Zrušení letu – jaká jsou práva cestujících?

JUDr. Ondřej Preuss, Ph.D.
2. března 2025
7 minut čtení
7 minut čtení
Ostatní právní témata

Vypravili jste se na eurovíkend, ale nakonec jste polovinu plánovaného volna strávili čekáním v letištní hale kvůli zpožděnému letu? Pak možná máte nárok na odškodnění za zpoždění letu, či dokonce náhradu škody za zrušený let. Jedno zavazadlo vám poškodili a druhé ztratili a navíc vám propadla jedna noc v hotelu? Na co máte v takovém případě nárok a na koho se obrátit? Na to jsme se zaměřili v našem článku.

Reklamace a odškodnění za zpoždění letu

Pokud se váš let zpozdí o více než tři hodiny, vzniká vám podle evropské legislativy nárok na odškodnění při zpoždění letu. Výše kompenzace se liší podle délky trasy. Zpoždění se přitom počítá podle plánovaného příletu do cílové destinace, nikoli dle odletu (byť půjde zpravidla o velmi podobnou délku zpoždění). Pokud z důvodu zpoždění letu zmeškáte navazující spoj, můžete rovněž žádat odškodnění zpoždění letu či náhradu škody za zpožděný let.

Vaše nároky se liší podle délky zpoždění i vzdálenosti destinace:

  • Při zpoždění delším než 3 hodiny vám musí letecká společnost proplatit 250 Eur při vzdálenosti do 1 500 km nebo 400 Eur při vzdálenosti od 1 500 km do 3 500 km.
  • Při zpoždění v rozmezí mezi 3 a 4 hodinami vám náleží kompenzace 300 Eur.
  • Při zpoždění delším než 4 hodiny máte nárok na kompenzaci ve výši 600 Eur při vzdálenosti nad 3 500 km.
Tip na článek

Tip: Nejste si jisti, kdy a jak můžete čerpat dovolenou? A jak postupovat v případě, kdy vám zaměstnavatel dovolenou nechce uznat, přestože již máte zaplacený zájezd? Právě pro vás je tu náš další článek, který vám na všechny otázky odpoví.

Další kompenzaci můžete žádat, pokud kvůli zpožděnému letadlu zmeškáte navazující přestupní spoj.

O zrušení letu by vás aerolinka měla informovat nejméně 14 dní před plánovaným odletem, případně 7-14 dní před odletem spoje s nabídkou přesměrování, které vám umožní odletět nejpozději dvě hodiny před plánovaným časem odletu a dosáhnout cílového místa určení nejpozději čtyři hodiny po plánovaném čase příletu. Nebyly-li dané podmínky splněny, máte nárok požadovat po dopravci 250 Eur u letů do 1500 km, 400 Eur u letů od 1500 do 3500 km (případně jakýchkoliv letů v rámci EU delších než 1500 km) a 600 Eur u všech ostatních letů. Pokud ovšem aerolinka nabídne náhradní let v přiměřeném čase, kompenzace se nevyplácí.

Pozor: pokud bylo zpoždění nebo zrušení letu způsobeno mimořádnými okolnostmi (např. špatné počasí, stávka řízení letového provozu, bezpečnostní rizika), letecká společnost nemusí kompenzaci vyplatit.

Na koho se obrátit se žádostí o kompenzaci?

O odškodnění za zpoždění letu nebo odškodnění za zrušený let je nutné žádat přímo u letecké společnosti. V dopise nebo e-mailu uveďte, že žádáte o odškodnění za zpoždění letu podle nařízení EU č. 261/2004. Označte let, o který se jedná, a přidejte informaci, o kolik hodin byl let zpožděn, jakou kompenzaci žádáte a jaké je vaše číslo účtu. I v případě, že aerolinka nabídne místo peněz voucher, stále máte nárok na odškodnění za zpoždění letu, pokud nesouhlasíte s náhradní formou.

Související služba

Řešíte nepříjemnosti spojené s reklamací vaší cesty?

Způsobil vám někdo škodu – dopravce, zaměstnavatel nebo jiná osoba – a vy nevíte, jak se bránit? Nenechte to být.
Naši právníci vám pomohou získat náhradu škody v plné výši, ať už jde o zpožděný let, ztracené zavazadlo, nehodu či poškozený majetek.

Potřebuju pomoct

  • Při objednání služby přesně víte, co dostanete a kolik vás to bude stát.
  • Vše zvládneme on-line nebo osobně v jedné z našich 6 kanceláří.
  • 8 z 10 požadavků vyřešíme do 2 pracovních dnů.
  • Pro každý právní obor máme specialistu.

Kompenzace v podobě voucherů a ubytování

V případě, že je let zpožděn o více než 2 hodiny (u vzdáleností do 1 500 km) nebo 3 a více hodin (vzdálenosti nad 1 500 km), máte nárok na získání voucheru na jídlo a pití ve výši odpovídající čekací době. Pokud se stane nezbytným i pobyt v hotelu (například je let zrušen a následující je plánován až druhý den dopoledne), pak vám dopravce zajistí úhradu ubytování v hotelu, dopravu do něj a zpět na letiště a dva proplacené telefonní hovory. Cestující bývají většinou osloveni k výdeji voucherů prostřednictvím amplionu na letišti, případně se mohou informovat u letištního personálu.

Tip na článek

Tip: Co dělat, pokud se pokazí i další věci během zájezdu? V hotelu nemají vaši velikost pokoje a namísto výhledu na moře se díváte do dvora s odpadky? Na to jsme se zaměřili v našem článku věnovaném reklamaci dovolené.

Reklamace rozbitých zavazadel: co když kufr dorazí po částech?

Letiště některých zemí jsou tím přímo pověstná: ztráta zavazadel je zde takřka na denním pořádku a někteří turisté již ze zoufalství vymýšlejí svá vlastní bezpečnostní opatření a opatřují svá zavazadla sledovacím zařízením. Mohou tak ale maximálně bezmocně na mobilu sledovat, že zatímco oni stojí v zimní bundě v Thajsku, jejich kufr s plavkami a letními šaty dosud čeká na přestup v Paříži.

Jindy vám zavazadlo sice dorazí, ale kvůli rozbitému kufru už se část jeho vybavení poztrácela někde v útrobách letiště. Co se dá v takové situaci dělat?

Pokud vám alespoň nějaké zavazadlo na jezdícím pásu přicestuje, věnujte chvíli jeho prohlídce. Zkontrolujte nejenom plášť kufru, ale také rukojeti a kolečka. V případě, že je poškozené, vypravte se na přepážku s reklamacemi. Zde s vámi příslušný úředník či úřednice sepíše protokol o poškození zavazadla. Jeho součástí jsou informace o typu a značce kufru, jeho stáří a ceně.

Pokud opravdu velmi spěcháte a nemůžete věnovat ani pár minut reklamaci, můžete vznést nárok vůči dopravci také písemně, resp. elektronicky do sedmi dnů od doručení zavazadla nebo příletu. V případě zpoždění zavazadla je třeba uplatnit nároky do 21 dnů od jeho doručení. Dopravci mají pro tyto účely na webových stránkách k dispozici formuláře, které vás reklamací provedou. Společnost následně posuzuje, zda je poškození opravitelné (v takovém případě si jej vyzvedne a opraví vám jej), případně se rovnou domluvíte na finanční kompenzaci. Odpovědnost za škodu na zavazadlech je omezena limitem přibližně 40 000 Kč. Pokud chce cestující vyšší náhradu, musí před letem nahlásit vyšší hodnotu zavazadla a zaplatit doplatek.

Dopravci se obvykle snaží nejprve zavazadlo opravit. Výjimkou jsou například situace, kdy se jedná o velmi levný kufr, kdy vyjde výhodněji zakoupit zavazadlo nové, než ho opravovat. Pokud vám aerolinky chtějí zavazadlo vyměnit, můžete dostat buď identické zavazadlo, případně jiné obdobné kvality. Současně se se alespoň snaží o stejné vlastnosti zavazadla, jako je velikost, barva, počet koleček apod. Pokud bylo vaše zavazadlo starší než dva roky, může vám dopravce nabídnout koupi identického kufru, ovšem s doplatkem z vaší strany.

Tip na článek

Tip: Doba dovolených se přiblížila. Možná vám ale vidinu povalování se na pláži kazí přemýšlení o tom, na kolik dovolené máte vlastně nárok a jestli vás na ni šéf pustí v době, kdy se vám to právě hodí. Jaká jsou pravidla čerpání dovolené, jak se počítá její délka a kdy vás může šéf v jejím využívání omezit?

Co když se zpozdí vlak?

Zákazníci Českých drah (ČD) či obecně cestující v železniční dopravě mají svá práva upravena evropským nařízením.

Také při zpoždění na dráze je při reklamaci jízdenek klíčová doba zpoždění. Pokud činí více než 60 minut, ale současně méně než 120 minut, máte nárok na vrácení 25 % z ceny jízdenky. Při zpoždění více než 120 minut se kompenzace navyšuje na 50 %. Současně samozřejmě ani neztrácíte nárok na přepravu.

Pozor: při zpoždění způsobeném vyšší mocí (např. extrémní počasí) nemá cestující nárok na kompenzaci.

Pokud jste si nekupovali jednotlivou jízdenku, ale máte například měsíční jízdenku, pak je stanoveno jednorázové odškodnění, například České dráhy odškodní držitelé síťové jízdenky částkou 50 korun při zpoždění 60 až 119 minut, při zpoždění přesahující 120 minut je kompenzace stanovena na 100 korun.

Pokud se ještě před nástupem do vlaku dozvíte, že vlak je opožděn, máte právo jízdenku vrátit a dopravce vám vrátí zaplacené jízdné. Jinou variantou je změnit si jízdenku tak, abyste se co nejrychleji dostali na místo určení jiným způsobem. I v tom by vám měl dopravce vyjít vstříc.

Zajímavostí, o níž se příliš neví, je to, že nárok na kompenzaci vzniká, i pokud se cestující rozhodne v jízdě nepokračovat. Pokud se tedy rozhodnete, že služeb Českých drah či jiného dopravce vůbec nevyužijete, máte nárok na vrácení jízdného i na kompenzaci za zpoždění vlaku. V takovém případě byste o vrácení měli zažádat třeba hned na nejbližší přepážce. V případě, že jste zakoupili jízdenku na internetu, měla by být cena vratného vyšší než 100 Kč.

Shrnutí

Cestující mají při zpoždění letu nebo zrušení letu právo žádat odškodnění za zpoždění letu či náhradu škody za zpožděný let. V případě zrušeného letu mohou uplatnit odškodnění za zrušený let podle evropských pravidel.
Stejně tak mají i cestující vlaků právo na odškodnění ČD – tedy odškodnění za zpoždění vlaku, které se odvíjí od délky zpoždění. Letecké společnosti musí zajistit občerstvení, ubytování a případně alternativní spoj. Výjimkou jsou mimořádné okolnosti, jako špatné počasí nebo bezpečnostní hrozby, kdy kompenzace nemusí být vyplacena. Práva cestujících se vztahují také na zpoždění vlaků, kde lze žádat vrácení části jízdného. V případě problémů se zavazadly platí přísné lhůty pro reklamaci a omezená odpovědnost dopravců, kterou lze zvýšit při nahlášení vyšší hodnoty zavazadla před odletem.

 

Často kladené dotazy

Kdy mám nárok na odškodnění za zpoždění letu?

Na odškodnění za zpoždění letu máte nárok tehdy, když váš let dorazí do cílové destinace se zpožděním nejméně tři hodiny. Výše odškodnění při zpoždění letu se odvíjí od vzdálenosti trasy – obvykle jde o částku 250 až 600 eur. Tento nárok na odškodnění při zpoždění letu vyplývá z evropského nařízení č. 261/2004, které stanovuje odpovědnost dopravce za opožděné či zrušené lety.

Jak postupovat, pokud chci získat odškodnění za zpožděný let?

V případě zpožděného letu je nejprve potřeba obrátit se přímo na leteckou společnost. V žádosti uveďte číslo letu, délku zpoždění a svůj požadavek na odškodnění za zpožděný let. Letecký dopravce má povinnost se vaším případem zabývat a vyplatit vám zpoždění letu odškodnění podle zákona. Pokud aerolinka odmítne nebo nereaguje, můžete se obrátit na právníky – pomohou vám domoci se odškodnění zpoždění letu nebo zpožděný let náhrady škody.

Mám nárok na odškodnění za zrušený let?

Ano. Pokud byl váš let zrušen méně než 14 dní před plánovaným odletem, máte právo na odškodnění za zrušený let. Podobně jako u zpoždění platí, že výše zrušený let odškodnění se liší podle délky letu a doby zpoždění náhradního spoje. Výjimkou jsou mimořádné okolnosti, například špatné počasí či bezpečnostní hrozby, kdy se odpovědnost dopravce neuplatní.

Jak funguje odškodnění za zpoždění vlaku u Českých drah?

Cestující mají také právo na odškodnění za zpoždění vlaku. Pokud se váš spoj zpozdí o více než 60 minut, můžete žádat o vrácení části jízdného. ČD odškodnění nebo odškodnění České dráhy činí 25 % ceny jízdenky při zpoždění 60–119 minut, a 50 % při zpoždění nad 120 minut. Odškodnění ČD lze vyřídit i online prostřednictvím formuláře na stránkách dopravce.

Sdílejte článek


Neodpověděl vám článek na váš problém? Zeptejte se umělé inteligence

Související služba

Náhrada škody

Získejte náhradu za újmu či škodu – rychle a bez stresu. Posoudíme vaše šance, navrhneme strategii a připravíme výzvu. To vše do 48 hodin od objednávky. Když bude třeba, podáme posléze žalobu a zajistíme právní zastoupení. Postavíme se za vás naplno.

Chci pomoct

Autor článku

JUDr. Ondřej Preuss, Ph.D.

Ondřej je ten člověk, v jehož hlavě uzrál nápad poskytovat advokátní služby online. Právním službám se věnuje již déle než 10 let a rád klientům pomáhá, když si nevědí rady s právními problémy.

Vzdělání
  • Právo, doktorské studium (Ph.D), Pf UK v Praze
  • Právo, L’université Nancy-II, Nancy
  • Právo, magisterské studium (Mgr.), Pf UK v Praze
  • Mezinárodní teritoriální studia (Bc.), FSV UK v Praze

Mohlo by vás také zajímat

Vyřešíme i váš právní problém

Váš problém můžeme probrat on-line i osobně

Najdete nás v 8 městech

Rychlé kontakty

+420 775 420 436
(Po–Pá: 8—18)
Pravidelně komentujeme právní dění a novinky pro média
Dostupný advokát © 2013-2025
Uveďte původ-Neužívejte dílo komerčně-Zachovejte licenci 3.0 Česká republika (CC BY-NC-SA 3.0 CZ)