Vzor – Podnět České obchodní inspekci

  • Obchodník nerespektuje vaše práva spotřebitele nebo zamítl reklamaci bez důvodu?
  • Vzor obsahuje všechny podstatné náležitosti.
  • Praktický vzor pro případy porušení zákona o ochraně spotřebitele.
Aktualizováno: 8. října 2025
Podnět České obchodní inspekci
Náhled knížky

Kdy má smysl podat podnět České obchodní inspekci?

Obchodník vám zamítl reklamaci bez jakéhokoli vysvětlení? Ignoruje vaše e-maily, nedodržuje lhůty, nebo vám dokonce prodal zboží za zavádějících podmínek? Pokud narážíte na opakované porušování zákona o ochraně spotřebitele a běžná komunikace nikam nevede, můžete na jeho chování upozornit právě ČOI. Nejste sami – a podnět pomůže nejen vám, ale i dalším spotřebitelům.

Tento vzor využijete například, když:

  • prodávající nevyřídil reklamaci do 30 dnů, jak mu ukládá zákon,
  • zamítl reklamaci bez udání důvodu nebo vám nevydal reklamační protokol,
  • uvedl nepravdivé nebo zavádějící informace o zboží (např. zboží bylo použité, ale označené jako nové),
  • účtoval jinou cenu, než byla uvedena na regálu nebo v e-shopu,
  • používal agresivní nebo nátlakové obchodní praktiky, zejména při telefonickém nebo podomním prodeji.
Tip na článek

Reklamace patří k nejčastěji uplatňovaným a nejdůležitějším spotřebním právům. Co po vás prodejce nemůže požadovat, jak musí postupovat a co dělat v případě neuznané reklamace?

Co by měl podnět České obchodní inspekci obsahovat?

Aby se inspektoři mohli vaší stížností skutečně zabývat, je důležité uvést konkrétní a ověřitelné informace:

  • Vaše identifikace: uveďte své jméno, příjmení, adresu, datum narození a kontaktní údaje (telefon nebo e-mail).
  • Identifikace podnikatele: název společnosti nebo jméno živnostníka, IČO (pokud znáte), adresa provozovny nebo sídla, kde k problému došlo.
  • Popis situace: co přesně se stalo – kdy a kde jste zboží/službu zakoupili, jaký problém nastal, jak obchodník porušil zákon (např. nedodržel reklamační lhůtu, použil klamavou informaci apod.).
  • Doložení problému: přiložte důkazy – kopii účtenky, reklamačního protokolu, e-mailovou komunikaci, fotografii zboží nebo printscreen z e-shopu.
  • Co požadujete: uveďte, že se obracíte na ČOI s podnětem k prošetření možného porušení zákona a žádáte o informaci, jak bylo s podnětem naloženo.

Podnět lze podat elektronicky prostřednictvím formuláře na webu ČOI nebo zaslat poštou. Pokud přikládáte více dokumentů, doporučujeme je očíslovat a v textu na ně odkázat.
Nezapomeňte, že ČOI neřeší jednotlivé náhrady škody – jejím úkolem je kontrolovat dodržování zákona o ochraně spotřebitele. Váš podnět ale může přispět k nápravě u daného obchodníka i ochraně dalších zákazníků.

Související služba

Chci pomoct se sepsáním ukončení funkce

  • Při objednání služby přesně víte, co dostanete a kolik vás to bude stát.
  • Vše zvládneme on-line nebo osobně v jedné z našich 6 kanceláří.
  • 8 z 10 požadavků vyřešíme do 2 pracovních dnů.
  • Pro každý právní obor máme specialistu.

Proč si nechat podnět k České obchodní inspekci zkontrolovat právníkem?

  • Advokát vám pomůže popsat problém srozumitelně a věcně – bez emocí, ale tak, aby inspektoři přesně pochopili, co se stalo a proč jde o porušení zákona.
  • Zajistí, že se podnět opírá o správné paragrafy zákona o ochraně spotřebitele – čímž zvýšíte šanci, že se jím ČOI skutečně začne zabývat.
  • Pomůže vám zvolit správnou strategii, pokud chcete problém řešit i jinak než přes ČOI – například předžalobní výzvou nebo stížností na jiný úřad.
  • Zkontroluje, zda máte dostatek důkazů – a poradí, co přiložit nebo jak svůj podnět doplnit, aby nezůstal „v šuplíku“.

Proč použít placenou službu od Dostupného advokáta?

  • Dokument je sepsán právníky – budete tak mít jistotu, že po právní stránce je vše uvedeno naprosto správně.
  • Kvalita, za kterou si stojíme – bude se vám vždy věnovat právník specialista, který dané oblasti rozumí.
  • Vyloučí všechna právní rizika – upozorní vás na všechny možné komplikace, abyste po zpracování dokumentu měli jistotu, že nepřijdete o čas ani peníze.
  • Připraví vám podnět přímo na míru – do dokumentu zapracuje všechny specifika případu a minimalizuje možná rizika.
  • Advokát je ze zákona pojištěn – v případě jakékoliv finanční újmy získáte nárok na finanční kompenzaci.

Sdílejte článek


Neodpověděl vám článek na váš problém? Zeptejte se umělé inteligence

Související služba

Řešení právního problému na míru

Vyřešte libovolný právní problém s týmem Dostupného advokáta! Do 24 hodin vám navrhneme řešení vaší situace a spočítáme, kolik vás to bude stát. Cena za vypracování návrhu je 390 Kč. Když si u nás navržené služby objednáte, máte vypracování návrhu zdarma.

Chci pomoct

Vyřešíme i váš právní problém

Váš problém můžeme probrat on-line i osobně

Najdete nás v 8 městech

Rychlé kontakty

+420 775 420 436
(Po–Pá: 8—18)
Pravidelně komentujeme právní dění a novinky pro média
Dostupný advokát © 2013-2025
Uveďte původ-Neužívejte dílo komerčně-Zachovejte licenci 3.0 Česká republika (CC BY-NC-SA 3.0 CZ)