Portál občana: k čemu je a jak jej používat

JUDr. Ondřej Preuss, Ph.D.
29. května 2024
6 minut čtení
6 minut čtení
Ostatní právní témata

Ležíte doma na gauči a u toho si vyřizujete voličský průkaz, necháváte si vystavit výpis z trestního rejstříku a zároveň s potutelným úsměvem sledujete, kolik vám zbývá bodů. To zní lépe než nekonečné čekání ve frontě na úřadě, ne? Je to možné díky Portálu občana, který má za cíl zjednodušit komunikaci občanů se státní a veřejnou správou. V tomto článku vám prozradíme, co všechno Portál občana umí a jak jej používat.

Co je to portál občana

Portál občana je jakousi bránou k elektronickým službám států a kanálem pro komunikaci s veřejnou správou. Díky tomuto portálu tak můžete vyřídit spoustu věcí na jednom místě a využít jej k přihlášení se k různým online službám státu.

Vnikl z důvodu potřeby digitalizace veřejné správy a poprvé byl spuštěn v roce 2018. Neustále prochází inovacemi a přibývají další služby. Nedávno byla spuštěna i nová aplikace Portál občana, na kterou se podrobněji podíváme v dalších kapitolách.

Co umí portál občana

V první řadě se jedná o jeden z nejjednodušších způsobů, jak se přihlásit do online služeb veřejné správy. Všechny tyto portály jsou navíc přístupné také přímo v Portálu občana a stačí zde jen vyhledat, co potřebujete a jste automaticky přihlášeni. Naleznete zde prakticky cokoliv od žádosti o voličský průkaz přes katastr nemovitostí až po vyřízení rodičovského příspěvku online. Nejčastěji využívané služby si přitom můžete označit jako oblíbené a mít je tak hned po ruce.

Máte zde přístup do bodového systému, kde můžete sledovat stav svého bodového konta. Podáte zde daňové přiznání, najdete si zde vaše eRecepty. Můžete si zde nastavit upozornění a jakmile se přiblíží konec platnosti vašich dokladů nebo nějaké důležité termíny, přijde vám email nebo SMS zpráva. Také zde naleznete vaše doklady totožnosti a můžete si sem přidat i další potřebné doklady, které chcete mít přehledně na jednom místě.

Tip na článek

Tip: Dnes je možné využít aplikaci místo občanky i plné moci. Jak to funguje? To si přečtěte v našem článku.

Portál občana vám ušetří nejen čas, ale i peníze. Spousta služeb je zde totiž dostupná zdarma, zatímco při vyřizování na úřadě si za ně budete muset zaplatit. Například výpis z rejstříku trestů zde pořídíte zadarmo, zatímco na úřadě byste za jeho vystavení zaplatili 100 korun. Stejně tak tomu je i u výpisu z bodového hodnocení řidiče, výpisu z živnostenského rejstříku, výpisu údajů z registru obyvatel a výpisu z veřejného rejstříku. Díky propojení Portálu občana s datovou schránkou navíc získáte archivaci zpráv zdarma i po uplynutí tří měsíců. Pokud máte datovek více, můžete je zde jednoduše všechny společně spravovat.

Související služba

Máte právní otázku nebo problém?

Váš případ posoudíme a do 24 hodin vypracujeme návrh právních služeb vedoucích k jeho vyřešení. Pokud se pak rozhodnete svěřit jeho řešení do našich rukou, máte vypracování návrhu zdarma.

Chci pomoct

  • Při objednání služby přesně víte, co dostanete a kolik vás to bude stát.
  • Vše zvládneme on-line nebo osobně v jedné z našich 5 kanceláří.
  • 8 z 10 požadavků vyřešíme do 2 pracovních dnů.
  • Pro každý právní obor máme specialistu.

Jak používat portál občana

K portálu občana se můžete přihlásit buď pomocí identity občana nebo datové schránky. Pro získání identity občana můžete využít různé metody. Jednou z nejjednodušších je využití bankovní identity. V tomto případě vám stačí mít internetové bankovnictví, kde přihlášení potvrdíte stejně jako když potvrzujete platbu na internetu.

Přihlásit se můžete z jakéhokoliv zařízení, je ale potřeba mít stáhnutý a nainstalovaný JavaScript, který slouží ke správnému zobrazení webových stránek.

Tip na článek

Tip: Jak si zřídit datovou schránku jsme podrobně rozebrali v našem článku.

Jakmile se dostanete do samotného Portálu občana zobrazí se vám seznam nabízených služeb. V těch můžete vyhledávat buď pomocí vyhledávacího řádku nebo použít jednotlivé kategorie. Pokud některou ze služeb plánujete používat pravidelně, vyplatí se vám jejich přidání do oblíbených. Stačí kliknou na hvězdičku vpravo dole u dané služby a ta se následně přesune do kategorie Oblíbené.

V případě, že si Portál občana propojíte také s datovou schránkou můžete v pravé části stránky nebo na samotném konci úvodní stránky najít zprávy, které vám do datovky přišly. Do datové schránky se dostanete také v případě, že kliknete na ikonu Datovka v pravém horním rohu.

Pokud rozbalíte ikonu Více, zobrazí se vám další dostupné možnosti. První z nich je Upozornění. Zde se vám zobrazí např. informace o tom, že se vám blíží konec platnosti řidičského průkazu. Nejprve je ale třeba tato upozornění nastavit v nastavení.

Ikonu Nastavení naleznete také po rozbalení ikony Více. Zde si můžete nastavit vaši emailovou adresu a telefonní číslo, kam vám následně mohou být zasílána upozornění.

Níže si můžete nastavit, jaký druh upozornění si přejete dostávat a jakou formou. Na výběr máte oznámení, marketingová sdělení, změny v základních registrech a konec platnosti dokladů. Zaškrtnout můžete , že chcete tato upozornění dostávat buď na e-mail nebo SMS zprávou.

V nejnižší části stránky Nastavení pak naleznete veškeré připojené datovky a nastavení notifikací týkajících se změnách v datovce (např. o přijetí nové zprávy). Zároveň si zde můžete aktivovat archiv zpráv z datové schránky, které se jinak automaticky po 90 dnech mažou.

Po rozbalení ikony Více dále naleznete možnosti Profil, Moje podání a Moje soubory. Můžete se zde také odhlásit z Identity občana.

V profilu naleznete informace o vaší osobě, o vašich dokladech, máte zde přístup ke správě eDokladů, do registru osob a k certifikátům.

V možnosti Moje podání naleznete přehled vašich podání provedených v Portálu občana a stav vyřízení. Poslední možnost Moje soubory pak slouží jako takový online archiv vašich souborů z vašich podání, datových zpráv, nebo souborů, které si sami nahrajete.

Nová aplikace Portál občana

Minulý měsíc byla spuštěna také mobilní aplikace Portálu občana. K tomu, abyste ji mohli používat budete potřebovat chytrý telefon, u androidů s verzí operačního systému 10 a výš a u iOS 12.4 a výš. Najít ji můžete v obchodech s aplikacemi, jako je Google Play pro Android a App Store pro iOS.

Přihlašuje se do ní stejným způsobem jako do webové verze, tedy pomocí identity občana nebo datové schránky. Po přihlášení vás aplikace automaticky vyzve k vytvoření minimálně čtyřmístného pinu, pomoci kterého se budete přihlašovat (použít můžete také biometrické údaje ve formě otisku prstu). Samotná podoba aplikace pak prakticky úplně kopíruje vzhled webové stránky.

Další online způsoby komunikace s veřejnou správou

Česká státní správa se snaží modernizovat a přesouvat alespoň částečně do online prostoru. Není proto divu, že kromě Portálu občana přišla s další řadou možností, jak komunikovat s úřady online:

  • Datová schránka: Datovka je v podstatě obdobou e-mailu s tím rozdílem, že zde máte ověřenou totožnost majitele. Proto je dokument odeslaný přes datovou schránku stejně validní jako osobně podaný na úřadě, případě podaný v listinné formě a vlastnoručně podepsaný. Jedná se tedy o jakýsi e-mail sloužící ke komunikaci s úřady. Datovku si můžete vyřídit zdarma. Podnikatelům byla přitom založena automaticky již minulý rok.
  • Identita občana: Jedná se o způsob přihlašování do různých portálů státní správy. Je to tedy velmi bezpečný způsob ověření toho, že se skutečně jedná o vás. Vyřídit si ji můžete několika způsoby. Například pomocí Mobilního klíče eGovernemntu, NIA ID či bankovní identity.
  • eDoklady: Tato aplikace vám umožňuje prokazovat vaši totožnost prostřednictvím mobilního telefonu. Existuje přitom několik variant prokázání totožnosti – od odhalení plné identity zahrnující jméno, narození, bydliště či rodinný stav.
Tip na článek

Tip: Občanky s čipy a eDoklady: jak se liší a v čem se vyplatí? To se dozvíte v našem dalším článku.

Shrnutí

Portál občana představuje významný krok v digitalizaci české státní správy, poskytující občanům efektivní a pohodlný způsob, jak komunikovat s úřady a využívat širokou škálu státních služeb online. Díky jednotnému přístupu k různým službám veřejné správy, bezplatným výpisům a možnostem nastavení upozornění šetří čas i peníze. Nová mobilní aplikace navíc zpřístupňuje tyto služby i na cestách, čímž dále zvyšuje uživatelský komfort.

Sdílejte článek


Neodpověděl vám článek na váš problém? Zeptejte se umělé inteligence

Související služba

Řešení právního problému na míru

Vyřešte libovolný právní problém s týmem Dostupného advokáta! Do 24 hodin vám navrhneme řešení vaší situace a spočítáme, kolik vás to bude stát. Cena za vypracování návrhu je 390 Kč. Když si u nás navržené služby objednáte, máte vypracování návrhu zdarma.

Chci pomoct

Autor článku

JUDr. Ondřej Preuss, Ph.D.

Ondřej je ten člověk, v jehož hlavě uzrál nápad poskytovat advokátní služby online. Právním službám se věnuje již déle než 10 let a rád klientům pomáhá, když si nevědí rady s právními problémy.

Vzdělání
  • Právo, doktorské studium (Ph.D), Pf UK v Praze
  • Právo, L’université Nancy-II, Nancy
  • Právo, magisterské studium (Mgr.), Pf UK v Praze
  • Mezinárodní teritoriální studia (Bc.), FSV UK v Praze

Mohlo by vás také zajímat

Vyřešíme i váš právní problém

Váš problém můžeme probrat on-line i osobně

Najdete nás v 5 městech

Rychlé kontakty

+420 775 420 436
(Po–Pá: 8–18)
Pravidelně komentujeme právní dění a novinky pro média
Dostupný advokát © 2013-2024
Uveďte původ-Neužívejte dílo komerčně-Zachovejte licenci 3.0 Česká republika (CC BY-NC-SA 3.0 CZ)