Vzor Reklamace použité věci

  • Koupili jste použité zboží od jiného člověka – a až doma zjistili, že má vadu?
  • Praktický vzor pro případy nákupu přes online bazary či aukce.
  • Uplatněte své právo. Dopis doporučujeme nechat posoudit právníkem, zejména pokud druhá strana odmítá spolupracovat.
Aktualizováno: 8. října 2025
Reklamace použité věci
Náhled knížky

Kdy máte nárok na slevu nebo odstoupení od smlouvy?

Na první pohled vypadalo zboží v pořádku. Ale po doručení balíku nebo po důkladnější prohlídce doma zjistíte, že bunda má roztržený rukáv, kabelka poškozené zapínání nebo komoda zásuvky, které nedrží pohromadě. Pokud o vadě prodávající mlčel, nebo vás dokonce ujistil, že je vše v perfektním stavu, nejde o „smůlu“, ale o porušení dohody. I mezi běžnými lidmi platí pravidla – a právo vám dává možnost požadovat slevu, opravu, nebo i úplné odstoupení od smlouvy.

Tento vzor využijete například, pokud:

  • zakoupený kabát měl ve švu neopravenou trhlinu, kterou prodávající zatajil,
  • jízdní kolo mělo ohnutý rám nebo poškozené řazení, ale v inzerátu bylo označeno jako „v top stavu“,
  • nábytek z bazaru byl silně napadený červotočem, přestože měl být „zachovalý“,
  • značková kabelka za mnoho tisíc měla rozbitý zip, což nebylo na fotkách ani ve popisu,
  • elektronika z druhé ruky (např. telefon, reproduktory) přestala po pár dnech fungovat a závada nebyla předem uvedena.

Bez čeho se reklamace nebo žádost o slevu neobejde

Aby měl váš požadavek právní sílu a nezapadl jako „neformální stížnost“, je důležité uvést tyto informace:

  • Kdo s kým jednal: napište své jméno, adresu, kontakt a také údaje o prodávajícím – ideálně celé jméno, adresu, případně e-mail nebo telefon.
  • Co a kdy jste koupili: uveďte konkrétní věc (např. „lyžařská bunda značky Ice Cool“) a datum nákupu nebo doručení. Připojte potvrzení o platbě, výpis z aukce nebo inzerátu, případně kopii zprávy, kde jste si s prodávajícím domlouvali podmínky.
  • Jaký je problém: stručně, ale jasně popište vadu – co neodpovídá popisu, co nefunguje, co je poškozené. Přiložte i fotografie nebo jiné důkazy.
  • Co požadujete: jasně uveďte, zda chcete přiměřenou slevu, opravu, nebo rovnou odstoupení od smlouvy a vrácení peněz.
  • Důkazy a přílohy: přiložte vše, co potvrzuje vaše tvrzení – fotografie vady, potvrzení o zaplacení, předchozí komunikaci, zprávu z pošty apod.
Tip na článek

Tip: Reklamovat zboží lze dva roky od koupě a reklamaci by vám měli vyřídit do 30 dní. To je obecné pravidlo, které máme ohledně reklamací zafixované. Ne vždy toto základní pravidlo ovšem platí. Jaká jsou pravidla pro reklamace a jejich lhůty?

Na rozdíl od nákupu v obchodě tu neexistuje třicetidenní lhůta na vyřízení reklamace ani automatická záruka. Přesto máte právo požadovat nápravu, pokud věc měla vadu už při převzetí – a prodávající o tom mlčel, nebo vás dokonce uvedl v omyl.

Dopis nebo e-mail doporučujeme odeslat doporučeně s dodejkou, nebo elektronicky s potvrzením o doručení (např. přes datovou schránku, pokud ji máte). Pomůže to v případě sporu prokázat, že jste jednali včas a správně.

Proč si nechat reklamaci nebo žádost o slevu zkontrolovat od našich právníků?

  • Advokát posoudí, zda dokument odpovídá zákonným požadavkům – aby byl váš nárok srozumitelný, věcně správný a měl šanci na úspěšné uplatnění.
  • Zhodnotí, zda popsaná vada skutečně zakládá právo na slevu nebo odstoupení od smlouvy – a navrhne případně lepší strategii.
  • Ověří správnou argumentaci podle občanského zákoníku – včetně toho, zda jde o podstatné porušení smlouvy, nebo „jen“ důvod pro slevu.
  • Pomůže vám připravit přesvědčivý dopis i s přílohami – a poradí, jak se bránit, pokud prodávající na reklamaci nereaguje nebo ji odmítne.
Související služba

Sepsání reklamace nechte na nás

Pokud plánujete reklamaci hodnotnějšího zboží, je důležité, abyste měli vše řádně připravené a podložené důkazy. Rádi vám s tím pomůžeme. Zkontrolujeme formulaci reklamace, doporučíme nejvhodnější důkazní materiál či znalce, upozorníme na možná rizika a zajistíme, aby vše proběhlo správně a bez právních komplikací.

Chci pomoct se sepsáním reklamace

  • Při objednání služby přesně víte, co dostanete a kolik vás to bude stát.
  • Vše zvládneme on-line nebo osobně v jedné z našich 6 kanceláří.
  • 8 z 10 požadavků vyřešíme do 2 pracovních dnů.
  • Pro každý právní obor máme specialistu.

Proč použít placenou službu od Dostupného advokáta?

Sdílejte článek


Neodpověděl vám článek na váš problém? Zeptejte se umělé inteligence

Související služba

Řešení právního problému na míru

Vyřešte libovolný právní problém s týmem Dostupného advokáta! Do 24 hodin vám navrhneme řešení vaší situace a spočítáme, kolik vás to bude stát. Cena za vypracování návrhu je 390 Kč. Když si u nás navržené služby objednáte, máte vypracování návrhu zdarma.

Chci pomoct

Vyřešíme i váš právní problém

Váš problém můžeme probrat on-line i osobně

Najdete nás v 8 městech

Rychlé kontakty

+420 775 420 436
(Po–Pá: 8—18)
Pravidelně komentujeme právní dění a novinky pro média
Dostupný advokát © 2013-2025
Uveďte původ-Neužívejte dílo komerčně-Zachovejte licenci 3.0 Česká republika (CC BY-NC-SA 3.0 CZ)