Vzor – Podnět živnostenskému úřadu – klamavá reklama

  • Narazili jste na reklamu, která slibuje něco, co ve skutečnosti neodpovídá realitě? Můžete podat podnět.
  • Vzor dopisu využijete v případě zavádějících slev, nepravdivých informací nebo matoucí prezentace výrobků.
  • Úřad může na základě podnětu zahájit kontrolu a uložit nápravná opatření či pokutu.
Aktualizováno: 16. listopadu 2025
Podnět ve věci šíření klamavé reklamy
Náhled knížky

Podezření na klamavou reklamu? Můžete se bránit

Reklama je všude. Na billboardech, v rádiu, e-mailech i v místech, kde byste ji vůbec nečekali. A i když bývá často přehnaná, občas už nejde jen o nadsázku – ale rovnou o klamání zákazníka. Když se vám pak v ruce octne zboží, které vůbec neodpovídá tomu, co slibovala reklama, nejde o neškodný omyl. Jde o porušení zákona.

Co je klamavá reklama a kdy se bránit?

Z právního hlediska je klamavá ta reklama, která:

  • obsahuje nepravdivé nebo zavádějící údaje,
  • nebo vytváří celkový dojem, že produkt nebo služba mají vlastnosti, které ve skutečnosti nemají,
  • a zároveň je taková reklama způsobilá ovlivnit rozhodnutí spotřebitele – například ho přimět k nákupu, který by jinak neudělal.

Typické příklady z praxe:

  • výrobek je propagován jako „český“, ale pochází z dovozu,
  • služba slibuje „zdarma“, ale ve skutečnosti je podmíněná jiným závazkem,
  • obchod láká na „výprodej“, ale ceny byly před akcí záměrně navýšeny,
  • přípravek má údajně „léčivé účinky“, přestože nejde o schválený léčivý prostředek,
  • a samozřejmě – „poslední kus skladem“, který zázračně vydrží měsíc.

Pokud jste se kvůli podobné reklamě rozhodli pro koupi a cítíte se podvedeni, máte právo se bránit.

Tip na článek

Koupili jste si výrobek, který se ukázal jako vadný a způsobil vám škodu? Rozbil se, poškodil majetek, nebo dokonce způsobil újmu na zdraví? Možná máte nárok na odškodnění. Napovíme v našem článku.

Kam se obrátit?

Můžete podat podnět přímo na:

  • živnostenský úřad (dle sídla podnikatele), pokud jde o reklamu obchodníků a firem,
  • Českou obchodní inspekci, pokud jste byli reklamou přímo poškozeni jako spotřebitelé,
  • případně Radu pro rozhlasové a televizní vysílání, pokud jde o televizní nebo rozhlasovou reklamu.

Doporučujeme začít podnětem na živnostenský úřad – ten může zadavatele reklamy přimět k nápravě, zahájit kontrolu a případně i uložit pokutu.

Co do podnětu uvést?

Připravili jsme vám vzor, který lze snadno přizpůsobit. Měl by obsahovat:

  • kdo jste a jak jste na reklamu přišli (leták, e-mail, internet, rádio…),
  • kdy a kde jste byli reklamou osloveni,
  • proč ji považujete za klamavou (popis rozporu mezi realitou a tím, co bylo slibováno),
  • kdo reklamu zadával (pokud víte),
  • přílohu – ideálně kopii inkriminované reklamy (např. foto letáku, screenshot).
Související služba

Chci pomoct se sepsáním ukončení funkce

  • Při objednání služby přesně víte, co dostanete a kolik vás to bude stát.
  • Vše zvládneme on-line nebo osobně v jedné z našich 6 kanceláří.
  • 8 z 10 požadavků vyřešíme do 2 pracovních dnů.
  • Pro každý právní obor máme specialistu.

Na co si dát pozor?

  • Podnět není stížnost na chuť sušenek. Musíte vysvětlit, v čem je reklama konkrétně klamavá. Pocit nestačí.
  • Úřad vám nevrátí peníze. Pokud chcete zboží reklamovat nebo odstoupit od smlouvy, musíte to řešit zvlášť (např. podle pravidel pro záruku nebo online nákup).
  • Úřad nemusí zahájit řízení automaticky. Ale podnět je důležitý pro shromáždění podkladů a opakované podněty mívají váhu.

Proč konzultovat s advokátem?

Pokud jste kvůli klamavé reklamě utrpěli finanční škodu, nebo vás firma záměrně uvedla v omyl, můžete mít nárok na:

  • odstoupení od smlouvy,
  • náhradu škody,
  • nebo i ochranu před nekalou soutěží (zejména u podnikatelů).

Advokát vám pomůže vyhodnotit, zda jde „jen“ o reklamu na hraně, nebo už o jednání v rozporu se zákonem. A poradí, jak se účinně bránit – třeba i u soudu.

Proč použít placenou službu od Dostupného advokáta?

  • Dokument je sepsán právníky – budete tak mít jistotu, že po právní stránce je vše uvedeno naprosto správně.
  • Kvalita, za kterou si stojíme – bude se vám vždy věnovat právník specialista, který dané oblasti rozumí.
  • Vyloučí všechna právní rizika – upozorní vás na všechny možné komplikace, abyste po zpracování dokumentu měli jistotu, že nepřijdete o čas ani peníze.
  • Připraví vám podnět přímo na míru – do dokumentu zapracuje všechny specifika případu a minimalizuje možná rizika.
  • Advokát je ze zákona pojištěn – v případě jakékoliv finanční újmy získáte nárok na finanční kompenzaci.

Sdílejte článek


Neodpověděl vám článek na váš problém? Zeptejte se umělé inteligence

Související služba

Řešení právního problému na míru

Vyřešte libovolný právní problém s týmem Dostupného advokáta! Do 24 hodin vám navrhneme řešení vaší situace a spočítáme, kolik vás to bude stát. Cena za vypracování návrhu je 390 Kč. Když si u nás navržené služby objednáte, máte vypracování návrhu zdarma.

Chci pomoct

Mohlo by vás také zajímat

Vyřešíme i váš právní problém

Váš problém můžeme probrat on-line i osobně

Najdete nás v 8 městech

Rychlé kontakty

+420 775 420 436
(Po–Pá: 8—18)
Pravidelně komentujeme právní dění a novinky pro média
Dostupný advokát © 2013-2025
Uveďte původ-Neužívejte dílo komerčně-Zachovejte licenci 3.0 Česká republika (CC BY-NC-SA 3.0 CZ)