Okamžité zrušení pracovního poměru zaměstnancem. Kdy je to možné a jak na to?

15. srpna 2024
Pracovní právo

Takzvanou výpověď na hodinu můžete od svého zaměstnavatele dostat třeba v případě hrubého porušení vašich pracovních povinností. Věděli jste však, že i vy jako zaměstnanec, máte v určitých případech možnost dát okamžitou výpověď? Konkrétně se jedná o situaci, kdy vám zaměstnavatel nevyplatil mzdu nebo v případě, že jste přišli o zdravotní způsobilost k výkonu práce.

Kdy můžete dát okamžitou výpověď?

Zákoník práce stanoví, že zaměstnanec může okamžitě zrušit pracovní poměr v případě, že mu zaměstnavatel nevyplatil mzdu nebo ze zdravotních důvodů. Okamžitou výpověď je ale třeba podat do 2 měsíců ode dne, kdy se o důvodu k okamžitému zrušení dozvěděl, nebo nejpozději pak do 1 roku ode dne, kdy tento důvod vznikl. Pojďme se na obě situace podívat blíž:

Nevyplacení mzdy

Okamžitá výpověď ze strany zaměstnance je možná, pokud mu zaměstnavatel nevyplatil mzdu nebo plat nebo náhradu mzdy nebo platu anebo jakoukoli jejich část do 15 dnů po uplynutí období splatnosti. Zaměstnavatel má totiž svému zaměstnanci povinnost vyplatit za jeho práci mzdu, a to nejpozději v kalendářním měsíci následujícím po měsíci, ve kterém vzniklo zaměstnanci právo na mzdu nebo plat nebo některou jejich složku. Toto pravidlo přitom platí i v případě, že vám zaměstnavatel nevyplatil jen část mzdy (například příplatky za práci v noci).

Nevyplatil vám zaměstnavatel mzdu?

Plánujete podat okamžitou výpověď? S námi máte jistotu, že vaše výpověď bude platná a vy nepřijdete o nic, na co máte dle pracovní smlouvy nárok. Vše vám pomůžeme vyřešit už do dvou dnů, pohodlně a on-line.

Pokud jste tedy odpracovali celý červenec, musí vám zaměstnavatel vyplatit mzdu nejpozději 31. srpna. Pokud mzdu nevyplatí, porušuje pracovní smlouvu a zákon a vám vzniká nárok na okamžité zrušení pracovního poměru. Pro podání okamžité výpovědi je ale třeba počkat ještě 15 dnů od uplynutí data splatnosti. V našem příkladu byste tedy okamžitou výpověď mohli podat až 15. září.

Kromě toho existují také způsoby, jak dlužnou mzdu dostat. Zaměstnavateli můžete poslat písemnou výzvu s informacemi o dlužné částce a obdobím jejího vzniku. Pokud ta nezabere, máte dále možnost podat žalobu, nahlásit ho na inspektorát práce a obrátit se na úřad práce s žádostí o uspokojení mzdových nároků.

Zdravotní důvody

Zákon stanoví, že zaměstnanec může dát okamžitou výpověď v případě, že podle lékařského posudku vydaného poskytovatelem pracovnělékařských služeb nebo rozhodnutí příslušného správního orgánu, který lékařský posudek přezkoumává, nemůže dále konat práci bez vážného ohrožení svého zdraví a zaměstnavatel mu neumožnil v době 15 dnů ode dne předložení tohoto posudku výkon jiné pro něho vhodné práce.

Jak ze zákona vyplývá, zaměstnavatel by vám měl v případě vaší zdravotní nezpůsobilosti najít jinou vhodnou práci. Příkladem může být situace, kdy zaměstnanec pracuje ve výrobě jako mechanik. Kvůli zdravotním problémům s páteří však ztratí zdravotní způsobilost k vykonávání fyzicky náročné práce. Jeho zaměstnavatel jej proto přeřadí na administrativní pozici ve skladu, kde může vykonávat práci, kterou je schopen zdravotně zvládat.

Tip na článek

Tip: Přečtěte si, co očekávat od pracovnělékařské prohlídky.

Důležitou informací je, že máte v tomto případě povinnost přeřazení na jinou práci přijmout. Samozřejmě můžete dát výpověď, ale pouze klasickou (nikoliv okamžitou) a bez nároku na odstupné.

Samozřejmě se může také stát, že zaměstnavatel pro vás jinou práci mít nebude, a to je právě ta situace, kdy máte možnost podat okamžitou výpověď. Navíc také platí, že od předložení lékařského posudku již nemusíte vykonávat dosavadní práci, která škodí vašemu zdraví, a máte nárok na náhradu mzdy odpovídající výši vašeho průměrného výdělku. Tento nárok máte až do té doby, dokud vás zaměstnavatel nepřeřadí na jinou práci nebo do ukončení pracovního poměru.

Tip na článek

Tip: Přečtete si, jak se domáhat náhrady mzdy a kdy na ní máte nárok.

Jak ukončit pracovní poměr okamžitě?

Okamžitá výpověď musí být písemná. Pokud byste ji podali ústně, je neplatná. Zároveň je dobré ji nechat poslat doporučeně poštou, abyste měli důkaz o tom, že ji váš zaměstnavatel skutečně dostal. Platit začíná hned, jakmile je zaměstnavateli doručena. Zároveň by vaše výpověď měla obsahovat určité informace:

• Identifikace zaměstnance: Vaše jméno a příjmení, datum narození, místo bydliště atd. Pokud máte ve firmě přidělené identifikační číslo, pak uveďte i to.
  • Identifikace zaměstnavatele: Uveďte název firmy nebo organizace, případně také její IČO.
  • Formulace důvodu výpovědi: Ze zákona máte povinnost skutkově vymezit důvod výpovědi. To znamená, že musíte uvést dostatečné informace o důvodu, proč jste se rozhodli ukončit pracovní poměr. Pokud pracovní poměr končíte z důvodu zdravotní indispozice, měli byste popsat povahu tohoto zdravotního stavu. Stejně tak je nutné jako důvod uvést nevyplacení mzdy zaměstnavatel s dalšími informacemi (např. výše nevyplacené částky, datum apod.) Důležité v tomto případě je, aby formulace byla jasná a specifická, aby nebylo možné ji zaměnit s jinými důvody nebo interpretovat nejednoznačně.
  • Datum, místo, podpis: Na konci výpovědi by mělo být uvedeno místo a datum sepsání výpovědi a váš podpis.
Tip na článek

Tip: Nepouštějte se do podání výpovědi sami a raději si nechte pomoci o Dostupného advokáta. Garantujeme vám bezchybnost ukončení pracovního poměru ze strany zaměstnance podle zákoníku práce.

Okamžitá výpověď – vzor

Identifikace zaměstnance:

Jméno a příjmení: Petra Malá
Datum narození: 5. března 1990
Místo bydliště: Květinová 456, 602 00 Brno
Identifikační číslo zaměstnance: 78901

Identifikace zaměstnavatele:

Název firmy: XYZ a.s.
IČO: 87654321
Adresa: Komenského 10, 602 00 Brno

Formulace důvodu výpovědi:

Na základě ustanovení § 56 zákoníku práce podávám okamžitou výpověď z pracovního poměru. Důvodem je nevyplacení mzdy za měsíc červen 2024, a to ve výši 30 000 Kč, která měla být vyplacena k 15. srpnu 2024. Zaměstnavatel do dnešního dne tuto částku nevyplatil, a tímto porušil své povinnosti vyplývající z pracovního poměru.

Datum, místo, podpis:

V Brně, dne 30. srpna 2024

Petra Malá
(podpis)

Jaké máte nároky?

Pokud podáte okamžitou výpověď máte nárok na náhradu mzdy ve výši vašeho průměrného výdělku za dobu, která odpovídá délce výpovědní doby. Výpovědní lhůta standardně činí dva měsíce, pokud ale máte ve smlouvě sjednanou delší výpovědní dobu, pak platí tato doba.

Shrnutí

Zaměstnanec má právo na okamžitou výpověď, pokud zaměstnavatel nevyplatí mzdu včas nebo pokud zdravotní důvody znemožňují pokračování v práci. V případě nevyplacení mzdy musí být zaměstnavateli poskytnuto 15 dnů na řešení situace po uplynutí splatnosti. Výpověď ze zdravotních důvodů lze podat na základě lékařského posudku, pokud zaměstnavatel nenabídne vhodnou alternativní práci do 15 dnů. Okamžitá výpověď musí být písemná a musí obsahovat specifický důvod jejího podání.

Sdílejte článek