Proč Češi vlastně kupují auta z Německa?
Německá auta mají v Česku pověst kvalitních, dobře vybavených a udržovaných vozů. Trh je rozsáhlý a nabídka pestrá – od luxusních limuzín až po běžná rodinná auta. Kromě technického stavu je lákadlem i transparentní německý systém pravidelných technických kontrol (TÜV), díky kterému lze lépe ověřit stav vozidla.
Na druhé straně je však nutné počítat s tím, že dovoz auta z Německa není jen o koupi a převozu. Jde o právní proces, který zahrnuje obchodní smlouvy, daňové povinnosti, pojištění, technické kontroly a registrace. Bez znalosti pravidel se můžete coby kupující snadno dostat do problémů – například koupit auto s nelegálně stočeným tachometrem, nedostat potřebné doklady k registraci nebo zaplatit DPH dvakrát.
Jak je to u aut z Německa s DPH?
Protože Německo i Česko jsou členy EU, dovoz auta z Německa se řídí pravidly pro intrakomunitární obchod. Základní otázkou je, zda se při koupi platí německá DPH, česká DPH, nebo obě.
Nové vozidlo (do 6 měsíců od první registrace nebo s méně než 6 000 km) podléhá DPH vždy v zemi, kam se dováží, tedy v ČR. Prodejce by měl fakturovat bez německé DPH a kupující ji odvede českému finančnímu úřadu (aktuálně 21 %).
Ojeté vozidlo od plátce DPH v Německu může být prodáno s německou DPH, ale při nesprávném nastavení transakce může kupující zaplatit daň dvakrát. U neplátců DPH (soukromý prodej) se DPH neřeší, ale o to víc hrozí rizika absence garancí a práv spotřebitele.
Právní praxe ukazuje, že někteří prodejci vyžadují složení vratné kauce na DPH, kterou vrátí až po doložení registrace auta v ČR. Pokud kupující nezná svá práva, může se stát, že peníze zpět ž nedostane. I proto je vhodné mít vzorovou kupní smlouvu a právní dohled nad transakcí.
Související služba
Chcete koupit auto z Německa a mít jistotu, že nenaletíte?
Zkontrolujeme vám kupní smlouvu, ověříme dokumenty, poradíme s DPH a zajistíme, že vůz bez problémů přihlásíte v ČR. Vyhnete se tak zbytečným nákladům, právním pastem i nekalým prodejcům. Kontaktujte nás a dovezte si auto s právní jistotou.
Více informací
- Při objednání služby přesně víte, co dostanete a kolik vás to bude stát.
- Vše zvládneme on-line nebo osobně v jedné z našich 6 kanceláří.
- 8 z 10 požadavků vyřešíme do 2 pracovních dnů.
- Pro každý právní obor máme specialistu.
Jaké dokumenty požadovat u auta z Německa?
Bez kompletních dokladů vozidlo v ČR nepřihlásíte. Základ tvoří německý malý a velký technický průkaz (Zulassungsbescheinigung Teil I a II). Dále je vhodné získat:
- Protokol TÜV o poslední technické kontrole
- Servisní knížku nebo servisní záznamy
- Kupní smlouvu v němčině i s překladem pro české úřady
- COC list (potvrzení o shodě) – pokud není, bude nutné absolvovat dovozovou STK
- Potvrzení o pojištění pro převozní značky
Před podpisem smlouvy si také prověřte VIN, zda nepochází z odcizeného vozu, zda odpovídá dokladům a zda není auto zatížené leasingem či exekucí. Pomůžou vám s tím databáze typu Cebia nebo carVertical.
Z praxe s našimi klienty doporučujeme smluvně ošetřit i garanci počtu kilometrů a absenci právních vad. Pokud se později prokáže podvod, máte silnější postavení při reklamaci nebo soudním sporu.
Jak auto dovézt z Německa do ČR
Možnosti jsou dvě: buď auto přivezete sami, nebo využijete přepravní službu.
Pro vlastní převoz je nutné vyřídit převozní značky (Kurzzeitkennzeichen) u německého registru vozidel. K jejich získání budete potřebovat odhlášené doklady, protokol TÜV a sjednané pojištění. Značky platí obvykle 5 dní.
Druhou možností je transportní firma, ta si vše vyřídí a auto přiveze na podvalníku. Tato varianta je dražší, ale odpadne vám administrativa a riziko nepojištěné jízdy.
Během převozu mějte u sebe kupní smlouvu, doklady od auta a pojištění. Pokud vás policie zastaví bez kompletní dokumentace, hrozí vám zabavení vozidla a pokuta.
Tip na článek
Tip: Ztratili jste cestovní pas? Přečtěte si, jak v takovém případě postupovat, jaké máte povinnosti a za co vám v tomto případě hrozí pokuta.
Jak přihlásit auto z Německa v Česku
V České republice potom musíte auto registrovat na příslušném registru vozidel (dopravní inspektorát). Potřebujete:
- oba německé technické průkazy
- COC list nebo protokol z dovozové STK
- protokol z měření emisí
- kupní smlouvu
- potvrzení o zaplacení DPH (u nových aut)
- občanský průkaz
- zelenou kartu
Při registraci zaplatíte správní poplatek zaplatíte správní poplatek cca 800 Kč a případně ekologickou daň (u EURO 0–2). Vozidlo musíte zaregistrovat nejpozději do 10 pracovních dnů, jinak vám hrozí pokuta a zákaz provozu.
Na co si dát u německých aut pozor
Koupě auta z Německa může být skvělou volbou, ale i velmi drahou životní lekcí. Na papíře vypadá vůz často bezchybný (nízký nájezd, nebourané, garážované), ale realita může být jiná. Mezi nejčastější problémy, se kterými se klienti advokátní kanceláře setkávají, patří stočené tachometry – stále častější u dovozů, ačkoliv je to v Německu i Česku trestný čin podvodu. Dalším problémem jsou zatajené nehody – vůz může mít perfektní lak, ale pod ním být po totální havárii. Naši klienti také často řeší právní vady, kdy je auto například stále v leasingu, má zástavní právo banky, nebo dokonce patří úplně jiné osobě. Falešné technické průkazy nebo exportní doklady vám mohou znemožnit registraci vozu v ČR.
České i německé právo sice kupujícího chrání, ale důkazní břemeno leží často právě na něm. Pokud nemáte důkladně sepsanou smlouvu a důkazy o stavu vozu při koupi (fotodokumentace, protokoly z prohlídky, servisní historii), bude reklamace složitá a často bez úspěchu.
Dalším rizikem je jazyková bariéra. Některé smlouvy obsahují formulace, které v překladu vypadají nevinně, ale ve skutečnosti vás zbavují práv, typicky omezení odpovědnosti prodávajícího za skryté vady. Jediná jistota, jak se tomuto vyhnout, je nechat si zkontrolovat smlouvu před podpisem právníkem.
Příběh z naší praxe:
Náš někdejší klient si vyhlédl v Mnichově roční BMW 3 Touring, podle inzerátu po prvním majiteli, s nájezdem 42 000 km. Prodejce mluvil lámanou angličtinou, smlouva byla v němčině, kterou klient neovládal. Auto koupil, zaplatil hotově a dovezl do ČR.
Při registraci na úřadě ale zjistil, že vůz má duplicitní VIN. Stejné číslo bylo registrováno na vůz v Itálii, který byl hlášený jako kradený. Klient tak nemohl auto přihlásit a německý prodejce přestal komunikovat.
Obrátil se proto na naši advokátní kancelář. Zjistili jsme, že v kupní smlouvě byla skrytá doložka o omezení odpovědnosti prodávajícího na pouhých 500 EUR a že právně byl prodej vedený jako „prodej soukromé osoby“, i když šlo fakticky o autobazar – typický trik na snížení právní odpovědnosti.
Na základě našich kroků včetně spolupráce s německým právníkem se ním podařilo prokázat podvodné jednání a náš klient získal zpět celou částku. Bez advokátního zásahu by však přišel o auto i peníze.
Nikdy proto neplaťte zálohu bez podepsané smlouvy. Využijte prověřené databáze pro ověření VIN. Trvejte na všech originálních dokladech. Vyřešte DPH před podpisem smlouvy. A konečně zvažte advokátní zastoupení, zejména u dražších aut. Právník může odhalit nevýhodné klauzule ve smlouvě, vyjednat vám lepší podmínky a postarat se o řešení případných sporů.
Tip na článek
Tip: Mnoho z nás každý den usedá za volant, aniž bychom tušili, jak blízko se někdy ocitáme k situaci, kdy přijdeme o řidičský průkaz. Víte, v jakých situacích vám jeho zabavení hrozí a kdy a za jakých podmínek můžete zažádat o nový? Přečtěte si náš článek a dozvíte se to.
Shrnutí
Dovoz auta z Německa může přinést kvalitní a dobře vybavený vůz za výhodnou cenu, ale je to právně složitý proces, kde chyba znamená riziko finanční ztráty i nemožnost vozidlo přihlásit. Je nutné správně nastavit DPH podle toho, zda jde o nové či ojeté auto, vyřídit kompletní dokumentaci (oba německé technické průkazy, protokol TÜV, COC list, kupní smlouvu včetně překladu, pojištění), prověřit VIN a právní čistotu vozu. Pro převoz lze využít převozní značky Kurzzeitkennzeichen (platné 5 dní) nebo přepravní firmu. Registrace v ČR vyžaduje dovozovou STK, měření emisí, doklad o zaplacení DPH (u nových aut) a je nutná do 10 pracovních dnů od dovozu. Mezi častá rizika patří stočené tachometry, zatajené nehody, právní vady (leasing, zástava, odcizení), falešné doklady a nevýhodné smluvní doložky. Ochranu poskytuje důkladná kupní smlouva, fotodokumentace, kontrola všech dokladů a ideálně i právní dohled nad transakcí.
Často kladené dotazy
Jaké dokumenty musím mít při dovozu auta z Německa?
Nezbytné jsou oba německé technické průkazy (Zulassungsbescheinigung Teil I a II), kupní smlouva (ideálně v němčině i s úředním překladem), protokol TÜV o poslední technické kontrole, COC list (potvrzení o shodě), potvrzení o pojištění pro převozní značky a případně servisní knížka nebo záznamy o údržbě. Při cestě do ČR je nutné mít i převozní značky a pojištění.
Platí se při koupi auta z Německa vždy DPH?
Ne vždy. U nového vozu (do 6 měsíců od první registrace nebo s nájezdem pod 6 000 km) se DPH odvádí vždy v ČR. U ojetých vozů od plátce DPH v Německu se může platit německá DPH, ale při nesprávném nastavení transakce hrozí dvojí zdanění. U soukromého prodeje mezi neplátci se DPH neřeší.
Jak dlouho trvá přihlášení auta v ČR?
Pokud máte kompletní dokumentaci a vozidlo splňuje technické podmínky, lze registraci na dopravním inspektorátu vyřídit během jednoho dne. Zákonná lhůta pro registraci je 10 pracovních dnů od dovozu. Při chybějících dokladech, nutnosti dovozové STK či jiných komplikacích se proces může protáhnout.
Co dělat, když auto z Německa má skryté vady?
I při koupi z EU máte právo na reklamaci, ale důkazní břemeno je na vás. Pomůže fotodokumentace stavu při koupi, protokoly z technické prohlídky a servisní historie. Pokud se prokáže podvod (např. stočený tachometr, zatajená nehoda), lze uplatnit práva ze skrytých vad a požadovat opravu, slevu z ceny či odstoupení od smlouvy. V praxi bývá nezbytné právní zastoupení.
Potřebuji advokáta na koupi auta z Německa?
Není to povinné, ale velmi vhodné, zejména u dražších vozů. Advokát dokáže odhalit nevýhodné klauzule ve smlouvě, zajistí právní čistotu vozu, prověří doklady a pomůže předejít podvodům. V případě sporu má pak kupující výrazně silnější postavení.