Ondřej Preuss
Odpověď od advokáta
Máme 1 variantu řešení vašeho problému
Zobrazit

Zrušení letu – jaká jsou práva cestujících?

Vypravili jste se na eurovíkend, ale nakonec jste polovinu plánovaného volna strávili čekáním v letištní hale? Jedno zavazadlo vám poškodili a druhé ztratili a navíc vám propadla jedna noc v hotelu? Na co máte v takovém případě nárok a na koho se obrátit? Na to jsme se zaměřili v našem článku.

zrušený let, zpožděný spoj, zpožděný vlak
5 minut čtení
21. 9. 2022

Kapitoly článku:

Reklamace zpožděného letu

Podle pravidel letecké dopravy vám vzniká nárok na kompenzaci ve chvíli, kdy se let zpozdí o tři a více hodin. Zpoždění se přitom počítá podle plánovaného příletu do cílové destinace, nikoli dle odletu (byť půjde zpravidla o velmi podobnou délku zpoždění).

Vaše nároky se liší podle délky zpoždění i vzdálenosti destinace:

  • Při zpoždění delším než 3 hodiny vám musí letecká společnost proplatit 250 Eur při vzdálenosti do 1 500 km nebo 400 Eur při vzdálenosti od 1 500 km do 3 500 km.
  • Při zpoždění v rozmezí mezi 3 a 4 hodinami vám náleží kompenzace 300 Eur.
  • Při zpoždění delším než 4 hodiny máte nárok na kompenzaci ve výši 600 Eur při vzdálenosti nad 3 500 km.

Další kompenzaci můžete žádat, pokud kvůli zpožděnému letadlu zmeškáte navazující přestupní spoj.

Pokud byl let zrušen úplně, měli byste být informováni alespoň dva týdny před plánovaným časem odletu, případně 7-14 dní před odletem spoje s nabídkou přesměrování, které vám umožní odletět nejpozději dvě hodiny před plánovaným časem odletu a dosáhnout cílového místa určení nejpozději čtyři hodiny po plánovaném čase příletu. Nebyly-li dané podmínky splněny, máte nárok požadovat po dopravci 250 Eur u letů do 1500 km, 400 Eur u letů od 1500 do 3500 km (případně jakýchkoliv letů v rámci EU delších než 1500 km) a 600 Eur u všech ostatních letů.

Na koho se obrátit se žádostí o kompenzaci?

O odškodnění v podobě finanční částky se musíte zpravidla sami přihlásit. Obraťte na leteckou společnost s žádostí o odškodnění z důvodu opožděného příletu nebo zrušení letu. Označte let, o který se jedná, a přidejte informaci, o kolik hodin byl let zpožděn, jakou kompenzaci žádáte a jaké je vaše číslo účtu. Odkázat se přitom můžete na nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 261/2004.

Kompenzace v podobě voucherů a ubytování

V případě, že je let zpožděn o více než 2 hodiny (u vzdáleností do 1 500 km) nebo 3 a více hodin (vzdálenosti nad 1 500 km), máte nárok na získání voucheru na jídlo a pití ve výši odpovídající čekací době. Pokud se stane nezbytným i pobyt v hotelu (například je let zrušen a následující je plánován až druhý den dopoledne), pak vám dopravce zajistí úhradu ubytování v hotelu, dopravu do něj a zpět na letiště a dva proplacené telefonní hovory. Cestující bývají většinou osloveni k výdeji voucherů prostřednictvím amplionu na letišti, případně se mohou informovat u letištního personálu.

Co dělat, pokud se pokazí i další věci během zájezdu? V hotelu nemají vaši velikost pokoje a namísto výhledu na moře se díváte do dvora s odpadky? Na to jsme se zaměřili v našem článku věnovaném reklamaci dovolené.

Řešíte nepříjemnosti spojené s reklamací vaší cesty?

Není vám jasné, co přesně můžete požadovat a koho s reklamací oslovit? Odbyl vás dopravce směšným odškodněním, nebo se případem odmítl zabývat s tím, že za zpoždění nemůže? Obraťte se na nás a my vám pomůžeme domoci se vašich práv.

Chci se poradit

Reklamace rozbitých zavazadel

Letiště některých zemí jsou tím přímo pověstná: ztráta zavazadel je zde takřka na denním pořádku a někteří turisté již ze zoufalství vymýšlejí svá vlastní bezpečnostní opatření a opatřují svá zavazadla sledovacím zařízením. Mohou tak ale maximálně bezmocně na mobilu sledovat, že zatímco oni stojí v zimní bundě v Thajsku, jejich kufr s plavkami a letními šaty dosud čeká na přestup v Paříži.

Jindy vám zavazadlo sice dorazí, ale skrz rozbitou skořepinu kufru už se část jeho vybavení poztrácela někde v útrobách letiště. Co se dá v takové situaci dělat?

Pokud vám alespoň nějaké zavazadlo na jezdícím pásu přicestuje, věnujte chvíli jeho prohlídce. Zkontrolujte nejenom plášť kufru, ale také rukojeti a kolečka. V případě, že je poškozené, vypravte se na přepážku s reklamacemi. Zde s vámi příslušný úředník či úřednice sepíše protokol o poškození zavazadla. Jeho součástí jsou informace o typu a značce kufru, jeho stáří a ceně.

Pokud opravdu velmi spěcháte a nemůžete věnovat ani pár minut reklamaci, můžete vznést nárok vůči dopravci také písemně, resp. elektronicky do sedmi dnů od doručení zavazadla nebo příletu. V případě zpoždění zavazadla je třeba uplatnit nároky do 21 dnů od jeho doručení. Dopravci mají pro tyto účely na webových stránkách k dispozici formuláře, které vás reklamací provedou. Společnost následně posuzuje, zda je poškození opravitelné (v takovém případě si jej vyzvedne a opraví vám jej), případně se rovnou domluvíte na finanční kompenzaci. Odpovědnost za škodu na zavazadlech je omezena limitem přibližně 40 000 Kč.

Dopravci se většinou v prvé řadě snaží o opravu zavazadla. Výjimkou jsou například situace, kdy se jedná o velmi levný kufr, kdy vyjde výhodněji zakoupit zavazadlo nové, než ho opravovat.

Pokud vám aerolinky chtějí zavazadlo vyměnit, můžete dostat buď identické zavazadlo, případně jiné obdobné kvality. Současně se se alespoň snaží o stejné vlastnosti zavazadla, jako je velikost, barva, počet koleček apod.

Pokud bylo vaše zavazadlo starší než dva roky, může vám dopravce nabídnout koupi identického kufru, ovšem s doplatkem z vaší strany.

Co když se zpozdí vlak?

Zákazníci Českých drah (ČD) či obecně cestující v železniční dopravě mají svá práva upravena evropským nařízením.

Také při zpoždění na dráze je při reklamaci jízdenek klíčová doba zpoždění. Pokud činí více než 60 minut, ale současně méně než 120 minut, máte nárok na vrácení 25 % z ceny jízdenky. Při zpoždění více než 120 minut se kompenzace navyšuje na 50 %. Současně samozřejmě ani neztrácíte nárok na přepravu.

Pokud jste si nekupovali jednotlivou jízdenku, ale máte například měsíční jízdenku, pak je stanoveno jednorázové odškodnění, například České dráhy odškodní držitelé síťové jízdenky částkou 50 korun při zpoždění 60 až 119 minut, při zpoždění přesahující 120 minut je kompenzace stanovena na 100 korun.

Pokud se ještě před nástupem do vlaku dozvíte, že vlak je opožděn, máte právo jízdenku vrátit a dopravce vám vrátí zaplacené jízdné. Jinou variantou je změnit si jízdenku tak, abyste se co nejrychleji dostali na místo určení jiným způsobem. I v tom by vám měl dopravce vyjít vstříc.

Zajímavostí, o níž se příliš neví, je to, že nárok na kompenzaci vzniká, i pokud se cestující rozhodne v jízdě nepokračovat. Pokud se tedy rozhodnete, že služeb Českých drah či jiného dopravce vůbec nevyužijete, máte nárok na vrácení jízdného i na kompenzaci za zpoždění vlaku. V takovém případě byste měli o vrácení měli zažádat třeba hned na nejbližší přepážce. V případě, že jste zakoupili jízdenku na internetu, měla by být cena vratného vyšší než 100 Kč.

blogRightBoxTop

Nechte si poradit od právníků online

  • Vše zvládneme on-line
  • Požadavky řešíme do druhého dne
  • Předem víte, kolik zaplatíte
  • Zkušený tým 6 specialistů

Váš případ posoudíme a navrhneme, jak ho vyřešit za 390 Kč.

Zbývá 500 znaků

Řešíte obdobný problém?

Tým online právníků Dostupný advokát vám jej vyřeší.

Odpověď od advokáta

Hledáte odpověď na konkrétní právní otázku? Napište nám ji a do 48 hodin budete mít k dispozici odpověď od některého z našich advokátů. Máme specialisty na všechny oblasti práva a garantujeme tak vysokou odbornost. Zaplatit můžete až po poskytnutí služby.

Předem dané ceny
Od začátku víte, kolik a za co platíte.
Vše zvládneme online
Takže ušetříte čas i peníze za dopravu.
Pracujeme rychle
90 % požadavků vyřešíme do druhého dne.
Zkušený tým
Pro každý právní obor máme specialistu.

Pomohl vám tento obsah?
Sdílejte ho s přáteli…

…nebo mu přidejte hodnocení

Zatím nehodnoceno

Autor článku

medailonek-preuss

JUDr. Ondřej Preuss, Ph.D.

Ondřej je ten člověk, v jehož hlavě uzrál nápad poskytovat advokátní služby online. Právním službám se věnuje již déle než 10 let. Rád klientům pomáhá, když si nevědí rady s pracovními problémy, řeší za ně převod nemovitosti nebo poradí s autorskou licencí.

Vzdělání

  • Právo, doktorské studium (Ph.D), Pf UK v Praze
  • Právo, L’université Nancy-II, Nancy
  • Právo, magisterské studium (Mgr.), Pf UK v Praze
  • Mezinárodní teritoriální studia (Bc.), FSV UK v Praze

Recenze služby Dostupný advokát

Monika Holcátová, Praha

před 2 roky

S darovací smlouvou od vás jsem neměla na katastru nejmenší problém. Pracovnice u okénka se podívala na logo a poznamenala, že vaše smlouvy jsou vždy v pořádku. Dostupný advokát mi navíc telefonicky vysvětlil věci kolem věcného břemene, které by mne jako laika vůbec nenapadly. Nevím, co na službě zlepšit, jsem naprosto spokojená.

Barbora Lindauer

před 1 rokem

Výborné právní služby on-line a skvělá a rychlá komunikace. Byla jsem spokojená a využiji i příště.

Jan Kresteš

před 2 roky

Dostupného advokáta mohu jedině doporučit! Nabízel jsem místnost k podnájmu a potřeboval jsem dobře vypracovanou podnájemní smlouvu. Nejdříve jsem si stáhl z nejmenovaných webových stránek vzor podnájemní smlouvy. Vzor podnájemní smlouvy vypadal dobře, mně tam nic nechybělo. Ovšem nejsem právník a vždy se může objevit nějaký důležitý detail, který by tam mohl chybět. Obrátil jsem (zobrazit více) se tedy na Dostupného advokáta, aby mi poradil a pomohl v této věci. Stačil jeden telefonát a reakce byla rychlá. Vše za rozumnou cenu vyřízeno do tří dnů. Neměl jsem s tím tedy práci a podnájemní smlouva od dostupného advokáta byla více detailnější. Pokud tedy potřebujete právní pomoc, právní služby a nemáte tolik peněz, abyste si mohli dovolit platit drahého advokáta, Dostupný advokát je nejlepší volbou pro vás. Vřele doporučuji!


Zobrazit všechny reference

Mohlo by vás také zajímat

Muž s počítačem sedí na pláži na lehátku

Kdy a jak můžete čerpat dovolenou

Nejste si jisti, jak je to s čerpáním dovolené a od kdy na ni máte vlastně nárok? A jak postupovat v případě, kdy vám zaměstnavatel dovolenou nechce uznat, přestože již…

7. 10. 2019
špatná dovolená reklamace dovolené

Když se dovolená nevydaří

Nedopadla dovolená podle vašich představ? Inzerovaný hotel u pláže byl ve skutečnosti dva kilometry daleko a pod okny vám místo oleandrů “voněla” skládka? Jak lze postupovat, pokud se realita vaší…

19. 9. 2022
dovolena.jpg

Seznam právních nutností před odjezdem na dovolenou

Léto je v plném proudu a spolu s ním i dovolenková sezona. Jste na odjezd na dovolenou připraveni tak, aby se pobyt u moře nebo na poznávacím zájezdu neprodražil nebo…

20. 7. 2019

Jsme členy

Logo Česká advokátní komora logo-apek-male

Znáte nás z médií

Dostupný advokát © 2013-2022