Bonusy a malusy vytvářejí systém, díky kterému pojišťovny stanovují, kolik bude daný řidič platit za povinné ručení. Tento systém přitom zohledňuje historii daného řidiče – tedy zda jezdí bezpečně, anebo se často účastní dopravních nehod. Řidiči, kteří jezdí bez nehod, získávají slevu (bonus) na povinném ručení. Opakem bonusu je potom malus. To znamená, že řidiči, kteří způsobují dopravní nehody, získávají pomyslné záporné body a systém je penalizuje, tudíž si na povinném ručení připlatí. Cílem tohoto systému je spravedlivě rozložit náklady na povinné ručení podle rizikovosti jednotlivých řidičů.
Systém bonusů a malusů vychází v České republice ze zákona o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla. Tento zákon nařizuje pojišťovnám, že musí evidovat bezeškodní průběh pojištění a započítávat ho při stanovování výše pojistného. Jinými slovy pojišťovny musí zvýhodnit řidiče, kteří nezpůsobují dopravní nehody. Dále mají povinnost umožnit převod bonusu mezi pojišťovnami. Pokud vám pojišťovna neuzná bonus správně, můžete se bránit. Jednou z cest je podání stížnosti na Českou kancelář pojistitelů, druhou možností je obrátit se přímo na soud.
Jak se počítají bonusy?
Jak jsme již zmínili výše, bonus je sleva na povinném ručení, kterou řidič získává každých 12 měsíců bez nehody. Výše tohoto bonusu se postupně zvyšuje spolu s roky strávenými za volantem – obvykle po pětiprocentních intervalech, dokud bonus nedosáhne své maximální výše. Nejvyšší možná sleva se liší podle jednotlivých pojišťoven, většinou se ale pohybuje v řádu 50–60 %.
Každá pojišťovna má tedy svůj vlastní systém, podle něhož bonusy počítá, nicméně obecně platí, že:
- Za každý rok bez nehody se řidiči připočítá určitý počet měsíců bezeškodního průběhu.
- Po dosažení určitého počtu měsíců má nárok na odpovídající slevu na pojistném.
Takže po prvním roce, kdy si řidič platí povinné ručení a jezdí bez nehod, získá slevu například 5 %. Po pěti letech dosáhne už na 25% zlevnění a po deseti letech za volantem bez nehod získává slevu 50 % na povinné ručení.
Související služba
Pojišťovna nepostupovala správně a vy se chcete bránit?
V takovém případě nás neváhejte kontaktovat. Rádi za vás projdeme všechnu potřebnou dokumentaci a sepíšeme podklady pro pojišťovnu, abyste se domohli správného bonusu. V případě sporu vás budeme zastupovat. Nenechávejte se kvůli špatně spočítanému malusu nebo bonusu ošidit. Pomůžeme vám bránit se.
To potřebuju
- Při objednání služby přesně víte, co dostanete a kolik vás to bude stát.
- Vše zvládneme on-line nebo osobně v jedné z našich 6 kanceláří.
- 8 z 10 požadavků vyřešíme do 2 pracovních dnů.
- Pro každý právní obor máme specialistu.
Dá se bonus převádět?
Bonusy se vždy vážou na konkrétního pojistníka, ne na vozidlo. Takže pokud si koupíte nové auto, můžete si svůj bonus samozřejmě přenést. Stejně tak je možné převádět si bonus mezi pojišťovnami. Tudíž pokud máte auto pojištěné u jedné společnosti a osm let jezdíte bez nehod, získáte slevu třeba 40 %. Potom se ale rozhodnete změnit pojišťovnu a přejít k jiné. Ta musí váš bezeškodní průběh akceptovat a nabídnout vám také bonus 40 %, byť u ní s pojištěním teprve začínáte.
Jaký dopad mají malusy?
Malus je opakem bonusu, takže znamená přirážku, kterou vám pojišťovna připočítá k pojistnému za způsobené nehody. Pokud zaviníte dopravní nehodu, pojišťovna vám odečte odpovídající počet měsíců bezeškodního průběhu. Tím pádem se vám může povinné ručení opět prodražit.
Každá nehoda znamená odečtení několika měsíců bezeškodního průběhu. Například:
- 1 nehoda = odečtení 24 měsíců.
- 2 nehody = odečtení 48 měsíců.
- 3 a více nehod = může znamenat nejvyšší malus a výrazné zdražení pojistného.
Tudíž se může stát, že jezdíte bez nehody šest let a dostanete slevu 30 %. Jenomže pak způsobíte dopravní nehodu. Pojišťovna vám odečte 24 měsíců a váš bonus klesne na 10 %. To se promítne do ceny povinného ručení na další období.
Co když pojišťovna počítá špatně?
Chybovat je lidské a i v případě systému bonus-malus někdy dojde k tomu, že v pojišťovně vám špatně spočítají, jak by vás měli zvýhodnit nebo naopak penalizovat.
Občas se stává, že pojišťovna správně nezohlední váš bezeškodní průběh a nepřičte vám správný bonus. V takovém případě požádejte o výpis z evidence škodních událostí. Pokud je chyba opravdu na straně pojišťovny, podejte reklamaci. Pokud s reklamací neuspějete, můžete se obrátit na Českou národní banku coby regulátora trhu. Rádi vám s tím pomůžeme.
Pokud vám naopak pojišťovna neoprávněně připočte malus za nehodu, kterou jste nezavinili, můžete se také bránit. Požádejte pojišťovnu i doložení škodního průběhu. Pokud se prokáže, že se jedná o chybu, požádejte o opravu údajů. Pokud s vámi pojišťovna nespolupracuje, kontaktujte nás, pomůžeme vám situaci vyřešit.
Příklad z praxe:
Takto se na nás obrátil klient, říkejme mu třeba pan Kinský, který si stěžoval, že pojišťovna mu připsala malus za nehodu. Ovšem pan Kinský prodával své auto a tuto nehodu způsobil už nový majitel. Podali jsme tedy stížnost, na základě které bylo zjištěno, že chyba vznikla nesprávným přepisem údajů. Následně pojišťovna panu Kinskému malus odečetla a nastavila mu cenu povinného ručení dle faktických hodnot.
Tip na článek
Tip: Víte, jaký je rozdíl mezi havarijním pojištěním a povinným ručením? Zjistěte, které chrání vás a které zaplatí škody, když někoho nabouráte.
Jak efektivně využít systém bonusů a malusů?
V první řadě byste se měli aktivně zajímat o historii svého pojištění a sledovat, jaké úpravy na povinném ručení vám pojišťovna provádí. Pokud chcete přejít k jiné pojišťovny, pak si nechte od té stávající vystavit potvrzení o svém bezeškodním průběhu. Pokud způsobíte nehodu, zvažte, zda by se vám nevyplatilo pojištění malusu. I to totiž některé pojišťovny nabízejí. A pokud svůj vůz prodáváte, pak co nejdříve odhlaste povinné ručení, aby na vás už nepřecházely případné škody, které způsobí nový majitel.
Systém bonusů a malusů je spravedlivým nástrojem, který má především motivovat k odpovědné jízdě. Avšak skýtá spoustu prostoru, který se může stát zdrojem sporů s pojišťovnou. Pokud máte pocit, že vám pojišťovna nesprávně započítala malus anebo vám odepřela bonus, nezapomeňte, že máte právo bránit se. Pokud budete chtít naši pomoct, stačí nám dát vědět.
Shrnutí
Systém bonusů a malusů u povinného ručení hraje klíčovou roli při určování výše pojistného, přičemž motivuje řidiče k bezpečné jízdě a penalizuje ty, kteří způsobují nehody. Bonusy představují slevu na pojistném, která se zvyšuje každým rokem bez nehody, zatímco malusy znamenají přirážku za způsobené škody. Maximální výše bonusu se u pojišťoven pohybuje obvykle mezi 50–60 %, naopak malusy mohou výrazně prodražit pojistné a odečítají se podle počtu nehod. Bonus se váže na konkrétního pojistníka, nikoliv na vozidlo, a je možné jej převádět mezi pojišťovnami. Pokud pojišťovna špatně vypočítá bonus či neoprávněně uplatní malus, můžete se bránit – nejprve reklamací u pojišťovny, následně podáním stížnosti na Českou kancelář pojistitelů či Českou národní banku. Chcete-li využít systém co nejefektivněji, sledujte historii svého pojištění, včas si nechte vystavit potvrzení o bezeškodním průběhu a v případě prodeje auta ihned odhlaste povinné ručení, abyste předešli chybným zápisům. Pokud máte pocit, že vám pojišťovna nesprávně započítala malus nebo vám odepřela bonus, neváhejte se bránit – ať už podáním reklamace, nebo s naší pomocí.