Co jsou dodavatelsko-odběratelské vztahy?
Když si objednáte něco z e-shopu, navazujete s daným obchodem vztah. Když si vaše firma objedná od jiné dodávku kancelářské vybavení, opět mezi vámi vzniká vztah. Jedná se o takzvané dodavatelsko-odběratelské vztahy, které vznikají při realizaci každého obchodu.
Stabilní dodavatelsko-odběratelské vztahy jsou přitom základem úspěšného podnikání. Tento typ vztahu představuje interakci mezi dodavatelem zboží nebo služby a odběratelem, který je nakupuje. Každý dodavatelsko-odběratelský vztah trvá jinak dlouho, některý je jednorázový, jiný dlouhodobý. Vždy se však řídí smlouvami.
V dodavatelsko-obchodních vztazích se řeší to, jakým způsobem a kolik zaplatí odběratel za službu nebo zboží, v jaké lhůtě a jakým způsobem musí dodavatel zboží dodat, v jaké kvalitě má být dodané zboží nebo služba i to, jakým způsobem může odběratel řešit případnou reklamaci.
Dodavatelsko-odběratelské vztahy upravuje v České republice primárně občanský zákoník. Zákon o obchodních korporacích upravuje spíše vnitřní poměry firem, které tyto smlouvy uzavírají. Vztahy mezi dodavatelem a odběratelem bývají nejčastěji upravené písemnou smlouvou, která musí jednoznačně určit, kdo má v tomto vztahu jaké právo a povinnost.
Související služba
Sepsání smluv a podmínek nechte raději na nás
Sepsat dobrou obchodní smlouvu tak, aby byla právně jednoznačná a pokrývala všechny potřebné oblasti, není vůbec jednoduchá záležitost. Předpřipravené vzory smluv na internetu často neobsahují specifické podmínky, které se týkají konkrétního podnikání. My vám vytvoříme neprůstřelné smlouvy i obchodní podmínky, které budou chránit především vás a vaše zájmy.
To chci
- Při objednání služby přesně víte, co dostanete a kolik vás to bude stát.
- Vše zvládneme on-line nebo osobně v jedné z našich 5 kanceláří.
- 8 z 10 požadavků vyřešíme do 2 pracovních dnů.
- Pro každý právní obor máme specialistu.
Proč jsou dodavatelsko-odběratelské vztahy důležité?
Vztah, který nemá jasně definovaná pravidla, by v obchodní sféře zřejmě čekal jepičí život. Firmy, které si hned na začátku jasně definují smlouvy a dobře si nastaví podmínky spolupráce, minimalizují rizika toho, že jim někdo nedodá zboží včas, neuhradí vystavené faktury nebo jim dodá nekvalitní zboží, které neodpovídá objednávce. Pokud si firma nechá zpracovat kvalitní smluvní dokumentaci, chrání především sebe, ale částečně i své obchodní partnery, před právními spory. Ale hlavně – chrání svou finanční stabilitu podnikání.
Dobře nastavené dodavatelsko-odběratelské vztahy poskytují firmám hned několik výhod. Tou první je zajištění kontinuity dodávek, protože pokud spolupracujete s dodavatelem, na kterého se můžete spolehnout, nehrozí vám kvůli němu výpadek ve výrobě nebo službách. A protože o peníze jde vždy až na prvním místě, nehrozí firmě riziko neuhrazených faktur nebo špatné cash-flow kvůli tomu, že jí některý z dodavatelů nebo odběratelů nezaplatil, co měl.
Díky spolehlivým obchodním partnerům se každý podnikatel může plně soustředit na svůj rozvoj a inovace, protože mu nebudou brát čas a energii krizové situace vzniklé kvůli špatně nastaveným vztahům s obchodními partnery. Dobře nastavené smlouvy s jasně hovořícími podmínkami mu navíc případně usnadňují situaci, pokud by přece jen došlo k nějakým právním tahanicím.
Dodavatelsko-odběratelské vztahy se nevyplácí podcenit
Pokud máte pocit, že vám tohle nehrozí a můžete si dovolit nastavení dodavatelsko-odběratelských vztahů podcenit, možná vás vyvedeme z omylu jedním příkladem, který jsme řešili v práci naší advokátní praxe. V minulosti se na nás obrátil klient, říkejme mu třeba pan Veselý, který coby podnikatel uzavřel smlouvu s novým dodavatelem. Ovšem v této smlouvě jasně a podrobně nedefinoval, jaké lhůty musí dodavatel při dodání zboží dodržet a jaké sankce mu hrozí, pokud tak neučiní.
Bohužel hned po pár měsících začalo panu Veselému chodit zboží od dodavatele s několikatýdenním zpožděním oproti lhůtě, ve které ho vyžadoval a potřeboval. To vedlo ke zpoždění celého obchodního řetězce pana Veselého a nespokojeným zákazníkům. Jenže kvůli absenci jasných pravidel ve smlouvě neměl pan Veselý žádný nárok na kompenzaci za ztracené zakázky, a navíc musel hledat náhradního dodavatele v časové tísni. I na základě této zkušenosti proto vždy klademe důraz na to, jak moc je důležité stanovit ve smlouvách všechny podmínky již na začátku.
Na jaké smluvní dokumenty si dát pozor?
Ať už uzavíráte obchodní vztahy s další firmou (B2B) anebo se svými zákazníky (B2C) vždy je potřeba, abyste si zajistili jasnou a právně závaznou dohodu. Každý typ smlouvy a dokumentu má v dodavatelsko-odběratelských vztazích své specifické vlastnosti a zároveň důsledky. Na co si tedy dát pozor především?
Kupní smlouva vs. smlouva o dílo
Kupní smlouva se používá při převodu vlastnictví ke zboží. Vztahuje se na běžné dodávky produktů, surovin či vybavení. Kupující získává vlastnictví buď okamžitě při převzetí zboží, nebo až po zaplacení plné kupní ceny (pokud je sjednána výhrada vlastnictví). Takže pokud si firma objedná 50 kancelářských židlí, tak by měla v kupní smlouvě najít specifikované kromě množství také cenu, způsob dodání a přechod vlastnictví. Přechod vlastnictví určuje, kdy se kupující, tedy naše firma, stává právoplatným vlastníkem zboží, tedy židlí.
Oproti tomu smlouva o dílo se využívá, pokud je předmětem smlouvy výroba nebo úprava konkrétní věci na zakázku. Odpovědnost za výsledek v tomto případě nese dodavatel, který musí dodat dílo podle sjednané specifikace. V tomto případě nezapomeňte jasně specifikovat technické paramenty, kvalitu materiálů i podmínky pro převzetí. Tudíž pokud výrobce strojů dostane zakázku na speciální lisovací zařízení, měla by smlouva o dílo stanovit konkrétní požadavky na výkon, termín dodání i podmínky záruky.
Obchodní podmínky
Právě v obchodních podmínkách bývají často definované obecné podmínky spolupráce, například podmínky plateb, způsob reklamace nebo dodací podmínky. Jenomže aby byly obchodní podmínky právně vymahatelné, musí je výslovně akceptovat obě zúčastněné strany.
Častou chybou je, že firma pouze odkáže na své obchodní podmínky na faktuře, jenomže druhá strana je výslovně neodsouhlasí – v takovém případě se nemusí na smluvní vztah vztahovat. Proto připojujte obchodní podmínky ke smlouvě a zajistěte, že vám je druhá strana odsouhlasí, například zaškrtnutím potvrzení o přečtení. Zda si druhá strana podmínky skutečně přečetla, již není vaše zodpovědnost. Právně budete jištění.
Objednávky a akceptace nabídky
Vznik smluvního vztahu může nastat různými způsoby. Někdy vzniká podpisem smlouvy, jindy výměnou objednávky a jejím potvrzením. Proto si vždy jednoznačně určete okamžik, jakým vzniká váš dodavatelsko-odběratelský vztah a kdy se smlouva považuje za uzavřenou. Potom to jasně komunikujte protistraně, aby nedocházelo k nedorozuměním. Může se totiž stát například to, že česká firma si u zahraničního dodavatele objedná zboží. Ten však objednávku výslovně nepotvrdí a pouze zašle fakturu. V takovém případě nemusí být jasné, zda smlouva skutečně vznikla.
Pozor na vlastnické právo
Jak jsme upozorňovali výše, dejte si pozor na přechod vlastnického práva. Právě ten určuje, kdy se kupující stává právoplatným vlastníkem zboží. To může nastat už při převzetí zboží, což je běžné například v maloobchodním prodeji nebo při osobním odběru. Jindy však vlastnické právo vzniká až při úplném zaplacení ceny, což se děje například při prodeji na splátky a u větších obchodních transakcí. Firma si však může ve svých smlouvách specifikovat, že k přechodu vlastnického práva dochází například už při naložení zboží na dopravní prostředek nebo při splnění určitých podmínek.
To, kdy dojde ke skutečnému vlastnictví daného zboží, může být relevantní při pozdějších právních sporech. Protože například u dodávek na splátky je potřeba přesně určit, kdy vlastnictví přechází, aby se předešlo sporům v případě neuhrazených plateb nebo insolvence.
Bonusový checklist: 10 věcí, které musí obsahovat dobrá smlouva
- Identifikace smluvních stran.
- Předmět smlouvy.
- Cena a platební podmínky.
- Dodací podmínky.
- Odpovědnost za vady.
- Sankce za nesplnění.
- Práva a povinnosti stran.
- Řešení sporů.
- Platnost a ukončení smlouvy.
- Podpisy obou stran.
Shrnutí
Dodavatelsko-odběratelské vztahy jsou obchodní vztahy mezi dodavatelem a odběratelem, které vznikají při realizaci každého obchodu. Jsou klíčové pro stabilitu podnikání a řídí se smlouvami, které určují dodací podmínky, platební lhůty, kvalitu dodávek i reklamační procesy. V ČR je upravuje občanský zákoník a zákon o obchodních korporacích. Jasně nastavené smlouvy chrání firmy před právními spory, finančními ztrátami a zajišťují kontinuitu dodávek. Klíčové dokumenty zahrnují kupní smlouvu, smlouvu o dílo, obchodní podmínky a objednávky. Důležitý je také přechod vlastnického práva.