Obchodní podmínky jsou základním dokumentem, který upravuje vztahy mezi prodávajícím a kupujícím. Obchodní podmínky slouží k vymezení práv a povinností obou stran. Díky tomuto dokumentu můžete účinně předcházet nedorozuměním a právním sporům, ať už se nacházíte na straně zákazníka, nebo poskytovatele služeb či zboží.
Praxe ukazuje, že pokud nemá obchodník své obchodní podmínky správně nastavené nebo mu dokonce úplně chybí, může to mít vážné důsledky. Například v roce 2019 se česká e-commerce společnost dostala do právního sporu kvůli nejasně formulovaným podmínkám reklamace. Nakonec to vedlo až k pokutě od České obchodní inspekce. Podobné problémy postihují i poskytovatele služeb, pokud ve svých obchodních podmínkách přesně nestanoví podmínky plnění a ukončení smluv.
Kdo má povinnost mít obchodní podmínky?
Obchodní podmínky upravuje v Česku zejména občanský zákoník a zákon o ochraně spotřebitele. Tyto právní normy stanovují povinnost podnikatelů poskytovat zákazníkům jasné informace o smluvních podmínkách.
Obchodní podmínky musí povinně mít všechny e-shopy, poskytovatelé služeb a všichni podnikatelé, kteří nějakým způsobem uzavírají smlouvy na dálku. Naopak pokud patříte k menším podnikatelům, kteří mají osobní kontakt se svými zákazníky – kadeřník, restauratér, make-up artista, zedník a podobně – pak obchodní podmínky mít nemusíte. Ale přesto se vám mohou v některých případech vyplatit.
Na dodržování obchodních podmínek dohlíží orgány, jako je Česká obchodní inspekce (ČOI) nebo Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS). Pokud tyto orgány zjistí, že některý podnikatel nedodržuje pravidla, mohou mu uložit sankce za nesrovnalosti v obchodních podmínkách, zejména pak, pokud jsou podmínky nevýhodné nebo zavádějící pro spotřebitele.
Nejasnosti v obchodních podmínkách se navíc obvykle vykládají ve prospěch spotřebitele.
Související služba
Sepíšeme obchodní podmínky za vás
Možná teprve začínáte s podnikáním anebo jste až teď zjistili, že byste na webu nějaké obchodní podmínky měli mít umístěné. V každém případě vám s jejich formulací a přípravou rádi pomůžeme. Nezapomeňte, že obchodní podmínky musíte aktualizovat, i pokud zavádíte třeba novou službu.
To využiju
- Při objednání služby přesně víte, co dostanete a kolik vás to bude stát.
- Vše zvládneme on-line nebo osobně v jedné z našich 5 kanceláří.
- 8 z 10 požadavků vyřešíme do 2 pracovních dnů.
- Pro každý právní obor máme specialistu.
Jak se tvoří obchodní podmínky?
Pokud si na to troufáte, můžete si obchodní podmínky samozřejmě vytvořit sami. Přesto však doporučujeme nechat si je minimálně zkontrolovat právníkem. Využijte naši službu pro přípravu i kontrolu obchodních podmínek a budete mít jistotu, že obchodní podmínky na vašem webu budou správné a budou na míru odpovídat vašemu podnikání. Ať už zakládáte e-shop, nebo spouštíte novou službu. Pokud byste chtěli použít pro obchodní podmínky vzor, pak se na nás také obraťte.
Pokud se přece jen rozhodnete připravit si obchodní podmínky sami, myslete na to, že by měly být vždy srozumitelné, vymahatelné a spravedlivé pro obě dvě strany. Vyhněte se zbytečně složité právní terminologii. Nezapomeňte na těchto 7 věcí, které by měly obsahovat všechny obchodní podmínky. Před třemi lety vstoupily v platnost také novinky ve spotřebitelském právu. Přesto na ně mnozí obchodníci stále zapomínají a dostatečně je ve svých obchodních podmínkách nezohlednili. Informace k obchodním podmínkám pro e-shop, které odpovídají této novele, jsme vám sepsali do přehledného článku. A když už jsme u těch e-shopů, měli byste se zároveň vyhnout těmto 9 nejčastějším chybám v obchodních podmínkách e-shopů.
Co musí obsahovat každé obchodní podmínky
Podle zákona musí všechny obchodní podmínky obsahovat:
- Identifikaci podnikatele.
- Popis nabízeného produktu/služby.
- Cenu a platební podmínky.
- Práva a povinnosti stran.
- Reklamační řád.
Poté jsou tu další volitelné části, které můžete, ale už nemusíte uvádět. My to však doporučujeme, abyste zajistili svým zákazníkům maximálně přehledné informace a vyhnuli se případným sporům kvůli nesrovnalostem. Dále tedy můžete zahrnout informace o mimosoudním řešení sporů, o ochraně osobních údajů (GDPR) a o podmínkách změn obchodních podmínek.
Tip na článek
Tip: Nákupy na internetu jsou tématem, kde může vyvstat spousta právních problémů. Víte, kdy můžete odstoupit od smlouvy a jak je to v tomto případě s reklamací? Zjistíte to v našem článku.
Specifické obchodní podmínky podle typu podnikání
Je zcela zřejmé, že obchodní podmínky se liší také podle charakteru podnikání a právního rámce, v němž se daná firma nebo živnostník pohybuje. Každý typ podnikání má totiž odlišné požadavky, které následně ovlivňují to, jak je potřeba obchodní podmínky zformulovat.
V B2B (Business-to-Business) odvětví, tedy v obchodních vztazích mezi firmami, mají obchodní podmínky celkově větší variabilitu a smluvní volnost, jelikož se předpokládá, že obě strany jsou dostatečně informované a dokáží si podmínky vyjednat samostatně. Právní úprava obchodních podmínek tak umožňuje větší flexibilitu. K základním ustanovením v tomto případě patří určení předmětu plnění, ceny, dodacích podmínek, odpovědnosti za vady a řešení sporů.
V B2C (Business-to-Consumer) odvětví, tedy v obchodních vztazích mezi firmou a koncovým zákazníkem, se klade velký důraz na ochranu spotřebitele. Prodejce musí jasně informovat o ceně, dodacích lhůtách, reklamačním řádu a možnostech odstoupení od smlouvy. Zároveň si podnikatel nemůže jednostranně upravit podmínky v neprospěch zákazníka (například že by zkrátil lhůtu na reklamaci z povinných 14 dnů bez udání důvodu). Zároveň má podnikatel povinnost chránit data zákazníků a informovat je o jejich zpracování a nesmí používat nekalé obchodní praktiky.
Provozovatelé e-shopů zase musí splnit zvláštní požadavky, které vyplývají z e-commerce legislativy. Kromě povinnosti uvádět konečnou cenu včetně všech poplatků, podmínek odstoupení od smlouvy do 14 dnů bez udání důvodu a postupu reklamace musí také specifikovat dodací podmínky, informovat zákazníky o použití cookies a získat souhlas uživatelů k jejich používání.
Co když chci změnit obchodní podmínky?
Pokud se chystáte své obchodní podmínky změnit, pak myslete na to, že byste o tom měli své zákazníky předem informovat. Nejčastějším způsobem, který firmy k informování zákazníků o změnách obchodních podmínek používají, je e-mailová komunikace nebo zveřejnění na webu.
Coby podnikatel můžete jednostranně změnit obchodní podmínky ve chvíli, kdy jste si tuto možnost vyhranili v původních podmínkách. Musíte o tom však informovat zákazníka a dát mu možnost smlouvu ukončit.
V roce 2021 například dostala pokutu jedna z firem, která změnila své obchodní podmínky, aniž by předtím upozornila své zákazníky. Soud rozhodl, že taková změna je neplatná.
Pokud uzavíráte v rámci svých obchodů ještě individuální smlouvy, může se stát, že dojde k rozporu mezi obchodními podmínkami a smlouvou. V takovém případě má přednost individuální smlouva.
Co když podnikám v zahraničí?
V rámci Evropské unie platí harmonizované spotřebitelské právo, avšak mimo Evropskou unii se mohou podmínky výrazně lišit. Pokud podnikatelsky cílíte na zahraniční zákazníky, pak byste se pokaždé měli řídit právem dané země.
Důsledné a správně nastavené obchodní podmínky vám mohou ušetřit spoustu problémů. Zároveň vám můžou pomoci budovat důvěru mezi vámi a zákazníkem. Pokud si nejste jistí, jak své obchodní podmínky zformulovat nebo co všechno do nich musíte zahrnout, neváhejte se obrátit na naši advokátní kancelář. Rádi vám s formulací obchodních podmínek pomůžeme a vysvětlíme vám případné nejasnosti.
Tip na článek
Tip: Shromažďujete e-maily nebo jiné informace o svých zákaznících prostřednictvím e-shopu? Pak by vás měla zajímat pravidla související s ochranou osobních údajů u e-shopů. Přečtěte si o nich v našem článku.
Shrnutí
Obchodní podmínky jsou klíčovým dokumentem určujícím práva a povinnosti podnikatele a zákazníka. Vztahy B2B umožňují větší smluvní volnost, zatímco v B2C musí podnikatel dodržovat přísná pravidla ochrany spotřebitele. E-shopy mají zvláštní povinnosti, včetně informací o odstoupení od smlouvy do 14 dnů. Podnikatelé uzavírající smlouvy na dálku musí mít obchodní podmínky zveřejněné, přičemž jejich dodržování kontroluje ČOI. Při změně podmínek je nutné informovat zákazníky. Správně nastavené obchodní podmínky chrání podnikatele i zákazníky a předcházejí právním sporům.