studium (Mgr.), Pf UK v Praze
  • Mezinárodní teritoriální studia (Bc.), FSV UK v Praze

Reference služby Dostupný advokát

Recenze služby
Recenze z Google

Anna Marková

Já osobně jsem člověk, který neví o smlouvách a „právnických“ věcech zhola nic. Naštěstí pro mě je tu služba Dostupný advokát! Potřebovala jsem vypracovat darovací a podnájemní smlouvu na družstevní byt. V DA vše vyřídili bezproblémově, rychle a k tomu si za práci řekli rozumnou cenu. Pokud jste neznalec jako já a chcete mít smlouvy v pořádku, doporučuji Vám se na Dostupného advokáta obrátit.

Recenze služby

Zdeněk Svachula

Naprostá spokojenost. Řešil jsem s Dostupným advokátem konzultace ohledně nákupu nemovitosti.

Recenze služby

Jakub Jedlinský

Spokojenost s přístupem advokátů, s jejich trpělivostí i naceněním.

Zobrazit všechny reference

Mohlo by vás také zajímat

Vyřešíme i váš právní problém

Váš problém můžeme probrat on-line i osobně

Najdete nás ve 4 krajských městech

Rychlé kontakty

+420 775 420 436
(Po–Pá: 8–18)
Pravidelně komentujeme právní dění a novinky pro média
Dostupný advokát © 2013-2024
Uveďte původ-Neužívejte dílo komerčně-Zachovejte licenci 3.0 Česká republika (CC BY-NC-SA 3.0 CZ)