Jak si s takovými podvodníky poradit?
Pokud možno obchodujte s prověřenými obchodníky. Kteří to jsou? Například na sebe mají uvedené veškeré kontakty (nikoli pouze p.o.box), na webu zveřejněny obchodní podmínky a dají se k nim nalézt na internetu pozitivní reference. Pokud se navíc jedná o snadno zapamatovatelná jména (typicky jména velkých prodejců jako Alza, Ikea, Luxor), adresát se také lépe zorientuje při přebírání zásilky. Před nákupem je vhodné zkontrolovat, zda se k prodejci dají nalézt na internetu důvěryhodné pozitivní reference. Současně se u důvěryhodných prodejců nemusíte obávat, že zboží nedorazí a volit tak variantu dobírky. Spolehlivý prodejce vám při nedoručení zboží zaplacenou částku vrátí zpět.
S takovým přístupem pak víme, že pokud dorazí zásilka od podivného obchodníka se jménem Achtal Eagle a sídlem ve Slovinsku (nejedná se o předsudek vůči Slovincům, ale negativní zkušenost s četným udáváním adresy podvodných odesílatelů právě ve Slovinsku), nebudeme za ní kurýrovi platit požadovaných 1500 korun a v klidu ji odmítneme.
Pokud je zásilka adresovaná členu rodiny či sousedovi, pak si u dotyčného ověříme, zda danou objednávku učinil, včetně částky a zasilatelské společnosti.
Prevence ale vždy nepostačuje a někdy se podvodníci mohou shodou okolností trefit do časového období i částky, která s námi objednanou zásilkou koresponduje. A my pak naletíme. S jakými podvody nepoctivých obchodníků se můžeme setkat?
Související služba
Řešíte problém s obchodníkem a nevíte si rady?
Naši advokáti vám do dvou pracovních dnů poskytnou kvalifikovanou radu a pomoc. A nemusíte ani nikam chodit, vše zvládneme online.
Chci se poradit
- Při objednání služby přesně víte, co dostanete a kolik vás to bude stát.
- Vše zvládneme on-line nebo osobně v jedné z našich 4 kanceláří.
- 8 z 10 požadavků vyřešíme do 2 pracovních dnů.
- Pro každý právní obor máme specialistu.
Dobírka, kterou jsem si neobjednal
Typickým zdrojem zisku internetových šejdířů je rozesílání nevyžádaných zásilek na dobírku. Cena zásilky se udává v řádu několika stokorun, až nízkých tisíců korun. To je částka, která nikoho zásadním způsobem neudiví. Před Vánoci většina lidí očekává doručení několika (až několika desítek) zásilek, případně přebírají zásilky členům rodiny nebo dokonce sousedům. S klidnou myslí proto převezmou další balíček, zaplatí za něj a uvnitř najdou něco zcela nehodnotného, obyčejné laciné tričko, bačkory či kuchyňské potřeby, které si neobjednali.
Následně při bližším prozkoumání dotyční zjistí, že s odesílatelem v žádném kontaktu nebyli a nedošlo tedy např. k záměně za jiný, objednaný, předmět.
Jak v danou chvíli postupovat?
Pak záleží zejména na odhodlání a energii, kterou chceme do řešení situace vložit. Řada lidí totiž měsíc před Vánoci nad zbytečně utracenou pětistovkou spíš jen mávne rukou.
Racionální přístup by velel nalézt podle jména společnost na internetu, vyhledat si její kontakty a domluvit se s jejím zástupcem, že došlo k omylu, posíláte zboží zpět a kam vám má poslat peníze. Za pokus nic nedáte a třeba opravdu došlo pouze k nechtěné záměně adresátů. V případě hromadně zasílaných podvodných zásilek je ovšem bohužel téměř nulová šance, že se touto cestou peněz, či jen kontaktu na odesílatele dopátráte. Velmi často také zní jméno odesílatele podobně jako některý existující e-shop, ale jedná se o jiný subjekt.
Tip na článek
Tip: Pokud vás jako zákazníka podvedl obchodník, prodal vám padělek, případně „šmejd“, u něhož následně neuznal reklamaci, neváhejte se bránit. Můžete samozřejmě odejít nakoupit ke konkurenci či popsat praktiky prodejce na sociálních sítích. Zákon vám dává ale ještě jeden významný nástroj: můžete podat stížnost na Českou obchodní inspekci. Více jsme se tématem zabývali v našem článku.
Dobírka s přiloženou fakturou
Obdobnou situací, jako jsou předchozí nevyžádané balíčky na dobírku, jsou doručené zásilky, v nichž adresát najde třeba drobnou kosmetiku, holítka či mince. U nich je přiložená faktura, která vás nabádá k jejich zaplacení, případně smlouva, která vás zavazuje k opakovanému dlouhodobému nakupování zboží.
V případě bezplatně zaslaných nevyžádaných nabídek (doplňky stravy, semínka, holítka) s přiloženou fakturou nejenom, že nejste povinni zboží zaplatit, ale dokonce ani shánět odesílatele a vracet mu je zpět. Zde jde o jeho riziko. Podle zákona zde nepůjde o bezdůvodné obohacení, i když tím obchodník v dopise vyhrožuje. Pokud by po vás chtěl obchodník zboží zpět, může si je na své náklady vyzvednout. Za předpokladu, že je ještě máte. Z hlediska práva jde stále o nevyžádanou zásilku, nenastala tedy typická nabídka zboží a její přijetí a k uzavření kupní smlouvy tedy nedošlo. Jedná se o pouze o marketingovou praktiku.
Mystery nabídky
Zvláštní variantou předchozích podvodů jsou pak různé balíčky s překvapením a mystery boxy. Zásadní rozdíl je v tom, že se jedná o vyžádané zásilky, kdy si lidé objednají zásilku s obsahem, který předem neznají. Obchodník takto inzeruje, že se jedná o rozesílku nevyzvednutého zboží s velkou slevou. Jde tedy o jistou formu překvapení, kdy ale adresáti přece jen předpokládají, že když zaplatí například tisíc korun, přijde jim zboží v této (či vyšší) hodnotě. Může jít o různé sběratelské série, kosmetiku či hračky.
Nesrovanalost pak spočívá v tom, že lidem dorazí bezcenné věci, v hodnotě maximálně desítek korun. I takový případ by se dal vyhodnotit jako podvod a nahlásit na Českou obchodní inspekci.
V případě mystery nabídek je jedinou smysluplnou prevencí je nevyužívat a raději si počkat u prodejců obdobného zboží na Black Friday či povánoční slevy. Pokud chceme přece jen nabídky využít, pak opět u velmi dobře prověřeného obchodníka, u něhož máme skutečnou jistotu, že nám umožní od kupní smlouvy případně odstoupit a zboží ve 14 dnech vrátit.
Tip na článek
Tip: Znevýhodnili vás v hotelu, obchodě či restauraci oproti ostatním jen proto, že patříte k určité národnosti nebo máte tmavší barvu pleti? Existují situace, kdy si to smí podnikatel dovolit? Kam sahá svoboda podnikání a autonomie vůle podnikatelů a co lze již považovat za diskriminaci spotřebitele?
Zaslání zásilky s převodem peněz
Různých falešných fotografií a printscreenů využívají naopak falešní kupci na všelijakých bazarech a marketech na sociálních sítích. Vy prodáváte třeba kabát, mikrovlnnou troubu či kočárek a dotyčný se vám ozve s tím, že peníze převede třeba přes Zásilkovnu či jiného dodavatele. Přiloží i fotku obrazovky s logem dané přepravní společnosti a návodem na převod peněz. I to je ale podvodná finta, která zneužívá loga a grafiky osvědčených společností.
A jak celá transakce pokračuje, pokud s touto formou nákupu souhlasíte? Scénář může být různý. Falešný kupec vám například řekne, že pro převod postačuje vaše e-mailová adresa, na níž zašle e-mail s důvěryhodně vypadajícím tlačítkem, po jehož zmáčknutí můžete vpustit do počítače či mobilu vir a ohrozit tak data v počítači, včetně hesel k citlivým údajům a podobně.
Případně je nabízeno zaslání peněz prostřednictvím vaší karty, jejíž číslo a další údaje falešný kupec požaduje.
Zasílací společnosti v drtivé většině případů možnost dobírky nabízejí, ale celá transakce se uskuteční přímo v jejich aplikaci či na webu a nikoliv proklikem na prazvláštně znějící webové adresy. Na podobné výzvy tedy vůbec nereagujte a s dotyčným nekomunikujte, případně jej nahlaste provozovateli internetového bazaru.
V naprosté většině výše uvedených situací jde o nekalou obchodní praktiku a spotřebitel může podat na takového podnikatele podnět k prošetření na Českou obchodní inspekci.
Další možností je nahlásit odesilatele Policii ČR. Ta si případně sama může zjišťovat jeho totožnost. Pokud se Policii sejde takových oznámení víc a je zřejmé, že jde o systematickou činnost, která způsobila významnou škodu (slovy zákona “škodu nikoli nepatrnou”), pak je zjevné, že jde o podvodné jednání, které lze kvalifikovat jako trestný čin. Co se týče konkrétní výše způsobené škody, pro kvalifikaci na trestný čin podvodu musí být nejméně ve výši 10 000 korun. V návaznosti na případné trestní řízení lze získat teoreticky i vynaloženou částku zpět.