Co dělat při neoprávněné výpovědi z práce | Dostupný advokát

Co dělat při neoprávněné výpovědi z práce

Obrázek k článku Co dělat při neoprávněné výpovědi z práce

28. 2. 2018 / autor: Ondřej Preuss

Každému zaměstnanci se může stát, že mu bude jednoho dne doručena výpověď z pracovního poměru. Co můžete požadovat a jak postupovat v případě, že považujete výpověď za neoprávněnou?

Kdy je výpověď ze strany zaměstnavatele neplatná, se dozvíte v článku zde.

Nároky zaměstnance

Pokud došlo k neoprávněnému ukončení pracovního poměru ze strany zaměstnavatele, může zaměstnanec v prvé řadě požadovat, aby ho zaměstnavatel i nadále zaměstnával. Vedle toho se zaměstnanec může domáhat také toho, aby mu zaměstnavatel poskytl náhradu mzdy, a to ode dne, kdy měl skončit pracovní poměr, až do doby, kdy ho opět zaměstná. Pokud by například zaměstnanec se mzdou 20 tisíc měsíčně nemohl v důsledku neplatné výpovědi pracovat jeden rok, měl by nárok na náhradu mzdy ve výši 240 tisíc korun, a to i kdyby pracovní smlouva obsahovala ustanovení, které by tyto nároky zaměstnance vylučovalo, nebo omezovalo.

Výše uvedené nároky může zaměstnanec uplatňovat, pokud dojde k neoprávněnému ukončení pracovního poměru ze strany zaměstnavatele. Bude se tedy jednat o ukončení pracovního poměru ve zkušební době, výpověď z pracovního poměru nebo o okamžité zrušení pracovního poměru.

Zaměstnanec ale v zásadě nebude moci namítat neplatné ukončení pracovního poměru, pokud dojde ke skončení pracovního poměru dohodou, tedy pokud se zaměstnavatelem uzavřel dohodu o rozvázání pracovního poměru (tzv. výpověď dohodou). Vychází se zde z předpokladu, že dohoda o ukončení pracovního poměru byla uzavřena na základě vůle obou stran, a proto jsou značně omezené možnosti jejího následného napadnutí. Pokud by se ale jednalo o neplatné ukončení pracovního poměru dohodou, měl by i v tomto případě zaměstnanec nárok na náhradu mzdy.

Postup po obdržení výpovědi

Zákoník práce stanoví, jak musí zaměstnanec postupovat, pokud nesouhlasí s ukončením pracovního poměru. Postup je zde stejný, ať už se jedná o skončení pracovního poměru ve zkušební době, výpověď s výpovědní dobou nebo o okamžité zrušení pracovního poměru. Jak se bránit výpovědi ve zkušební době, se dočtete zde.

Je ale pouze na zaměstnanci, jestli se bude výpovědi aktivně bránit, nebo záležitost řešit nebude. Tím ovšem v podstatě umožní, aby i neplatná výpověď znamenala ukončení jeho pracovního poměru.

Nejprve musí zaměstnanec bez zbytečného odkladu oznámit zaměstnavateli, že trvá na tom, aby ho dále zaměstnával. V takovém případě pracovní poměr pokračuje i nadále. Pokud zaměstnanec toto oznámení zaměstnavateli neodešle, nebo osobně nedoručí, skončí pracovní poměr uplynutím výpovědní doby. I pokud se tedy bude jednat o neplatnou výpověď, je vždy na zaměstnanci, aby se domáhal svých práv. V opačném případě se bude mít za to, že s výpovědí souhlasí a pracovní poměr skončí.

Pokud i přes oznámení zaměstnance bude zaměstnavatel i nadále trvat na tom, že je výpověď oprávněná a zaměstnanci neumožní vykonávat zaměstnání, bude opět na zaměstnanci, aby podal žalobu k soudu.

Soud v soudním řízení posoudí platnost a oprávněnost výpovědi. Lhůta pro podání žaloby je pouze dva měsíce ode dne, kdy měl pracovní poměr skončit, tj. ode dne uplynutí výpovědní doby. Není vhodné s podáním žaloby zbytečně vyčkávat, zmeškání lhůty totiž není možné prominout.

Pro úplnost dodáváme, že obdobných nároků se může domáhat také zaměstnavatel, pokud zaměstnanec podá neplatnou výpověď. Nejenže se zaměstnavatel bude moci domáhat toho, aby zaměstnanec dále vykonával svou práci, ale bude také moci požadovat po zaměstnanci náhradu vzniklé škody. Nedoporučujeme proto využít při podání výpovědi stažený vzor z internetu. Vzorová výpověď nemusí splňovat veškeré zákonné náležitosti, a mohla by proto být neplatná.

Zajistíme, že v případě výpovědi obdržíte vše, na co máte nárok. Pomůžeme vám bránit se proti zaměstnavateli. Už do dvou dnů, v celém Česku!

Ochráníme vaše práva při jakémkoli způsobu ukončení pracovního poměru ze strany zaměstnavatele. S námi máte jistotu, že nepřijedete zkrátka. Vše vám pomůžeme vyřešit už do dvou dnů, pohodlně a on-line.

Ochráníme vaše práva, zjistíme, na co máte nárok

Ať už jste dostali výpověď z pracovního poměru (laicky výpověď dohodou), výpověď ve zkušební době nebo výpověď na hodinu (okamžité zrušení pracovního poměru), pečlivě zanalyzujeme vaši právní pozici ve vztahu k zaměstnavateli, prostudujeme veškerou dokumentaci a ověříme, zda skončení pracovního poměru proběhlo v souladu s právem. Pokud si přejete na pracovišti zůstat, poradíme vám, jak se výpovědi úspěšně bránit.

Až 60 % klientů zajistíme odstupné

Pokud vám něco zaměstnavatel po právu dluží, dohlédneme, aby vše zaplatil. Až 60 % našich klientů získá od zaměstnavatele díky naší právní pomoci odstupné. Řada z nich i poté, co byli nuceni podepsat dohodu o rozvázání pracovního poměru. To vše v maximální rychlosti, aby neutrpěla vaše práva. Pomůžeme vám stejně jako panu Méďovi z našeho známého videa.

Co pro vás uděláme:

Naše nabídka Výpověď z práce
Prověříme oprávněnost výpovědi, kterou jste obdrželi od zaměstnavatele
Prověříme oprávněnost (návrhu) dohody o rozvázání pracovního poměru, kterou jste obdrželi od zaměstnavatele
Poskytneme konzultaci s advokátem pro posouzení vašich nároků, doporučení dalšího postupu a obrany proti zaměstnavateli30 minut
Jak rychle vše zpracujeme a najdeme pro vás řešení?do 48 hodin
Konečná cena včetně DPH18001487,52 Kč bez DPH

Rychlé představení služby

Nespoléhejte na rady ani vzory zdarma

Anonymní vzory a rady z bezplatné právní poradny vám mohou zkomplikovat život a v důsledku nemusí ochránit vaše práva. Jedině rada poskytnutá advokátem, který se specializuje na pracovní právo, vás opravdu účinně ochrání. Garantujeme správnost všech rad podle zákoníku práce a zákona o zaměstnanosti.

S čím jsme už klientům pomohli?

Radíme klientům při všech způsobech skončení pracovního poměru včetně ukončení dohody o pracovní činnosti nebo dohody o provedení práce. Zejména jsme radili při výpovědích ze strany zaměstnavatele:

• klientce, kterou propustili ze zaměstnání v pracovní neschopnosti,
  • klientovi, který utrpěl pracovní úraz a byla mu dána protiprávně výpověď ze zdravotních důvodů,
  • klientce při neoprávněném ukončení pracovního poměru ve zkušební době z důvodu těhotenství,
  • klientovi při neoprávněném okamžitém zrušení pracovního poměru.
Pomůžeme i vám, ať už je váš pracovní problém jakýkoli.

Co říkají lidé, kteří využili našich služeb?

Tomáš Hrdlička, Nové Strašecí (servisní technik): „Jít osobně za advokátem mně přišlo dost nepříjemné. S Dostupným advokátem jsem ale všechno vyřídil bez toho, abych se s kýmkoli vůbec musel setkat. Koupil jsem u něj konzultaci, protože mě zaměstnavatel vyslal na dlouhodobou pracovní cestu do dost exotické země, aniž by mi cokoli vysvětlil a já jsem ani nevěděl, na co mám nárok. Advokát přes skype příjemný, služba rychlá, můžu jen doporučit.“
Další reference našich zákazníků naleznete v záložce Reference.

Radíme vám i v médiích:

Mohlo by vás také zajímat: