Jak se liší pronájem komerčních prostor od nájmu bydlení?
Pronájem komerčních prostor je smluvní vztah mezi pronajímatelem a nájemcem. Nájemce v tomto případě využívá prostory k podnikatelským účelům – například jako prodejnu, kancelář, sklad či provozovnu služeb. Na rozdíl od nájmu bytových prostor neplatí u pronájmu komerčních prostor zvláštní ochrana nájemce podle občanského zákoníku. Práva a povinnosti jsou pro obě strany tedy mnohem volnější a více závisí především na tom, jak se spolu domluví.
Podmínky pronájmu komerčních prostor tedy mohou zásadním způsobem ovlivnit provoz daného podnikání. Pokud si plánujete třeba pronajmout kadeřnictví nebo obchodní prostory k jiným účelům, dejte si pozor na správně nastavenou nájemní smlouvu. V opačném případě se můžete dočkat nepřiměřeně vysokého nájmu, toho, že nájem nebudete moct jen tak ukončit anebo vás mohou potkat nečekané investice. Přesným vymezením práv a povinností obou stran snížíte riziko budoucích sporů a ochráníte jak stranu nájemce, tak pronajímatele. S přípravou takové smlouvy vám rádi pomůžeme, stačí nás kontaktovat.
Související služba
Připravíme vám nájemní smlouvu pro komerční prostory
Máte prostory vhodné pro pronájem kadeřnictví nebo jiných služeb? Anebo si naopak takové prostory chcete pronajmout? Ať tak, nebo tak, připravíme pro vás takovou nájemní smlouvu, která zohlední vaše požadavky a ochrání vás před případnými spory.
Mám zájem
- Při objednání služby přesně víte, co dostanete a kolik vás to bude stát.
- Vše zvládneme on-line nebo osobně v jedné z našich 5 kanceláří.
- 8 z 10 požadavků vyřešíme do 2 pracovních dnů.
- Pro každý právní obor máme specialistu.
Kdy je vhodnější pronajmout obchodní prostor a kdy podnikat z vlastních prostor?
Pronájem komerčních prostor se vám vyplatí zejména v případě, kdy chcete minimalizovat počáteční investice, potřebujete flexibilitu nebo si nejste jistí, zda bude vaše podnikání dlouhodobě vzkvétat a budete mít dostatečný příjem. Vlastní prostory se vám vyplatí naopak v případě, kdy máte stabilní, zaběhnuté podnikání s dlouhodobým plánem.
Jaké zákony upravují pronájem obchodních prostor?
Pronájem komerčních prostor upravuje občanský zákoník, konkrétně ustanovení o nájmu (§ 2201 a násl.). Další relevantní předpisy zahrnují:
- Živnostenský zákon – stanovuje podmínky podnikání v pronajatých prostorách.
- Stavební zákon – upravuje požadavky na užívání staveb k podnikání.
- Hygienické a bezpečnostní předpisy – zohledňují se například u kadeřnictví či potravinářských provozoven.
Jaký je rozdíl mezi nájmem a pachtem?
Rozdíl mezi nájmem a pachtem spočívá v tom, zda nájemce (pachtýř) prostor nejen užívá, ale i vlastní činností vytváří zisk. Pokud podnikatel pronajme obchodní prostor k pasivnímu využití (např. kancelář), jedná se o nájem. Pokud ale v prostoru například provozuje restauraci nebo kadeřnictví, kde aktivně vytváří výnosy, smlouva by měla být pachtovní. Tento rozdíl je důležitý především kvůli právním dopadům, promítá se například do možnosti ukončení smlouvy, proto si na něj dejte pozor.
Jaké povinnosti ukládá oběma stranám zákon?
Povinnosti pronajímatele:
- Přenechat prostor nájemci ve stavu způsobilém k užívání.
- Zajišťovat údržbu prostor, pokud není ve smlouvě stanoveno jinak.
- Nezasahovat do podnikání nájemce, pokud dodržuje smluvené podmínky.
- Poskytovat součinnost při změně užívání prostoru, např. při žádosti o stavební úpravy.
Povinnosti nájemce:
- Platit nájemné v dohodnutých lhůtách.
- Užívání prostoru v souladu se smlouvou (např. neprovozovat jiný typ podnikání než uvedený).
- Provádět běžnou údržbu a drobné opravy, pokud to vyplývá ze smlouvy.
- Nezasahovat do stavebních konstrukcí bez souhlasu pronajímatele.
Tip na článek
Tip: Podnikáte a zajímá vás, kdy mají OSVČ nárok na nemocenskou nebo třeba podporu v nezaměstnanosti? Vše o podpoře pro OSVČ jsme vám sepsali do tohoto článku.
Co spadá do komerčních prostor k pronájmu?
Nejčastějším typem komerčních prostor k pronájmu bývají obchodní prostory typu prodejna, showroom nebo prostory v obchodních centrech. Dále se jedná o kanceláře, ať už open space, coworking, nebo samostatné kanceláře. Do této kategorie patří i prostory pro služby, tedy například kadeřnictví, kosmetické salony nebo také ordinace. A v poslední řadě se může jednat o výrobní a skladovací prostory, jako jsou průmyslové haly a sklady.
Pronájem kadeřnictví má jistá specifika
Prostory určené pro služby, jako jsou kadeřnictví, kosmetické salony, masážní salony nebo jiné wellness provozovny, podléhají specifickým požadavkům. Tyto požadavky proto musíte zohlednit už při uzavírání nájemní smlouvy. Kromě standardních podmínek pronájmu je třeba myslet například na hygienické normy, provozní omezení a potřebná oprávnění.
Kadeřnictví a další kosmetické provozovny spadají pod kontrolu Krajské hygienické stanice (KHS), která dohlíží na splnění hygienických předpisů stanovených zákonem o ochraně veřejného zdraví a souvisejícími vyhláškami.
Mezi hlavní požadavky pak patří:
- Dostatečné větrání a osvětlení prostoru, aby byla zajištěna ochrana zdraví zákazníků i zaměstnanců.
- Samostatná místnost pro úklid a skladování čisticích prostředků, a to včetně přístupu k tekoucí vodě.
- Splnění požadavků na vodoinstalaci – teplá a studená voda musí být dostupná u každého pracovního místa.
- Vyhrazené místo pro dezinfekci nástrojů – nutnost používání sterilizačních zařízení, pokud se pracuje s ostrými nástroji.
- Sociální zařízení pro zaměstnance i zákazníky – oddělené WC, pokud provozovna poskytuje i jiné služby než kadeřnictví.
Před tím, než podepíšete nájemní smlouvu, si proto musíte ověřit, zda dané prostory opravdu odpovídají těmto hygienickým požadavkům. Pokud tomu tak není, musíte si zjistit, kdo bude hradit případné úpravy – zda půjdou za vámi, anebo budou představovat investici pronajímatele.
Tip na článek
Tip: Provozovna v bytě nebo rodinném domě musí splňovat další specifické požadavky. Pokud si chcete otevřít například kadeřnictví nebo jiné služby přímo u sebe doma, přečtěte si, na co si musíte dát pozor a co musí vaše provozovna splnit.
Pronájem komerčních prostor v obchodním centru
Pokud si plánujete zřídit kadeřnictví nebo kosmetický salon přímo v některém z obchodních center, pak myslete na to, že budete muset počítat s pravidly, které stanovuje provozovatel objektu, tedy centrum.
Mezi běžná omezení při podnikání v obchodním centru patří například to, že budete muset mít otevřeno v minimálních stanovených hodinách (např. od 9 do 20), a ne, jak budete chtít vy. S tím souvisí i omezená možnost přístupu do prostor mimo tyto hodiny, což může být problém například tehdy, když chcete zajistit úklid mimo otevírací dobu nebo potřebujete udělat nějaké úpravy interiéru.
Dále počítejte s tím, že obchodní centrum může regulovat použití reklamy a viditelnosti vaší provozovny. Některá centra mají ohledně vývěsních štítů a světelných reklam velmi přísné požadavky. A setkat se můžete dokonce s omezením pro hlučné nebo aromatické služby. Například taková provozovna s masážemi se pak může dostat do problémů, pokud její nájemní jednotka bude hned vedle restaurace.
Jaké spory mohou nastat a jakým rizikům předejít?
K vůbec nejčastějším sporům, které kvůli pronájmu komerčních prostor vznikají, je neplacení nájemného, tedy opožděná nebo neuhrazená platba. Pokud stojíte na straně pronajímatele, myslete proto na to, abyste si do nájemní smlouvy stanovili smluvní pokutu za prodlení nebo jste si v ní vyhradili možnost okamžité výpovědi, pokud nájemce dlouhodobě neplatí. Také si sjednejte kauci, která vám poslouží jako případná finanční rezerva za neuhrazené nájemné. Jako nájemce si zase můžete zřídit pojištění schopnosti platit nájem pro případ krátkodobého výpadku příjmů.
Z naší praxe vyplývá, že nájemce a pronajímatel komerčních prostor také často vedou spory o tom, kdo by měl hradit údržbu a opravy. Běžně platí, že drobné opravy, jako je výměna žárovek, oprava klik nebo malování prostor, obvykle spadají na nájemce. Naopak větší opravy, kam patří elektroinstalace nebo vodovodní rozvody, jdou za pronajímatelem. Pokud se nájemce rozhodne upravit si prostor na vlastní náklady, pak by si měl dát pozor na to, zda ve smlouvě není uvedeno, že při svém odchodu bude muset dát prostor do původního stavu.
Pokud pronajímatel plánuje rekonstrukci budovy, může to neblaze ovlivnit i podnikání nájemce. V nájemní smlouvě pro pronájem komerčních prostor by proto mělo být jasně uvedeno, zda může pronajímatel provést rekonstrukci bez souhlasu nájemce, jaké má nájemce možnosti ukončení smlouvy, pokud rekonstrukce výrazně ovlivní jeho podnikání, a také zda po dobu rekonstrukce dostane například slevu na nájemné.
Správně nastavená smlouva o pronájmu komerčních prostor teda chrání obě strany. Pokud si nejste jistí podmínkami vaší smlouvy, využijte naši právní poradnu. Konzultace s právníkem vám může ušetřit starosti i finanční ztráty.
Tip na článek
Tip: I v roce 2025 můžete využít širokou nabídku dotací pro podnikatele. Podívejte se, na co všechno vám stát přispěje, a ušetřete nemalé částky.
Shrnutí
Pronájem komerčních prostor se zásadně liší od nájmu k bydlení, protože nájemce využívá prostory k podnikání a nevztahuje se na něj zvláštní ochrana podle občanského zákoníku. Podmínky jsou flexibilnější, ale je nutné dbát na pečlivě sestavenou smlouvu, která řeší například výši nájmu, možnosti ukončení či povinnosti údržby. Nájemce musí dodržovat hygienické a stavební předpisy, zejména u provozoven jako kadeřnictví či restaurace, a v obchodních centrech se často potýká s omezeními otevírací doby či reklamy. Klíčovým rozdílem je také rozlišení mezi nájmem a pachtem – pokud podnikatel v prostorách aktivně vytváří zisk, měl by mít pachtovní smlouvu. Nejčastějšími spory bývá neplacení nájmu, nejasnosti v údržbě nebo změny v užívání prostor, a proto je důležité mít smluvně ošetřené všechny zásadní podmínky.