Povinnosti zaměstnavatele u DPP a DPČ

JUDr. Ondřej Preuss, Ph.D.
29. ledna 2024
6 minut čtení
6 minut čtení
Ostatní právní témata

Přijímat zaměstnance není jen tak, nese to s sebou hromadu papírování a povinností. Možná si myslíte, že u dohodářů to budete mít podstatně jednodušší než u zaměstnanců na plný úvazek. Nemusí tomu ale tak být. I se zaměstnanci na dohodu totiž můžete mít spoustu starostí. Jaké povinnosti vůči nim máte, a jak tyto povinnosti změnila novela zákoníku práce si přečtěte v našem článku.

Základní povinnosti zaměstnavatele: dohoda o provedení práce

V první řadě je třeba říct, že neexistuje nic jako ústní dohoda o provedení práce, vše musí být sepsáno černé na bílém. V opačném případě se totiž jedná o práci tzv. na černo. Dohodu o provedení práce můžete s každým svým zaměstnancem uzavřít maximálně na 300 hodin v jeden kalendářní rok a o odpracované době musíte vést záznam.

Na zaměstnance nemusíte v případě DPP odvádět zdravotní pojištění, ale pouze v případě, že jeho měsíční výdělek nepřekročí 10 000 korun. Pokud jeho výdělek překročí 10 000 korun, musíte za něj zdravotního pojištění zaplatit. Kromě toho vám ale vzniká i povinnost platit pojištění odpovědnosti zaměstnavatele. To ale musíte odvádět i pokud zaměstnáváte pouze na základě dohody o provedení práce. V tomto případě se však jedná jen o minimální pojistné ve výši 100 korun za jedno čtvrtletí.

Základní povinnosti zaměstnavatele: dohoda o pracovní činnosti

Stejně jako DPP, se i dohoda o pracovní činnosti uzavírá písemnou smlouvou. Pracovní doba zaměstnance je v tomto případě omezena na 20 hodin týdně. To ale neznamená, že váš zaměstnanec může pracovat maximálně 20 hodin každý týden. Jedná se totiž o průměr odpracovaných hodin za celkovou dobu trvání DPČ nebo maximálně 52 týdnů. Klidně tak může zaměstnanec jeden týden pracovat 40 hodin a další mít volno. O odpracované době ale musíte vést záznam.

Zaměstnanec ani zaměstnavatel nehradí zdravotní pojištění, ale jen pokud hrubý výdělek zaměstnance nepřesáhne 3 500 korun. I v tomto případě však počítejte s placením pojištění odpovědnosti zaměstnavatele.

Potřebujete pomoct s dohodáři?

Zaměstnat někoho není jen tak, a to i na dohodu. Pracovněprávní předpisy bývají složité a někdy i malá odchylka od nich může později způsobit velké problémy. Pomůžeme vám se v nich zorientovat a nastavit pracovněprávní dokumenty v souladu se zákony.

Jak funguje pojištění odpovědnosti zaměstnavatele

Z pojištění odpovědnosti zaměstnavatele se hradí případné škody na zdraví vašich dohodářů vzniklé v souvislosti s vykonávanou prací. V případě, že zaměstnáváte pouze osoby pracující na DPP nebo DPČ, kteří neodvádí sociální pojištění, platíte minimální pojistné ve výši 100 korun. Pojistné se platí každé čtvrtletí, tedy 31. ledna, 30. dubna, 31. července a 31. října.

Novela zákoníku práce a DPP a DPČ v roce 2023

Důležitou informací pro všechny zaměstnavatele bude to, že v roce 2023 došlo k novelizaci zákoníku práce, a s tím i ke změně pravidel u DPP a DPČ. Co tedy hlavní změny roku 2023 pro dohodu o provedení práce a dohodu o pracovní činnosti zahrnují?

1. Sociální a zdravotní pojištění

U DPP od 1. 7. 2024 přibudou dvě hranice pro povinnost platit sociální a zdravotní pojištění. Doposud byla hranice jedna, která byla stanovena na 10 000 korun. Nově bude první hranice stanovena na 25 % průměrné mzdy, která je pro rok 2024 stanovena na 10 500 korun.

Druhá hranice bude platit pro případy, kdy má zaměstnanec více souběžných DPP. Ta bude stanovena na 40 % průměrné mzdy, tedy 17 500 korun pro rok 2024. V případě překročení jedné z hranic, musíte za zaměstnance začít odvádět pojištění.

2. Minimální mzda

Od prvního dne letošního roku máte povinnost vyplácet dohodářům odměnu minimálně ve výši minimální mzdy. Vychází se přitom z hodinové, nikoliv měsíční mzdy. V opačném případě byste měli povinnost zaplatit zaměstnanci rozdíl mezi minimální hodinovou mzdou a reálnou mzdou.

Tip na článek

Tip: Zpracovat mzdu u DPP a DPČ může být často složitou záležitostí. Neobracejte se proto na vzory výplatních pásek k DPP a DPČ. Změny roku 2023 totiž způsobily, že jsou tyto vzory nyní zastaralé a neobsahují všechny podstatné informace. Obraťte se raději na nás. Získáte tak aktuální podobu výplatní pásky – online a z pohodlí domova.

3. Dovolená

Nově budou mít i zaměstnanci na dohodu nárok na dovolenou. Podmínky jsou přitom stejné jako u zaměstnání na hlavní pracovní poměr. Pro vznik nároku je tedy nutné, aby zaměstnanec odpracoval minimálně čtyřnásobek své týdenní pracovní doby, která u dohod představuje 20 hodin týdně. Druhou podmínkou je pak to, že dohoda musí trvat minimálně 4 týdny. To platí i pro dohody, které na sebe přímo navazují.

Tip na článek

Tip: Nastoupili jste do nového zaměstnání, máte tříměsíční zkušební dobu a nejste si jisti, od kdy již můžete využít dovolenou? Přečtěte si, od kdy máte nárok na dovolenou.

4. Hlášení

Nově máte také povinnost nahlásit své dohodové zaměstnance na České správě sociálního zabezpečení. Nahlášení musí proběhnout do 8 dnů od nástupu zaměstnance. Cílem tohoto hlášení je zabránit zaměstnancům v tom, aby měli více dohod souběžně aniž by platili povinné odvody.

Výpověď DPP a DPČ

V DPP či DPČ může být uvedena doba, po kterou dohoda platí a s jejím uplynutím dochází i k automatickému ukončení dohody. To samé platí i v případě odpracování 300 hodin u DPP. Vypovědět dohodu je ale možné i dřív. U obou existuje povinná výpovědní lhůta 15 dní. Ta začíná běžet, jakmile doručíte svému zaměstnanci písemnou výpověď. Důvod přitom nemusí zaměstnavatel uvádět.

O důvod výpovědi vás však bývalý zaměstnanec může v určitém případě požádat. Konkrétně pokud má podezření, že dostal výpověď, protože se domáhal určitých věcí, na které má ze zákona nárok (např. rozvržení pracovní doby předem). V tomto případě mu musíte bezodkladně poskytnou písemné odůvodnění výpovědi.

Pokud ale dojde k porušení dohody o provedení práce či dohody o pracovní činnosti ze strany vašeho zaměstnance, můžete mu dát okamžitou výpověď. Musí být ale přítomný některý ze zákonem stanovených důvodu:

  1. zaměstnanec byl pravomocně odsouzen za úmyslný trestný čin k trestu odnětí svobody na dobu delší než 1 rok,
  2. zaměstnanec byl pravomocně odsouzen za úmyslný trestný čin, který spáchal při plnění pracovních úkolu k trestu odnětí svobody na nejméně 6 měsíců,
  3. zaměstnanec porušil povinnosti vyplývající z právních předpisů vztahujících se k jím vykonávané práci, a to obzvlášť hrubým způsobem.
Tip na článek

Tip: Máte spory na pracovišti? Nedodržuje váš zaměstnanec pracovní postupy? Způsobil vám škodu a odmítá za ní nést odpovědnost? Nebo vás chce neoprávněně žalovat? Posoudíme vaše šance na úspěch a postaráme se o nejlepší postup.

Samozřejmě je možné také ukončit dohodu, pokud se na tom dohodnou obě strany. U takové dohody nesmí chybět identifikační údaje zaměstnance a zaměstnavatele, identifikace a datum ukončení dohody.

Výpověď by měla mít vždy psanou podobu. Neměly by v ní chybět identifikační údaje obou stran, identifikace pracovněprávního vztahu a jeho povahy, trvání výpovědní lhůty a případně i důvod výpovědi. Raději se ale nespoléhejte na vzory dostupné na internetu a obraťte se na nás. S námi máte jistotu, že výpověď bude v souladu se zákoníkem práce. Předem vás seznámíme s důsledky tohoto kroku a ochráníme vaše práva jako zaměstnavatele.

Neodpověděl vám článek na váš problém? Zeptejte se umělé inteligence


Sdílejte článek


Související služba

Pracovní smlouva

Zaměstnat někoho není jen tak. Pracovněprávní předpisy bývají složité a někdy i malá odchylka od nich může později způsobit velké problémy. Pomůžeme vám se v nich zorientovat a nastavit pracovněprávní dokumenty v souladu se zákony.

Chci pomoct

Autor článku

JUDr. Ondřej Preuss, Ph.D.

Ondřej je ten člověk, v jehož hlavě uzrál nápad poskytovat advokátní služby online. Právním službám se věnuje již déle než 10 let a rád klientům pomáhá, když si nevědí rady s právními problémy.

Vzdělání
  • Právo, doktorské studium (Ph.D), Pf UK v Praze
  • Právo, L’université Nancy-II, Nancy
  • Právo, magisterské studium (Mgr.), Pf UK v Praze
  • Mezinárodní teritoriální studia (Bc.), FSV UK v Praze

Reference služby Dostupný advokát

Recenze služby
Recenze z Google

Luboš Kulhánek, Praha

Fantastická zkušenost. Chtěli jsme jen revidovat smlouvu, ale sami přišli s mnoha důležitými podněty. Nadmíru splnili očekávání. Vše online. Dobrá cena. Takto si představuji služby v 21. století!

Recenze služby
provozovatelka fitness centra

Zuzana Marková, Praha

Nechali jsme si pro naši tělocvičnu sepsat obchodní podmínky a jsme za to moc rádi. Jasné vztahy dělají přátele, v businessu to platí desetinásob.

Recenze služby

Daniel Nový

Již podruhé jsem se obrátil na Dostupného advokáta a podruhé jsem byl s touto službou spokojený. Tentokrát se mi věnovala paní advokátka a pocitově je to hvězdiček šest. Při hodnocení jsou pro mě vždy tři důležité body – kvalita služby nebo produktu, prostředí a rychlost. Provozuji restauraci a tři Michelinské hvězdy znamenají hvězdičku za obsluhu, za prostředí a za kuchyni. A můj osobní názor je ten, že odchází pouze ten nespokojený zákazník, který nespokojeným chce být anebo spokojený být neumí. Tvoříme si svůj život a je jen na nás, zda jsme schopni a ochotni si svoji spokojenost vykomunikovat předtím, než napíšeme čtyř nebo méně hvězdičkové hodnocení. Kvalitu služby poznáte také tehdy, když se stane chyba, podle schopnosti jak se kdo s chybou vyrovná a jak se k ní postaví. Chyba je jen svobodná volba v minulosti, kterou v přítomnosti hodnotíme jako chybu na základě nových informací. V minulosti ta chyba neexistuje. Vždy děláme to nejlepší, co můžeme, podle svých možností a informací. Ještě jednou děkuji a rád se na vás opět obrátím.

Zobrazit všechny reference

Mohlo by vás také zajímat

Vyřešíme i váš právní problém

Váš problém můžeme probrat on-line i osobně

Najdete nás ve 4 krajských městech

Rychlé kontakty

+420 775 420 436
(Po–Pá: 8–18)
Pravidelně komentujeme právní dění a novinky pro média
Dostupný advokát © 2013-2024
Uveďte původ-Neužívejte dílo komerčně-Zachovejte licenci 3.0 Česká republika (CC BY-NC-SA 3.0 CZ)