Jak na chybné či podvodné bankovní transakce

JUDr. Ondřej Preuss, Ph.D.
27. října 2022
7 minut čtení
7 minut čtení
Ostatní právní témata

Platební transakce se již dávno staly rutinou. Nemusíte nikam chodit a vyplňovat složenky. Prostě jen na pár kliků zadáte číslo účtu a částku a je hotovo. Stačí ale chvilka nepozornosti a na účet odchází jiná částka, anebo v horším případě odchází správná částka, ale na špatný účet. A někdy jde dokonce o záměr podvodníka, abyste peníze zaslali tam, kam chce on. Jak lze v takové situaci postupovat?

chybná bankovní trasnakce, oběť bankovního podvodu

Chyba v bankovní transakci

Mýliti se je lidské a omyly se stávají v jakékoliv oblasti, bankovní převody nevyjímaje. Co dělat, když zamýšlená bankovní transakce dopadne jinak, než jste plánovali?

Chyba je na mé straně

To je bohužel častější případ. Unavení jdete večer platit faktury a složenky, překliknete se v čísle účtu nebo čísle banky a peníze putují na zcela jiné konto, než jste zamýšleli. Řešení může být hned několik. Jste-li dítě štěsteny, pak jste při překliknutí zvolili číslo účtu, které neexistuje a platba se vůbec nezrealizuje. Peníze vám tím pádem doputují zpět nejpozději do dvou až tří pracovních dní. To je naštěstí poměrně častý případ, jelikož čísla účtu jsou záměrně odlišná.

Pokud peníze přece jen odešly, doporučujeme kontaktovat svou banku, kde vám poradí, jak dále postupovat a se získáním peněz nazpět pomůže. Dostanete k vyplnění formulář s žádostí o vrácení neoprávněně přijatých peněz. Došlo-li k zaslání peněz klientovi stejné banky, může jej banka sama upozornit na chybnou transakci (případně kontaktuje banku adresáta). Jedno je ale jisté, peníze jsou v té chvíli v dispozici cizího člověka a banka je nemůže svévolně strhnout. Daná osoba si je samozřejmě nesmí ponechat, neboť by se jednalo o bezdůvodné obohacení, měla by ale peníze sama vrátit a to nemusí být vždy snadné.

Pokud peníze nedorazí ani do čtyř týdnů od vaší žádosti bance, obraťte se na ni znovu se žádostí o poskytnutí identifikačních údajů adresáta. Žádost lze opět vyplnit u vlastní banky, která ji pak předá dál. Banka protistrany musí vaší žádosti vyhovět a předá vám kontakt na příjemce, konkrétně jméno a příjmení, datum narození a adresu trvalého bydliště. Vy se pak na něj můžete znovu obrátit, tentokráte napřímo.

Pokud ani tato cesta není účinná, pak může být krajním případem i předžalobní výzva či žaloba na vydání bezdůvodného obohacení.

Související služba

Dluží vám někdo peníze?

Pomůžeme vám pomocí předžalobní výzvy získat to, co vám patří. Předžalobní výzva je ze zkušenosti nejefektivnější a nejlevnější způsob, jak ochránit vaše práva. Je možné ji učinit, aniž je nutné podávat žalobu, platit soudní poplatek a riskovat hrazení nákladů sporu protistraně.

Chci právní radu

  • Při objednání služby přesně víte, co dostanete a kolik vás to bude stát.
  • Vše zvládneme on-line nebo osobně v jedné z našich 4 kanceláří.
  • 8 z 10 požadavků vyřešíme do 2 pracovních dnů.
  • Pro každý právní obor máme specialistu.
Tip na článek

Tip: Týkala-li se chyba pouze špatně zadaného variabilního symbolu, pak není třeba platbu vracet zpět, ale spojit se s účetním adresáta, který platbu vyhledá a správně spáruje.
Další možnost se nabízí, pokud jste neprovedli platbu s okamžitou splatností, ale splatnost je nastavena na některý z následujících dní, pak ji zpravidla můžete ještě v elektronickém bankovnictví stornovat.

Chyba je na straně banky

Jedná se sice spíše o výjimky, ale i na straně banky může dojít k technické závadě, jejíž vinou peníze doputují jinam, než by měly, případně nejsou odeslány vůbec, i když by měly být. Někdy se také může stát, že vám banka neoprávněně zablokuje platby.

Pokud si nejste jisti, že banka operaci správně provedla, měla by vám vaše banka potvrdit, že daná transakce nebyla postižena žádnou poruchou či chybou. Vznikla-li vám v důsledku jednání banky újma, můžete se domáhat její náhrady. Pokud je zjevné, že došlo k pochybení na straně banky, jsou banky většinou vstřícné a samy vám nabídnou kompenzaci. Nemá-li se ale banka k žádnému řešení, doporučujeme její kroky popohnat předžalobní výzvou.

Přišla mi nečekaná platba

Tento omyl je o poznání radostnější. Objevilo se vám na účtě deset tisíc, se kterými jste tak úplně nepočítali? Než vyrazíte na nákup nové kabelky či playstationu, zpozorněte a zapátrejte po původu platby. Je-li jejím odesílatelem osoba vám známá (zaměstnavatel, obchodní partner, rodinný příslušník), pak je nejlepší se rovnou zeptat, o jakou úhradu se jedná. Možná jste jen zapomněli na starý dluh, dobropis, prémie či něco podobného a peníze vám právem náleží. Je-li tomu tak, pak bez obav vyrazte do obchodu.

Platby, které vám nepřísluší, si samozřejmě ponechat nesmíte, neboť by se opět jednalo o bezdůvodné obohacení, případně i o trestný čin zatajení věci. Proto je nejjednodušší je vrátit na na stejné číslo účtu, z něhož dorazily.

Jak se chybného zadání platby vyvarovat?

  • První rada je nasnadě, ale asi pro vás nebude překvapením: při zadávání plateb buďte pozorní. Neplaťte dluhy, když jste unavení nebo jste si dali večer skleničku. Zapisované číslo několikrát překontrolujte.
  • Ukládejte si čísla účtů, na něž opakovaně posíláte platby, a namísto toho, abyste pokaždé vyťukávali číslo znova, využijte připravené šablony.
  • Naučte se používat platby přes QR kódy. Součástí řady faktur je předpřipravený QR kód, který stačí jen naskenovat mobilem, v němž máte otevřené mobilní bankovnictví a automaticky se načte správné číslo účtu, variabilní i konstantní symbol. Nemůžete se tak splést.
  • O něco jednodušší platební transakce se pro nás chystají v příštím roce, kdy vybrané české banky připraví novou možnost takzvané “platby na kontakt”. Bude umožněn klientům zapojených bank, kteří se k využívání služby přihlásí prostřednictvím své banky a provážou své telefonní číslo s číslem svého účtu. Místo čísla bankovního účtu bude k poslání peněz stačit, když budete znát číslo mobilního telefonu příjemce. Podle představitelů zapojených bank se tím výrazně sníží chybovost v zadávání plateb. Časem bude možné rozšířit systém o další možnosti párování, například prostřednictvím e-mailových adres.
Tip na článek

Tip: Nezaměňujte “platby na kontakt” s takzvanou “bankovní identitou”. Bankovní identita je služba, která je dostupná již nyní a pokud ji využíváte, usnadní vám komunikaci s úřady i některými soukromými subjekty (poskytovateli energií, telekomunikačními operátory). Nemusíte si pamatovat desítky přihlašovacích údajů, nebo se chodit prokazovat osobně. S přihlašovacími údaji do své banky tak ověříte svou totožnost na dálku v komunikaci s úřadem či některou společností.

Jsem oběť bankovního podvodu

Chyba v zadávání čísla účtu se může jevit jako banalita ve srovnání s bankovními podvody. Podle odborníků jich prudce přibývá a podvodníci vymýšlejí stále rafinovanější způsoby, jak z obětí peníze vymámit. Co se může jevit jako komunikace s vlastní bankou, může být ve skutečnosti rafinovaný způsob, kterým z vás podvodník láká přístupová hesla ke kartě či účtu.

Pokud se stanete obětí podvodu, pak je na prvním místě vhodné poradit s advokátem. Ten pak připraví a podá trestní oznámení na státní zastupitelství. Na jeho základě policie zahájí trestní řízení, kterého se jako oběť podvodu rovněž účastníte jakožto poškozený. Z této pozice vám vyplývá řada práv (nahlížet do spisu, navrhovat doplnění dokazování, účastnit se hlavního líčení atd.).

Velmi důležitým právem je rovněž navrhnout, aby soud uložil obžalovanému povinnost nahradit v penězích škodu, která byla poškozenému trestným činem způsobena. Dochází k tomu v takzvaném adhezním řízení. To je však vlastně součástí hlavního líčení.

Jako poškozený se můžete rovněž nechat zastupovat právním zástupcem, což se v těchto případech velmi doporučuje, neboť díky tomu nebudou zkrácena vaše práva a lépe dosáhnete nápravy situace.

Pokud se i po konzultaci s advokátem jeví jako zřejmé a prokazatelné, že došlo k podvodu, lze tedy doporučit výše zmíněnou cestu vymáhání nároku namísto iniciování civilního řízení, v němž musíte prokázat mnohem více aktivity a snahy. A také platit soudní poplatek. Může se ale stát, že soudní řízení skončí zproštěním obžaloby nebo jinak a soudce přece jen odkáže poškozeného na vymáhání náhrady škody do občanskoprávního řízení. Obdobně tak může soudce odkázat na civilní řízení třeba v případě, kdy by muselo být prováděno další detailní dokazování, které pro účely trestního řízení není třeba.

Byly-li z vás lstí vylákány peníze, které jste zaslali na cizí účet, a chcete zjistit identitu jeho majitele, pak je oficiální řešení prostřednictvím Policie ČR (nebo soudu), která v případě podezření ze spáchání trestného činu má právo identitu majitele účtu od banky požadovat. Někdy se nám v historii transakcí může jméno majitele účtu zobrazit, ale postupovat v takovém případě na vlastní pěst se spíše nedoporučuje.

Sdílejte článek


Neodpověděl vám článek na váš problém? Zeptejte se umělé inteligence

Související služba

Předžalobní výzva

Zastaneme se vás, když někdo poruší vaše práva. Zpracujeme pro vás kompletní předžalobní výzvu a postaráme se, abyste dostali zpět to, co vám patří. Záležitost odbavíme rychle, bezchybně a profesionálně. Zaplatit můžete až po poskytnutí služby.

Chci pomoct

Autor článku

JUDr. Ondřej Preuss, Ph.D.

Ondřej je ten člověk, v jehož hlavě uzrál nápad poskytovat advokátní služby online. Právním službám se věnuje již déle než 10 let a rád klientům pomáhá, když si nevědí rady s právními problémy.

Vzdělání
  • Právo, doktorské studium (Ph.D), Pf UK v Praze
  • Právo, L’université Nancy-II, Nancy
  • Právo, magisterské studium (Mgr.), Pf UK v Praze
  • Mezinárodní teritoriální studia (Bc.), FSV UK v Praze

Mohlo by vás také zajímat

Vyřešíme i váš právní problém

Váš problém můžeme probrat on-line i osobně

Najdete nás ve 4 krajských městech

Rychlé kontakty

+420 775 420 436
(Po–Pá: 8–18)
Pravidelně komentujeme právní dění a novinky pro média
Dostupný advokát © 2013-2024
Uveďte původ-Neužívejte dílo komerčně-Zachovejte licenci 3.0 Česká republika (CC BY-NC-SA 3.0 CZ)