Zprostředkování prodeje nemovitosti a zprostředkovatelská smlouva

JUDr. Ondřej Preuss, Ph.D.
24. ledna 2024
7 minut čtení
7 minut čtení
Právo nemovitostí

Chystáte se prodat nemovitost a vybrali jste si pro tento účel zprostředkovatele ve formě realitní kanceláře? Podíváme se na zoubek tomu, za co se vlastně platí provize. Také vysvětlíme, jak funguje zprostředkovatelská smlouva a na co si dát při výběru realitky pozor. Pro ty, kteří by se realitce raději vyhnuli, zase máme tip, jak prodat nemovitost svépomocí.

V čem spočívá zprostředkování prodeje či koupě nemovitosti

Zprostředkování spočívá v tom, že si osoba za sebe zvolí zprostředkovatele, který dostane na starost uzavření smlouvy s třetí osobou. Za tento úkol pak zprostředkovateli náleží provize. Zprostředkovatel má přitom obvykle na starost nejen samotné zprostředkování podpisu smlouvy, ale často i další související činnosti.

Na nemovitostním trhu se v roli zprostředkovatele nejčastěji setkáte s realitní kanceláří, která za vlastníka nemovitosti vyřídí veškeré činnosti související s prodejem nemovitosti a na oplátku si za své služby vezme provizi. Nejčastěji se bude jednat o procentuální částku pohybující se mezi 3-6 % z celkové prodejní ceny. Často si ale realitky žádají i bonusy za to, že se jim podaří prodat nemovitost za více, než bylo původně stanoveno.

Chystáte se podepsat zprostředkovatelskou smlouvu?

Nechte si ji raději zkontrolovat advokátem. Jen tak budete mít jistotu, že skutečně víte, co podepisujete a nenecháte se napálit.

Smlouva o zprostředkování prodeje či koupě nemovitosti

Zprostředkovatelský vztah zakládá smlouva o zprostředkování prodeje nemovitosti. Ta musí mít písemnou podobu a obsahovat několik základních informací:

  • Údaje o zprostředkovateli a prodávajícím: Ve smlouvě musí být v první řadě uvedeny identifikační údaje realitní kanceláře, která je v tomto vztahu obvykle zastoupena konkrétním realitním makléřem. Na straně prodávajícího musí být uvedeni všichni vlastníci prodávané nemovitosti.
  • Údaje o prodávané nemovitosti: Je třeba přesně specifikovat nemovitost, které se prodej týká a případně i všechny další předměty prodeje (např. vybavení nemovitosti nebo práva k příjezdovým cestám)
  • Cena: Musí zde být určena cena, za kterou se bude nemovitost prodávat, včetně provize realitní kanceláře. Kromě toho je třeba specifikovat také to, za jakých podmínek dojde k jejímu vyplacení a zda má realitní kancelář nárok na bonusy např. v případě prodeje za vyšší cenu.
  • Strategie prodeje: Součástí zprostředkovatelské smlouvy by měla být také strategie prodeje. Tedy, jak se bude při prodeji postupovat a co se bude dít např. v případě výrazných změn na nemovitostním trhu nebo v případě, že se nebude dařit nemovitost prodat.
  • Práva a povinnosti: Nakonec by v smlouvě neměla chybět ani práva a povinnosti obou stran.
Tip na článek

Tip: V případě, že realitní kancelář nechá zprostředkovatelskou smlouvu na vás, neobracejte se na vzory, které naleznete zdarma na internetu. Mohou být zastaralé nebo obsahovat chyby, které mohou vést až k neplatnosti celé smlouvy. Raději se obraťte na naše advokáty, kteří vám vypracují smlouvu přesně podle vašich představ.

Za jaké služby se platí provize

Správná realitní kancelář by měla nabízet široké portfolio služeb souvisejících s prodejem nemovitosti, od úplného počátku až po podpis kupní smlouvy. Mezi tyto služby by měla patřit:

  1. Příprava k prodeji nemovitosti: V první řadě je potřeba, aby si realitka zjistila o prodávané nemovitosti co nejvíce informací. K tomu patří veškeré informace dostupné na katastru nemovitostí, kde se dozví právní zatížení např. ve formě věcných břemen. Dále by si měla pozvat odborníka k vypracování půdorysu nemovitosti a měření celkové rozlohy. Dle získaných informací by pak měla stanovit realistickou cenu, za kterou je možné nemovitost prodat.
  2. Inzerát: Následuje tvorba inzerátu. K tomu je potřeba nemovitost co nejlépe nafotit a v nejlepším případě i natočit. V současnosti se stávají populárními například záznamy z dronu nebo fotky nabízejí pohled z 360 stupňů. Ještě před samotným focením by měla správná realitka naaranžovat místnosti tak, aby na fotkách vypadaly co možná nejlépe. V inzerátu by kromě kvalitních fotek neměly chybět ani všechny podstatné informace a měly by zde být vyzdviženy přednosti, které nemovitost nabízí.
  3. Marketing: Dále by se měla realitní kancelář postarat o kvalitní marketing, díky kterému se inzerát dostane mezi co nejvíce relevantních lidí. To spočívá zejména ve sdílení nabídky na různé portály s nabídkami nemovitostí, sociální sítě nebo třeba tvorbu bannerů a jejich umístění na důležitá místa. Kromě toho by neměla zapomínat ani na placenou reklamu na online platformách nebo inzerci v místním tisku.
  4. Prohlídky: Jakmile se objeví první vážní zájemci, nastává čas prohlídek. Ty by měla být realitka schopná zařídit i bez vaší přítomnosti a v co nejvyšší kvalitě. Realiťák by měl zkrátka vaši nemovitost umět prodat, ale bez toho aniž by zatajoval její případné nedostatky.
  5. Výběr zájemce: Realitní kancelář by měla vybrat takového zájemce, který je ochotný zaplatit co nejvyšší cenu. Zároveň by ale měla mít jistotu, že ke koupi skutečně dojde, a že bude schopen zaplatit stanovenou cenu.
  6. Financování: Spousta realitních kanceláří nabízí zájemcům o koupi nemovitosti služby svých finančních poradců, kteří dokážou vyřídit hypotéku nebo pomoci s celkovými finančními cíli zájemců. Takové služby totiž dále přispívají tomu, že se vaše nemovitost prodá co nejrychleji a za co nejvyšší cenu.
  7. Právní služby: Správná realitní kancelář spolupracuje s advokáty, kteří se postarají o vypracování kupní smlouvy a zařídí i všechny další právní záležitosti tak, abyste se vy ani kupující nemuseli o nic starat. Měla by proto vypracovat a zajistit podepsání rezervační smlouvy a kupní smlouvy. Kromě toho by ale měla zajistit i úschovu kupní ceny a podat návrh na vklad do katastru nemovitostí.
  8. Poprodejní služby: Účast realitní kanceláře by neměla úplně přestat ani po úspěšném dokončení prodeje. Správná realitka by měla pomoci vám i novému vlastníkovi nemovitosti např. s vyřízením daní z nemovitosti, s převodem energií a služeb nebo s pojištěním nemovitosti.
Tip na článek

Tip: Realitní kanceláře často nabízí úschovu kupní ceny na jejich vlastních účtech. Bezpečnější variantou je ale zvolit třetí stranu ve formě notáře nebo advokáta. V Dostupném advokátovi účtujeme za úschovu bez ohledu na její výši. Ačkoliv pojištění profesní odpovědnosti musí být uzavřeno na minimální výši 7 milionů Kč, jsme pojištěni na 50 000 000 Kč.

Na co si dát při výběru realitní kanceláře pozor

Ne všechny realitní kanceláře a realitní makléři jsou si rovni, proto je třeba pečlivě vybírat. Zejména si dávejte pozor na to, jestli realitní kancelář zaměstnává zkušené realitní makléře, kteří za s sebou mají úspěšné prodeje. Měli byste také volit takovou realitku, která využívá nových technologií a přizpůsobuje se trendům na nemovitostním trhu tak, aby byla schopna držet krok s ostatními nabídkami.

Správná realitní kancelář by měla mimo jiné zaměstnávat, případně spolupracovat s dalšími odborníky, jako jsou finanční poradci nebo právníci. Jen díky tomu vám dokáže nabídnout skutečně široké portfolio služeb a ušetřit vám spoustu starostí.

Vyplatí se vám také volit realitní kancelář, která působí přímo v oblasti, kde nemovitost prodáváte. Díky tomu totiž budete mít větší jistotu, že se na místním nemovitostním trhu skutečně vyzná a dokáže mu přizpůsobit prodejní strategii.

Zároveň se vyplatí připomenout, že není radno podepisovat nic čemu nerozumíte nebo o čem si nejste stoprocentně jistí. Raději si nechte veškeré smlouvy zkontrolovat a vysvětli profesionálem.

Kromě nedostatečných služeb je ale třeba dávat si pozor i na podvody ze strany realitních kanceláří. Příkladem takového podvodu může být třeba starý trik s bohatým zájemcem, který je ve skutečnosti nastrčený realitní kanceláří a nemovitost si nekoupí. Realitka vás ale ještě předtím přiměje podepsat exkluzivní smlouvu a už vás má na háčku.

Zkuste to sami

Pokud nechcete využít služeb realitní kanceláře, můžete vzít prodej nemovitosti do vlastních rukou. K tomu bude nutné podniknout kroky, které jsme uvedli výše – tedy zjistit veškeré informace o prodávané nemovitosti, vytvořit inzerát a dobře ho propagovat. V tomto kroku určitě nepodceňujte důležitost profesionálních fotek a nejlépe i videa. Přece jen na první pohled vybíráme očima. Stejně tak bude na vás následné jednání se zájemci a prohlídky. K samotné rezervační smlouvě a následné kupní smlouvě už bychom vám ale důrazně doporučili pozvat si na pomoc advokáta.

Pokud zvolíte Dostupného advokáta, připravíme pro vás perfektní balíček všech potřebných smluv (především rezervační, kupní a smlouva o smlouvě budoucí) bez právních nedostatků. Nenecháme vás zkrátka podepsat smlouvu, která by vás poškodila. Díky našim službám budete moci ušetřit až desítky tisíc za provizi realitní kanceláři.

Tip na článek

Tip: Více o tom, jak na prodej nemovitosti bez realitky se dozvíte v našem starším článku.

Neodpověděl vám článek na váš problém? Zeptejte se umělé inteligence


Sdílejte článek


Související služba

Řešení právního problému na míru

Vyřešte libovolný právní problém s týmem Dostupného advokáta! Do 24 hodin vám navrhneme řešení vaší situace a spočítáme, kolik vás to bude stát. Cena za vypracování návrhu je 390 Kč. Když si u nás navržené služby objednáte, máte vypracování návrhu zdarma.

Chci pomoct

Autor článku

JUDr. Ondřej Preuss, Ph.D.

Ondřej je ten člověk, v jehož hlavě uzrál nápad poskytovat advokátní služby online. Právním službám se věnuje již déle než 10 let a rád klientům pomáhá, když si nevědí rady s právními problémy.

Vzdělání
  • Právo, doktorské studium (Ph.D), Pf UK v Praze
  • Právo, L’université Nancy-II, Nancy
  • Právo, magisterské studium (Mgr.), Pf UK v Praze
  • Mezinárodní teritoriální studia (Bc.), FSV UK v Praze

Reference služby Dostupný advokát

Recenze služby
Recenze z Google

Michaela P.

Vzhledem k tomu, že pro nás bylo rozhodnutí koupit nemovitost krokem do neznáma, obrátili jsme se na Dostupného advokáta. Byla to ta naprosto nejlepší volba. Provedl nás celým procesem, od rezervace nemovitosti až po poskytnutí úschovy finančních prostředků. Všechny dokumenty ke koupi byly překontrolány, přepracovány a doplněny tak, že jsme je mohli bez obav podepsat. Právník Mgr. Svobodný, který se nás ujal, byl vždy připraven obratem zodpovědět všechny naše dotazy, poskytnout rady jak dále postupovat a hlavně vnesl do celé záležitosti pocit jistoty, že bojuje za nás. Až se opět dostaneme do situace, ve které budeme potřebovat právní radu, tak pro nás není jiná volba než Dostupný advokát. Děkujeme.

Recenze služby
pracovnice odpadového hospodářství

Ing. Jana Filipová, Praha

Nechali jsme si s přítelem zkontrolovat nájemní smlouvu na náš první byt a byli jsme rádi, že nám někdo řekl, jaká máme práva, a vysvětlil, co nás čeká.

Recenze služby
Recenze z Google

Anna Marková

Já osobně jsem člověk, který neví o smlouvách a „právnických“ věcech zhola nic. Naštěstí pro mě je tu služba Dostupný advokát! Potřebovala jsem vypracovat darovací a podnájemní smlouvu na družstevní byt. V DA vše vyřídili bezproblémově, rychle a k tomu si za práci řekli rozumnou cenu. Pokud jste neznalec jako já a chcete mít smlouvy v pořádku, doporučuji Vám se na Dostupného advokáta obrátit.

Zobrazit všechny reference

Mohlo by vás také zajímat

Vyřešíme i váš právní problém

Váš problém můžeme probrat on-line i osobně

Najdete nás ve 4 krajských městech

Rychlé kontakty

+420 775 420 436
(Po–Pá: 8–18)
Pravidelně komentujeme právní dění a novinky pro média
Dostupný advokát © 2013-2024
Uveďte původ-Neužívejte dílo komerčně-Zachovejte licenci 3.0 Česká republika (CC BY-NC-SA 3.0 CZ)