Kdy má smysl podat podnět České obchodní inspekci?
Obchodník vám zamítl reklamaci bez jakéhokoli vysvětlení? Ignoruje vaše e-maily, nedodržuje lhůty, nebo vám dokonce prodal zboží za zavádějících podmínek? Pokud narážíte na opakované porušování zákona o ochraně spotřebitele a běžná komunikace nikam nevede, můžete na jeho chování upozornit právě ČOI. Nejste sami – a podnět pomůže nejen vám, ale i dalším spotřebitelům.
Tento vzor využijete například, když:
- prodávající nevyřídil reklamaci do 30 dnů, jak mu ukládá zákon,
- zamítl reklamaci bez udání důvodu nebo vám nevydal reklamační protokol,
- uvedl nepravdivé nebo zavádějící informace o zboží (např. zboží bylo použité, ale označené jako nové),
- účtoval jinou cenu, než byla uvedena na regálu nebo v e-shopu,
- používal agresivní nebo nátlakové obchodní praktiky, zejména při telefonickém nebo podomním prodeji.
Tip na článek
Reklamace patří k nejčastěji uplatňovaným a nejdůležitějším spotřebním právům. Co po vás prodejce nemůže požadovat, jak musí postupovat a co dělat v případě neuznané reklamace?
Co by měl podnět České obchodní inspekci obsahovat?
Aby se inspektoři mohli vaší stížností skutečně zabývat, je důležité uvést konkrétní a ověřitelné informace:
- Vaše identifikace: uveďte své jméno, příjmení, adresu, datum narození a kontaktní údaje (telefon nebo e-mail).
- Identifikace podnikatele: název společnosti nebo jméno živnostníka, IČO (pokud znáte), adresa provozovny nebo sídla, kde k problému došlo.
- Popis situace: co přesně se stalo – kdy a kde jste zboží/službu zakoupili, jaký problém nastal, jak obchodník porušil zákon (např. nedodržel reklamační lhůtu, použil klamavou informaci apod.).
- Doložení problému: přiložte důkazy – kopii účtenky, reklamačního protokolu, e-mailovou komunikaci, fotografii zboží nebo printscreen z e-shopu.
- Co požadujete: uveďte, že se obracíte na ČOI s podnětem k prošetření možného porušení zákona a žádáte o informaci, jak bylo s podnětem naloženo.
Podnět lze podat elektronicky prostřednictvím formuláře na webu ČOI nebo zaslat poštou. Pokud přikládáte více dokumentů, doporučujeme je očíslovat a v textu na ně odkázat.
Nezapomeňte, že ČOI neřeší jednotlivé náhrady škody – jejím úkolem je kontrolovat dodržování zákona o ochraně spotřebitele. Váš podnět ale může přispět k nápravě u daného obchodníka i ochraně dalších zákazníků.
Související služba
Proč si nechat podnět k České obchodní inspekci zkontrolovat právníkem?
- Advokát vám pomůže popsat problém srozumitelně a věcně – bez emocí, ale tak, aby inspektoři přesně pochopili, co se stalo a proč jde o porušení zákona.
- Zajistí, že se podnět opírá o správné paragrafy zákona o ochraně spotřebitele – čímž zvýšíte šanci, že se jím ČOI skutečně začne zabývat.
- Pomůže vám zvolit správnou strategii, pokud chcete problém řešit i jinak než přes ČOI – například předžalobní výzvou nebo stížností na jiný úřad.
- Zkontroluje, zda máte dostatek důkazů – a poradí, co přiložit nebo jak svůj podnět doplnit, aby nezůstal „v šuplíku“.
Proč použít placenou službu od Dostupného advokáta?
- Dokument je sepsán právníky – budete tak mít jistotu, že po právní stránce je vše uvedeno naprosto správně.
- Kvalita, za kterou si stojíme – bude se vám vždy věnovat právník specialista, který dané oblasti rozumí.
- Vyloučí všechna právní rizika – upozorní vás na všechny možné komplikace, abyste po zpracování dokumentu měli jistotu, že nepřijdete o čas ani peníze.
- Připraví vám podnět přímo na míru – do dokumentu zapracuje všechny specifika případu a minimalizuje možná rizika.
- Advokát je ze zákona pojištěn – v případě jakékoliv finanční újmy získáte nárok na finanční kompenzaci.