Autor hudebního díla versus interpret
Autor je tvůrce díla, což může být v hudebním světě jak píseň, skladba, symfonie, tak i text, který je následně zhudebněn. V praxi se dost často zaměňuje s interpretem (není ovšem vyloučeno, že autor může být zároveň interpretem), který je umělcem a zároveň prostředníkem mezi autorem díla a uživatelem. Může tak jít například o zpěváka nebo hudebníka nahrávajícího ve studiu.
Tip na článek
Tip: O práva autorů se stará OSA, práva interpretů má na starosti organizace Intergram.
Jakým způsobem si chránit autorské dílo proti krádeži?
V článku o autorských právech jsme probírali, že autorská práva vznikají automaticky, jakmile je dílo vyjádřeno v objektivně vnímatelné podobě, není třeba tedy dílo nikam registrovat.
Autorský zákon ale zároveň uplatňuje zákonnou domněnku autorství, která zmiňuje, že: „Autorem díla je fyzická osoba, jejíž pravé jméno je obvyklým způsobem uvedeno na díle nebo je u díla uvedeno v rejstříku předmětů ochrany vedeném příslušným kolektivním správcem, není-li prokázán opak; to neplatí v případech, kdy je údaj v rozporu s jiným údajem takto uvedeným. Toto ustanovení se použije i tehdy, je-li toto jméno pseudonymem, pokud autorem přijatý pseudonym nevzbuzuje pochybnosti o autorově totožnosti.“
Z toho vyplývá, že registrací u kolektivního správce získáte určitý důkazní materiál svědčící o datu vzniku díla. Můžete ho tak použít i v případě soudního sporu o autorství. Další možnosti je podklady (noty, text nebo záznam) vložit do obálky, zapečetit a nechat si zaslat doporučeně poštou.
Související služba
Mějte jistotu férového nastavení a ošetření autorských práv
Jste před podepsáním licenční smlouvy? Nechte ji zkontrolovat advokátem, ať se vyvarujete všem právním kličkám a nejasnostem. Projdeme ji za vás do 48 hodin a zvládneme to online.
Chci mít garanci, že je licenční smlouva 100%!
- Při objednání služby přesně víte, co dostanete a kolik vás to bude stát.
- Vše zvládneme on-line nebo osobně v jedné z našich 4 kanceláří.
- 8 z 10 požadavků vyřešíme do 2 pracovních dnů.
- Pro každý právní obor máme specialistu.
Co je to OSA?
OSA, neboli ochranný svaz autorský, je neziskovým občanským sdružením, které zastupuje jak autory hudby, tak i textaře, hudební nakladatele nebo dědice a spravuje jejich autorská práva.
OSA pak následně prodává licence k jejich dílům pro veřejné produkce (festivaly a koncerty), ale také pro vysílání a přenosy (TV, rádio) nebo filmy. V současné chvíli také řeší online streamování koncertů a hudebních produkcí.
Jak funguje Ochranný svaz autorský z pohledu samotných autorů?
Po registraci vám OSA začne posílat autorské odměny = z každého užití autorského díla, v tomto případě například přehrání písničky, vám bude náležet odměna. To neplatí jen pro Českou republiku, ale celosvětově. Výše odměny se pak liší podle země a okolnosti užití, ale nárok na ni má autor vždy.
OSA dělí příjmy pro autory na:
- identifikovatelné = tam spadají příjmy z festivalů, koncertů a dalších akcí, u kterých se předem odevzdává playlist, na jehož základě poskytuje licence k užití skladeb a nárokuje si autorský honorář,
- a neidentifikovatelné – odměny z plateb restaurací, televizí nebo diskoték, u kterých není znám konkrétní playlist a platí tak pravidelný měsíční paušál.
OSA se v přerozdělování autorských odměn řídí rozúčtovacím řádem, který najdete přímo na webu ochranného svazu autorského. Autoři musí počítat s poplatkem pro organizaci, který se pohybuje v řádu 10 – 15 %.
Dostupný advokát radí:
„Registraci doporučujeme všem umělcům, kteří využívají streamovací služby nebo často vystupují na komerčních akcích. V obou případech představuje kolektivní správce nejjednodušší ochranu autorských práv.“
Jak funguje OSA z pohledu podnikatelů?
Jako podnikatel máte povinnost platit autorský poplatek, pokud máte v provozovně nebo pořádané akci rádio, televizi nebo jakékoliv jiné audiovizuální zařízení, které reprodukuje zvuk a obraz. Poplatku se nevyhnete ani v případě, že zařízení pouštíte sporadicky. V tomto případě platí, že existuje reálná možnost šíření obsahu.
Poplatky OSA se tak nevyhnou barům, restauračním zařízením, obchodům, kosmetickým salónům a jiným provozovnám ve sféře služeb nebo také majitelům ubytovacích zařízení a pořadatelům kulturních či sportovních akcí.
Tip na článek
Tip: Povinnost platit autorské poplatky se netýká zdravotnických zařízení a stejně tak případů, kdy si například zaměstnanci pustí rádio pro svou osobní potřebu.
Zajímavost: Loni proběhla médii zpráva, kdy byla Ochrannému svazu autorskému udělena pokuta v hodnotě 10,68 milionu Kč za zneužití dominantního postavení. Šlo o kauzu, kdy kolektivní správce požadoval po ubytovacích zařízeních poplatky za TV v neobsazených pokojích. Antimonopolní úřad rozhodl, že platba autorské odměny není přiměřenou obchodní podmínkou, pokud pokud prokazatelně nemohlo dojít k užití díla. Výši pokuty ovlivnil i fakt, že OSA zastupuje zahraniční autory.
Jak se vyhnout problémům?
Na stránkách ochranného svazu autorského si můžete koupit licenční smlouvu pro svou provozovnu a platit měsíční paušál. V případě pořádání akce je nutné vyplnit online formulář a přiložit i seznam všech skladeb, které na akci zazní.
Tip na článek
Tip: Do formuláře je nutné uvádět i skladby, u kterých je autor neznámý, nebo ho OSA nezastupuje.
Poplatky za hudbu placené OSA se liší na základě lokality, množství obyvatel v ní žijících a také dle využití díla. U akcí se vypočítává podle ceny vstupného a počtu účastníků na akci.
Dostupný advokát radí:
„Chcete se vyhnout poplatkům OSA úplně? V takovém případě byste měli hrát pouze skladby od autorů, které organizace nezastupuje. Předem ale musíte počítat s tím, že nepůjde o známé písničky.“
OSA a pokuty
Ochranný svaz autorský iniciuje stovky kontrol měsíčně. V okamžiku, kdy přijdou na to, že nemáte podchycená autorská práva k písničkám, dají vám dodatečnou lhůtu k uzavření licenční smlouvy zpětně. Pokud tak neučiníte, začnou po vás vymáhat bezdůvodné obohacení (=dvojnásobek licenční odměny, kterou jste měli zaplatit). Kdyby pak spor skončil u soudu a vy jste prohráli, musíte počítat i s uhrazením soudního poplatku a náhradou nákladů právního zastoupení protistrany.
Jak je to se stahováním písniček z internetu?
Jakmile si stáhnete z internetu svou oblíbenou píseň pro svůj soukromý poslech, neporušujete autorský zákon. Jinak by tomu ale bylo, kdybyste staženou hudbu pak následně přehrávali veřejnosti nebo ji prodali za zlomek ceny třetí osobě. Na druhou stranu zákon ovšem uvádí, že „žádná výjimka z autorského práva nesmí být vykládána tak, že její aplikací budou nepřiměřeně dotčeny oprávněné zájmy autora“. To bychom si mohli vyložit tak, že hudbu můžete stahovat jen z legálních zdrojů, nikoliv z pirátských serverů.
Soudy v této problematice rozhodly u trestní odpovědnosti, kde stanovily, že uživatel nemusí zkoumat, zda je zdroj legální a nebude tak trestně odpovědný při využití nelegálního zdroje. Na úrovni soukromoprávní ale žádné jasné stanovisko nepadlo. V tomto směru bude průlomová kauze serveru Uloz.to, který vede spor o zveřejňování uživateli nahraných děl (konkrétně jde o některé filmy, např. snímek Šarlatán). Obecně vše směřuje do tzv. sdílené ekonomiky, kdy si jednotliví uživatelé platí drobné poplatky za licence a majetková práva vlastně k dílům nevlastní.
Chcete mít jistotu s autorskými právy na hudbu?
Sepíšeme nebo zkontrolujeme licenční smlouvu tak, abyste se při udělení i využití autorských práv vyhnuli všem rizikům. Postaráme se o férové nastaven bez nejasností a kliček. Zvládneme to online, po celé České republice a běžně už do 2 dnů.