Územní plán: co to je a jak vzniká
Územní plán stanovuje koncepci rozvoje území obce, jeho uspořádání a funkční využití ploch. Územní plán tedy určuje, zda a jakým způsobem bude možné na daném území stavět a dále specifikuje požadavky na stavbu. Kromě toho zahrnuje také plány na rozvoj infrastruktury obytných, průmyslových, komerčních či rekreačních ploch.
Změna územního plánu dokáže podstatně změnit životy lidí. Například tím, že u frekventované silnice vznikne škola. Takový příběh o vlivu územního plánu vypráví český film Dobré světlo.
Postup změny územního plánu
Návrh na pořízení územního plánu
Ke změně územního plánu dochází každých několik let. Zastupitelstvo obce rozhodne o potřebě vytvořit nový územní plán nebo změnit existující plán na základě návrhu. Návrh může podat samotné zastupitelstvo a dále také:
- orgán veřejné správy,
- občan obce,
- fyzická či právnická osoba, která má vlastnická nebo obdobná práva k nemovitosti nacházející se v obci (např. firma, která na území obce vlastní továrnu),
- oprávněný investor.
Konečné rozhodnutí vychází obvykle z analýz současného stavu území, demografických a ekonomických trendů, rozvojových potřeb a legislativních změn.
Související služba
Došlo ke změně územního plánu, se kterou nesouhlasíte?
Obraťte se na dostupného advokáta. Zjistíme, v čem vězí váš právní problém a navrhneme řešení včetně fixní ceny. Návrh a kalkulaci dostanete do 24 hodin a využijte-li k řešení svého problému našich služeb, poplatek vám vrátíme.
Chci pomoct
- Při objednání služby přesně víte, co dostanete a kolik vás to bude stát.
- Vše zvládneme on-line nebo osobně v jedné z našich 5 kanceláří.
- 8 z 10 požadavků vyřešíme do 2 pracovních dnů.
- Pro každý právní obor máme specialistu.
Návrh zadání územního plánu
Na základě schválení zastupitelstva, připraví pořizovatel (obvykle se jedná přímo o danou obec nebo její orgán) návrh zadání pro tvorbu nového územního plánu nebo změny stávajícího plánu. Zadání specifikuje cíle, rozsah práce a metodologii, která bude použita při tvorbě plánu.
Návrh a projednání územního plánu
Orgán územního plánování složený z urbanistů, architektů a dalších odborníků na základě zadání připravuje návrh nového územního plánu nebo změn. Tento návrh zahrnuje textovou část s právními ustanoveními (regulace výstavby, zónování, ochrana životního prostředí) a grafickou část s mapami a plány, které ilustrují navržené změny v území.
Vydání územního plánu
Po zohlednění připomínek a provedení případných úprav schvaluje zastupitelstvo konečnou verzi územního plánu. Územní plán se oznamuje veřejnou vyhláškou, která se vyvěšuje veřejně na úřední desce obce a na webových stránkách a po 15 dnech nabývá na účinnosti.
Jak se můžete do změny zapojit
Zapojit se do vývoje vaší obce a vašeho pozemku se můžete dvěma základními způsoby:
Podejte návrh na změnu územního plánu
Jak už jsem uvedli výše, jakožto občané obce nebo vlastníci nemovitosti nacházející se na území obce, máte sami možnost navrhnout změnu územního plánu. Návrh musíte podat na obecním úřadě a mělo by z něj být jasné kdo jej podává, jakého pozemku se návrh týká a co přesně si přejete změnit a proč. Konkrétně by neměly chybět informace o:
- Identifikace podavatele: Vaše jméno a příjmení podavatele, adresa trvalého bydliště, telefonní číslo a e-mailová adresa pro případnou komunikaci.
- Popis změny: Stručný popis cílů a účelu navrhované změny, například změna charakteru území z trvalé zeleně na plochy obytné.
- Identifikace území: Adresa, číslo pozemku a katastrální území, na který se změna vztahuje.
- Doklad o vlastnickém právu: Kopie aktuálního výpisu z katastru nemovitostí, který prokazuje vlastnictví pozemku, případně kupní smlouvu. V případě spoluvlastnictví je třeba uvést podíly vlastníků.
- Stručné odůvodnění navrhované změny: Popis důvodů pro změnu územního plánu, případně i s podklady, které změnu odůvodňují.
O vašem návrhu rozhoduje zastupitelstvo obce, která váš návrh buď přijme nebo odmítne a o výsledku vás následně informuje.
Zapojte se do jednání o změně územního plánu
V případě, že obec odsouhlasila návrh na změnu územního plánu (ať už z vašeho podnětu nebo ne), máte možnost se zapojit do schvalovacího procesu. Návrh zadání územního plánu pořizovatel (obec) zveřejní veřejnou vyhláškou a umístí na úřední desku (nástěnka na úřadě nebo informace na webových stránkách obce).
V této chvíli se můžete začít k návrhu zadání vyjadřovat, a to pomocí písemné připomínky. Tu je možné poslat pořizovateli návrhu (obvykle je jím sama obec) do 15 dnů od doručení návrhu zadání územního plánu (tzn. do 30 dnů od vydání veřejné vyhlášky).
Vaši podmínku pořizovatel zohlední a případně zapracuje do upraveného návrhu zadání územního plánu. Toto upravené zadání návrhu územního plánu pak schvaluje zastupitelstvo obce při svém zasedání, kterého se můžete zúčastnit a vyjádřit zde svůj názor. Termín a místo zasedání naleznete na úřední desce pořizovatele. Vždy musí uplynout minimálně 30 dnů od zveřejnění návrhu zadání územního plánu.
Tip na článek
Tip: Plánujete koupi nemovitosti? Zajistíme pro vás kompletní smluvní a právní servis. Zvládneme to do 48 hodin, bezchybně a profesionálně.
Na základě schváleného návrhu zadání pak pořizovatel zpracuje samotný návrh územního plánu. Ten pak opět zveřejňuje pomocí veřejné vyhlášky na úřední desce. I v této fázi můžete zasílat písemné připomínky, a to ve lhůtě 30 dnů od doručení návrhu (45 dní od vydání veřejné vyhlášky).
Nejdříve za 30 dnů od zveřejnění návrhu územního plánu uspořádá pořizovatel veřejné zasedání, kde můžete osobně vyjádřit své připomínky. Místo a čas konání naleznete opět na úřední desce. Do sedmi dnů od od tohoto veřejného projednání máte opět možnost posílat písemné připomínky, případně písemné námitky.
Písemné námitky mají oproti připomínkám větší váhu a pořizovatel je povinen o nich rozhodnout a své rozhodnutí zdůvodnit. V písemné námitce je třeba uvést:
- Identifikace podavatele: Uveďte vaše jméno, příjmení, adresu trvalého bydliště, datum narození a kontakt (např. e-mail, telefon).
- Adresát a předmět podání: Označte adresáta námitky (např. obecní úřad) a uveďte, že se jedná o námitku proti změně územního plánu.
- Identifikace nemovitosti dotčené změnou: Uveďte údaje o nemovitosti, kterou vlastníte, a které se změna územního plánu týká. Může jít o číslo parcely, adresu a další údaje, které naleznete v katastru nemovitostí. Zmínit byste měli také účel nemovitosti (např. rodinný dům, zahrada, pole) a jak konkrétně se změna dotýká vašich práv nebo zájmů.
- Popis námitky a její odůvodnění: Jasně a srozumitelně formulujte, v čem spočívá vaše námitka. Uveďte konkrétní důvody, proč se změnou nesouhlasíte (např. ohrožení kvality bydlení, snížení hodnoty nemovitosti, negativní dopad na životní prostředí). Popište, jaké konkrétní dopady by změna měla na vás a na vaši nemovitost.
- Doložení argumentů podpůrnými dokumenty: K námitce přiložte všechny relevantní dokumenty, které podporují vaše tvrzení. Může jít o mapové podklady, fotografie, znalecké posudky, stanoviska odborníků, nebo jiné důkazy, které ilustrují dopady navrhované změny na vaši nemovitost a vaše práva.
Tip na článek
Tip: Při podání písemné námitky můžete využít pomoc zkušeného advokáta, který ví, jak správně argumentovat ve váš prospěch.
Pořizovatel návrh opět upraví a předloží zastupitelstvu, které jej buď přijme, zamítne nebo vrátí s připomínkami k další úpravě. Poté zastupitelstvo územní zveřejní na úřední desce a po 15 dnech nabyde na účinnosti.
Jak se bránit přijatému územnímu plánu
Může se stát, že změnu územního plánu nezaregistrujete nebo vám vaše připomínky a námitky neschválí. I v tomto případě ale existuje řešení. První z možností je podat podnět k přezkoumání územního plánu ke krajskému úřadu, pod který spadá vaše obec.
Druhou možností je obrátit se na krajský soud, u kterého podáte návrh na zrušení územního plánu. To je ale možné jen v případě, kdy došlo ke zkrácení vašich práv (např. pokud změnou územního plánu ztratí váš pozemek značnou část své hodnoty). U obou možností je nutné dodržet termín jeden rok od doby, kdy územní plán nabyl na účinnosti.
Shrnutí
Změna územního plánu je komplexní proces, který určuje, jak se bude určité území využívat a stavět. Postup jeho změny začíná návrhem, který může podat obec, orgány veřejné správy nebo fyzické a právnické osoby. Po schválení zastupitelstvem se připraví zadání a následně samotný návrh plánu, který se projednává ve veřejných zasedáních. Obyvatelé a vlastníci nemovitostí mohou podávat připomínky a námitky. Územní plán nabývá účinnosti po zveřejnění a nesouhlas s již přijatým územním plánem je možné řešit soudně.