Zrušení letu – jaká jsou práva cestujících?

Vypravili jste se na eurovíkend, ale nakonec jste polovinu plánovaného volna strávili čekáním v letištní hale? Jedno zavazadlo vám poškodili a druhé ztratili a navíc vám propadla jedna noc v hotelu? Na co máte v takovém případě nárok a na koho se obrátit? Na to jsme se zaměřili v našem článku.

6 minut čtení

Kapitoly článku

Reklamace zpožděného letu

Podle pravidel letecké dopravy vám vzniká nárok na kompenzaci ve chvíli, kdy se let zpozdí o tři a více hodin. Zpoždění se přitom počítá podle plánovaného příletu do cílové destinace, nikoli dle odletu (byť půjde zpravidla o velmi podobnou délku zpoždění).

Vaše nároky se liší podle délky zpoždění i vzdálenosti destinace:

  • Při zpoždění delším než 3 hodiny vám musí letecká společnost proplatit 250 Eur při vzdálenosti do 1 500 km nebo 400 Eur při vzdálenosti od 1 500 km do 3 500 km.
  • Při zpoždění v rozmezí mezi 3 a 4 hodinami vám náleží kompenzace 300 Eur.
  • Při zpoždění delším než 4 hodiny máte nárok na kompenzaci ve výši 600 Eur při vzdálenosti nad 3 500 km.

Tip: Nejste si jisti, kdy a jak můžete čerpat dovolenou? A jak postupovat v případě, kdy vám zaměstnavatel dovolenou nechce uznat, přestože již máte zaplacený zájezd? Právě pro vás je tu náš další článek, který vám na všechny otázky odpoví.

Další kompenzaci můžete žádat, pokud kvůli zpožděnému letadlu zmeškáte navazující přestupní spoj.

Pokud byl let zrušen úplně, měli byste být informováni alespoň dva týdny před plánovaným časem odletu, případně 7-14 dní před odletem spoje s nabídkou přesměrování, které vám umožní odletět nejpozději dvě hodiny před plánovaným časem odletu a dosáhnout cílového místa určení nejpozději čtyři hodiny po plánovaném čase příletu. Nebyly-li dané podmínky splněny, máte nárok požadovat po dopravci 250 Eur u letů do 1500 km, 400 Eur u letů od 1500 do 3500 km (případně jakýchkoliv letů v rámci EU delších než 1500 km) a 600 Eur u všech ostatních letů.

Na koho se obrátit se žádostí o kompenzaci?

O odškodnění v podobě finanční částky se musíte zpravidla sami přihlásit. Obraťte na leteckou společnost s žádostí o odškodnění z důvodu opožděného příletu nebo zrušení letu. Označte let, o který se jedná, a přidejte informaci, o kolik hodin byl let zpožděn, jakou kompenzaci žádáte a jaké je vaše číslo účtu. Odkázat se přitom můžete na nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 261/2004.

Řešíte nepříjemnosti spojené s reklamací vaší cesty?

Není vám jasné, co přesně můžete požadovat a koho s reklamací oslovit? Odbyl vás dopravce směšným odškodněním, nebo se případem odmítl zabývat s tím, že za zpoždění nemůže? Obraťte se na nás a my vám pomůžeme domoci se vašich práv.

Kompenzace v podobě voucherů a ubytování

V případě, že je let zpožděn o více než 2 hodiny (u vzdáleností do 1 500 km) nebo 3 a více hodin (vzdálenosti nad 1 500 km), máte nárok na získání voucheru na jídlo a pití ve výši odpovídající čekací době. Pokud se stane nezbytným i pobyt v hotelu (například je let zrušen a následující je plánován až druhý den dopoledne), pak vám dopravce zajistí úhradu ubytování v hotelu, dopravu do něj a zpět na letiště a dva proplacené telefonní hovory. Cestující bývají většinou osloveni k výdeji voucherů prostřednictvím amplionu na letišti, případně se mohou informovat u letištního personálu.

Tip: Co dělat, pokud se pokazí i další věci během zájezdu? V hotelu nemají vaši velikost pokoje a namísto výhledu na moře se díváte do dvora s odpadky? Na to jsme se zaměřili v našem článku věnovaném reklamaci dovolené.

Reklamace rozbitých zavazadel

Letiště některých zemí jsou tím přímo pověstná: ztráta zavazadel je zde takřka na denním pořádku a někteří turisté již ze zoufalství vymýšlejí svá vlastní bezpečnostní opatření a opatřují svá zavazadla sledovacím zařízením. Mohou tak ale maximálně bezmocně na mobilu sledovat, že zatímco oni stojí v zimní bundě v Thajsku, jejich kufr s plavkami a letními šaty dosud čeká na přestup v Paříži.

Jindy vám zavazadlo sice dorazí, ale skrz rozbitou skořepinu kufru už se část jeho vybavení poztrácela někde v útrobách letiště. Co se dá v takové situaci dělat?

Pokud vám alespoň nějaké zavazadlo na jezdícím pásu přicestuje, věnujte chvíli jeho prohlídce. Zkontrolujte nejenom plášť kufru, ale také rukojeti a kolečka. V případě, že je poškozené, vypravte se na přepážku s reklamacemi. Zde s vámi příslušný úředník či úřednice sepíše protokol o poškození zavazadla. Jeho součástí jsou informace o typu a značce kufru, jeho stáří a ceně.

Pokud opravdu velmi spěcháte a nemůžete věnovat ani pár minut reklamaci, můžete vznést nárok vůči dopravci také písemně, resp. elektronicky do sedmi dnů od doručení zavazadla nebo příletu. V případě zpoždění zavazadla je třeba uplatnit nároky do 21 dnů od jeho doručení. Dopravci mají pro tyto účely na webových stránkách k dispozici formuláře, které vás reklamací provedou. Společnost následně posuzuje, zda je poškození opravitelné (v takovém případě si jej vyzvedne a opraví vám jej), případně se rovnou domluvíte na finanční kompenzaci. Odpovědnost za škodu na zavazadlech je omezena limitem přibližně 40 000 Kč.

Dopravci se většinou v prvé řadě snaží o opravu zavazadla. Výjimkou jsou například situace, kdy se jedná o velmi levný kufr, kdy vyjde výhodněji zakoupit zavazadlo nové, než ho opravovat. Pokud vám aerolinky chtějí zavazadlo vyměnit, můžete dostat buď identické zavazadlo, případně jiné obdobné kvality. Současně se se alespoň snaží o stejné vlastnosti zavazadla, jako je velikost, barva, počet koleček apod. Pokud bylo vaše zavazadlo starší než dva roky, může vám dopravce nabídnout koupi identického kufru, ovšem s doplatkem z vaší strany.

Tip: Doba dovolených se přiblížila. Možná vám ale vidinu povalování se na pláži kazí přemýšlení o tom, na kolik dovolené máte vlastně nárok a jestli vás na ni šéf pustí v době, kdy se vám to právě hodí. Jaká jsou pravidla čerpání dovolené v roce 2024, jak se počítá její délka a kdy vás může šéf v jejím využívání omezit?

Co když se zpozdí vlak?

Zákazníci Českých drah (ČD) či obecně cestující v železniční dopravě mají svá práva upravena evropským nařízením.

Také při zpoždění na dráze je při reklamaci jízdenek klíčová doba zpoždění. Pokud činí více než 60 minut, ale současně méně než 120 minut, máte nárok na vrácení 25 % z ceny jízdenky. Při zpoždění více než 120 minut se kompenzace navyšuje na 50 %. Současně samozřejmě ani neztrácíte nárok na přepravu.

Pokud jste si nekupovali jednotlivou jízdenku, ale máte například měsíční jízdenku, pak je stanoveno jednorázové odškodnění, například České dráhy odškodní držitelé síťové jízdenky částkou 50 korun při zpoždění 60 až 119 minut, při zpoždění přesahující 120 minut je kompenzace stanovena na 100 korun.

Pokud se ještě před nástupem do vlaku dozvíte, že vlak je opožděn, máte právo jízdenku vrátit a dopravce vám vrátí zaplacené jízdné. Jinou variantou je změnit si jízdenku tak, abyste se co nejrychleji dostali na místo určení jiným způsobem. I v tom by vám měl dopravce vyjít vstříc.

Zajímavostí, o níž se příliš neví, je to, že nárok na kompenzaci vzniká, i pokud se cestující rozhodne v jízdě nepokračovat. Pokud se tedy rozhodnete, že služeb Českých drah či jiného dopravce vůbec nevyužijete, máte nárok na vrácení jízdného i na kompenzaci za zpoždění vlaku. V takovém případě byste o vrácení měli zažádat třeba hned na nejbližší přepážce. V případě, že jste zakoupili jízdenku na internetu, měla by být cena vratného vyšší než 100 Kč.

Neodpověděl vám článek na váš problém? Zeptejte se umělé inteligence


Řešíte obdobný problém?

Tým online právníků Dostupný advokát vám jej vyřeší.

Řešení právního problému na míru

Vyřešte libovolný právní problém s týmem Dostupného advokáta! Do 24 hodin vám navrhneme řešení vaší situace a spočítáme, kolik vás to bude stát. Cena za vypracování návrhu je 390 Kč. Když si u nás navržené služby objednáte, máte vypracování návrhu zdarma.

Předem dané ceny
Od začátku víte, kolik a za co platíte.
Vše zvládneme online
Takže ušetříte čas i peníze za dopravu.
Pracujeme rychle
90 % požadavků vyřešíme do druhého dne.
Zkušený tým
Pro každý právní obor máme specialistu.

Pomohl vám tento obsah? Přidejte mu hodnocení

Zatím nehodnoceno

…nebo jej sdílejte

Autor článku

JUDr. Ondřej Preuss, Ph.D.

Ondřej je ten člověk, v jehož hlavě uzrál nápad poskytovat advokátní služby online. Právním službám se věnuje již déle než 10 let a rád klientům pomáhá, když si nevědí rady s právními problémy.

Vzdělání
  • Právo, doktorské studium (Ph.D), Pf UK v Praze
  • Právo, L’université Nancy-II, Nancy
  • Právo, magisterské studium (Mgr.), Pf UK v Praze
  • Mezinárodní teritoriální studia (Bc.), FSV UK v Praze

Reference služby Dostupný advokát

Recenze služby

Michal D.

před 9 měsíců

Rychla odpoved (telefonicky kontakt s pravnikem). Navrhli nekolik variant reseni, serazeno dle pomeru vykon / cena. Rozumne vysvetleno, nic netlacili.

Recenze služby

Luboš Zeman

před 9 měsíců

Obrátil jsem se o právní poradu – moje žádost byla vyřízena velmi rychle, kvalitně a hlavně kvalifikovaně. Všichni byli milí a ochotní. Mohu jen doporučit!

Recenze služby

Ing. Peter Čunderlík

před 12 měsíců

Není to poprvé, co spolupracuji s touto právní kanceláří. Má zadání jsou od jednoduchých výpovědí ke složitějším uzavíráním smluv, zejména ve skutečnostech, na které zákon nepamatuje. Ani toto není problémem pro tuto právní kancelář. Pokud klient akceptuje to, že i záporná odpověď – ve smyslu dál do toho nepůjdeme – je vlastně řešením. A tady (zobrazit více) Není to poprvé, co spolupracuji s touto právní kanceláří. Má zadání jsou od jednoduchých výpovědí ke složitějším uzavíráním smluv, zejména ve skutečnostech, na které zákon nepamatuje. Ani toto není problémem pro tuto právní kancelář. Pokud klient akceptuje to, že i záporná odpověď – ve smyslu dál do toho nepůjdeme – je vlastně řešením. A tady jako klient pociťuji sílu právní kanceláře, že je věc konzultována z různých úhlů a pozor, peníze zde nejsou na prvním místě. Zastupitelnost kvality kvalitou doplněním z jiné oblasti- já říkám za rohem, co se přirozeně hned nevidí – může být rada od právníka pro klienta nesrozumitelnou, ale pokud klient věnuje maximální péči konzultaci a skutečně odevzdává pravdivé a snaží se i úplné informace, nemůže být negativní odpověď – ve smyslu dál do toho nepůjdeme – negativní, ale konstruktivní. A proto souhlasím s názorem že pravdivé informování kanceláře již od počátku (člověk sám bez vzdělání a právnické praxe není neomylný) zjednodušuje další postup a řešení vznikají takříkajíc současně, ve spolupráci. Zastupitelnost, ochota pomoci, rychlost, dozeptání se bez obavy z navýšení ceny vytváří prostor 50% na 50%. Obě strany jsou stejně zainteresované na výsledku. Proto si i příště vyberu toto právní kancelář.

Zobrazit všechny reference

Mohlo by vás také zajímat

Znáte nás z médií
Logo Česká advokátní komora Apek Logo Advokátní kancelář roku 2023 a 2024
Sledujte novinky
Facebook Dostupný advokát Twitter / X Dostupný advokát
Dostupný advokát © 2013-2024