Finanční arbitr: řešení sporů mezi zákazníky a finančními institucemi

JUDr. Ondřej Preuss, Ph.D.
7. října 2024
12 minut čtení
12 minut čtení
Ostatní právní témata

Přišli jste o naprosto jistou investici? Nevyplatila vám pojišťovna slíbené plnění? Byla vám zaúčtovaná platba, kterou jste neprovedli? Firma, u které jste tyto služby využili nespolupracuje? Nemusíte hned k soudu. Obraťte se raději na finančního arbitra. V tomto článku vám prozradíme, co je finanční arbitr zač, jak rozhoduje a jak vám pomůže vyřešit spor s finanční institucí.

Co je to finanční arbitr?

Finanční arbitr je mimosoudní orgán, který se specializuje na mimosoudní řešení sporů v oblasti financí a finančních služeb. Jeho hlavní funkcí je rozhodovat ve sporech mezi spotřebiteli a finančními institucemi, které se týkají úvěrů, investic, pojištění apod.

Finanční arbitr funguje nezávisle na soudním systému. To má za cíl zajistit jeho objektivitu a nestrannost při řešení sporů. Zároveň platí, že rozhoduje pouze na žádost spotřebitele, nikoliv sám od sebe a nikoli na základě žádosti finanční instituce.

Jeho činnost upravuje zákon o finančním arbitrovi. Tento zákon definuje jeho povinnosti, práva a povinnosti stran sporu vůči finančnímu arbitru, průběh řízení, charakter rozhodnutí či možnosti udělení pokuty.

Chcete přece jen podat žalobu?

Nejste si jisti, zda vyhrajete? Posoudíme vaše šance na úspěch u soudu a navrhneme takové řešení, které povede k požadovanému výsledku.

Proč arbitr vznikl?

Finanční arbitr vznikl v roce 2003 v reakci na sjednocení místního práva s právem Evropské unie. EU totiž před naším vstupem doporučovala zajištění možnosti mimosoudního řešení sporů při převodu peněz. Chtěla tak zajistit spotřebitelům možnost obrátit se v případě sporů s finančními institucemi na speciální orgán (kromě klasických soudů).

Tip na článek

Tip: Právo Evropské unie dokáže být poměrně kontroverzním tématem. Zasahuje do všemožných částí našich životů a ovlivňuje řadu oblastí našeho vnitrostátního práva. Jak velké má EU pravomoci a na jakých principech právo Evropské unie funguje? To se dozvíte v našem článku.

Organizační struktura arbitra

Finančního arbitra i jeho zástupce jmenuje vláda na návrh ministra financí na pětileté funkční období. Od roku 2011 tuto funkci vykonává Mgr. Monika Nedelková, která byla jmenována již třikrát. Jejím zástupcem je Mgr. Lukáš Vacek. Zástupce zastupuje arbitra a v jeho nepřítomnosti a v plném rozsahu vykonává jeho pravomoci i povinnosti.

Arbitr má povinnost vykonávat svou funkci nezávisle a nestranně a za výkon své funkce odpovídá vládě. Jako kontrolní mechanismus slouží rovněž každoroční zpráva, kterou předkládá poslanecké sněmovně a vládě. Uvádí v ní informace o jednotlivých případech a vynaložených nákladech.

Arbitr a jeho zástupce mají k ruce kancelář finančního arbitra, která má na starosti různé organizační, odborné a technické činnosti. Slouží tedy jako taková opora pro výkon práce samotného arbitra.

Kdo může vykonávat funkci arbitra?

Arbitrem nebo jeho zástupcem se může stát pouze plně svéprávná a bezúhonná osoba s dobrou pověstí a dostatečnými zkušenostmi. Tato osoba musí mít vysokoškolské vzdělání magisterského stupně v oblasti práva a zároveň také minimálně pětiletou praxi v oblasti finančního trhu nebo ochrany zájmů spotřebitelů na finančním trhu.

Za bezúhonnou se v tomto případě považuje osoba, která nebyla pravomocně odsouzena za úmyslný trestný čin, trestný čin proti majetku, hospodářský trestný čin nebo pro trestný čin spáchaný v souvislosti s financováním terorismu.

Tip na článek

Tip: Trestní bezúhonnost znamená v různých situacích různé věci. Jinak bude vnímána v případě, že si plánujete vyřídit živnostenský list a jinak v případě, že se ucházíte o pozici finančního arbitra. Přečtěte si, jak se na ni v jednotlivých případech nahlíží.

Finanční arbitr a jeho zástupce nemůže zároveň působit v řadě jiných veřejných funkcí (např. nemůže být poslancem či soudcem). Nesmí provozovat vlastní výdělečnou činnost (s výjimkami, jako je správa vlastního majetku, umělecká či vědecká činnost).

S čím vám pomůže finanční arbitr?

Finanční arbitr je příslušný rozhodovat spory zahrnující:

Platební služby

Spory vznikající při používání platebních nástrojů, jako jsou bankovní účty, platební karty, online platby, a převody peněz.

Příklad: Spor o neoprávněnou transakci platební kartou, kdy spotřebitel reklamuje platbu, kterou neprovedl, nebo o chybné zaúčtování platby na účtu.

Tip na článek

Tip: Přečtěte si, jak provést platbu do zahraničí a jak ji v případě potřeby stronovat.

Elektronické peníze při jejich vydání či výměně

Spory týkající se vydávání a používání elektronických peněz, například na elektronických peněženkách nebo předplacených kartách.

Příklad: Spotřebitel si stěžuje, že mu nebyly správně připsány elektronické peníze po dobití předplacené karty nebo elektronické peněženky.

Spotřebitelské úvěry

Spory mezi spotřebiteli a poskytovateli úvěrů, které mohou zahrnovat půjčky, hypotéky, leasing, nebo kreditní karty.

Příklad: Spotřebitel nesouhlasí s výpočtem úroků u svého úvěru nebo reklamuje nejasné podmínky splácení úvěru.

Kolektivní investování

Spory při investování do fondů, které shromažďují peníze od veřejnosti, jako jsou podílové nebo investiční fondy.

Příklad: Investor nesouhlasí s výší poplatků za správu fondu nebo má spor ohledně nesprávného vypořádání investice.

Životní pojištění

Spory týkající se smluv o životním pojištění, které mohou zahrnovat platnost smlouvy, výši pojistného plnění nebo storna pojistky.

Příklad: Spotřebitel se domnívá, že smlouva o životním pojištění byla uzavřena na základě klamavých informací, nebo pojišťovna odmítá vyplatit pojistné plnění.

Tip na článek

Tip: Co dělat, když pojišťovna odmítá vyplatit pojistné plnění jsme detailně rozebrali v našem článku.

Směnárenské obchody

Spory při výměně peněz mezi různými měnami, a to jak ve směnárnách, tak při online směnách.

Příklad: Spotřebitel si stěžuje, že mu byl účtován jiný kurz, než jaký byl uveden, nebo dostal nesprávnou částku po směně měn.

Stavební spoření

Spory vznikající v rámci stavebního spoření, které zahrnují smlouvy o spoření, úvěry ze stavebního spoření a jejich podmínky.

Příklad: Spor ohledně ukončení smlouvy o stavebním spoření a výše peněz, které mu mají být vyplaceny.

Investiční služby

Spory mezi investory a poskytovateli investičních služeb, jako jsou makléři nebo obchodníci s cennými papíry.

Příklad: Investor reklamuje, že obchodník nesprávně provedl pokyn k nákupu nebo prodeji cenných papírů, což vedlo ke ztrátě.

Spořicí účty

Spory týkající se vedení spořicích účtů, úrokových sazeb, poplatků a dalších podmínek.

Příklad: Spotřebitel nesouhlasí s výší poplatků účtovaných za vedení spořicího účtu nebo reklamuje nesprávně připsaný úrok.

Termínované vklady

Spory o vklady na dobu určitou, které zahrnují podmínky vyplácení, úročení nebo předčasné výběry.

Příklad: Spotřebitel chce předčasně ukončit termínovaný vklad, ale banka mu účtuje vysoké poplatky nebo odmítá vklad vyplatit.

Žaloba a zastupování u soudu

Chcete podat žalobu a nejste si jisti, zda vyhrajete? Posoudíme vaše šance na úspěch u soudu a navrhneme takové řešení, které povede k požadovanému výsledku.

Penzijní připojištění se státním příspěvkem

Spory o připojištění, které zahrnuje státní podporu, a problémy s vyplacením příspěvků nebo podmínkami smlouvy.

Příklad: Spotřebitel si stěžuje, že mu nebyl přiznán státní příspěvek v očekávané výši nebo nesouhlasí s podmínkami výběru prostředků.

Doplňkové penzijní spoření

Spory o penzijní spoření, které není spojeno se státní podporou, ale slouží ke spoření na stáří.

Příklad: Spotřebitel nesouhlasí s délkou trvání smlouvy nebo má problém s předčasným ukončením spoření.

Panevropský osobní penzijní produkt

Spory týkající se smlouvy o panevropském penzijním produktu, který umožňuje spoření na stáří v rámci EU.

Příklad: Spor o předčasné ukončení smlouvy a podmínky vyplacení naspořených prostředků.

Dynamické směny měn:

Spory vznikající při směně měn s dynamickým kurzem, kdy se kurz může měnit během transakce.

Příklad: Spotřebitel reklamuje, že směnný kurz nebyl jasně uveden nebo byl prezentován zavádějícím způsobem, což vedlo k nevýhodné směně.

Kdy vám arbitr nepomůže

V určitých případech finanční arbitr rozhodovat nemůže. Nepomůže vám tedy v případech kdy:

  • Spor nenáleží do působnosti finančního arbitra: Finanční arbitr má omezenou působnost a může řešit pouze spory v konkrétních oblastech finančních služeb, které jsou uvedeny výše. Nepomůže vám proto třeba v případě sporu mezi dvěma podnikateli.
Tip na článek

Tip: Pokud jste podnikatel ve sporu s jiným podnikatelem, pak vám může pomoci podání žaloby. U ale soudu uspějete jen tehdy, když bude podání žaloby neprůstřelné. Dostupný advokát provede pečlivou analýzu případu a postará se o přípravu předžalobní výzvy, žaloby, odvolání nebo rovnou o zastupování u soudu, kde bude tvrdě vymáhat vaše práva.

  • O sporu již rozhodl soud nebo zrovna probíhá řízení před soudem: Arbitr nemá pravomoc zasahovat do případů, které jsou již v kompetenci soudů. Pokud tedy chcete využít služby finančního arbitru, soud vynechte.
  • O sporu bylo rozhodnuto v rozhodčím řízení: Stejně jako u řízení před soudem, není možné využít ani rozhodčí řízení a zároveň podat návrh na řízení před finančním arbitrem.
  • O sporu již finanční arbitr rozhodl: Nelze podávat stejný podnět znovu. Pokud s rozhodnutím nesouhlasíte, existují jiné způsoby, jak situaci řešit, které rozebereme v následujících kapitolách.

Pokud byste se chtěli obrátit na finančního arbitra, musíte mu zaslat návrh na zahájení řízení. Ten můžete zaslat poštou (nejlépe doporučeně, ať máte jistotu, že skutečně přišel), elektronicky emailem s elektronickým podpisem nebo pomocí datové schránky. Návrh můžete podat rovněž osobně do protokolu přímo v kanceláři finančního arbitra. V návrhu nesmí chybět:

  • Označení účastníků řízení: Návrh musí jasně identifikovat všechny účastníky řízení, tedy vás jako navrhovatele (spotřebitele) a finanční instituci (např. banku nebo pojišťovnu).
  • Doklad o tom, že byla instituce neúspěšně vyzvána k nápravě: K návrhu musíte přiložit doklad (např. dopis, e-mail) o tom, že jste se neúspěšně obrátili na finanční instituci s žádostí o vyřešení sporu (např. zamítnutou žádost o reklamaci).
  • Úplné a srozumitelné vylíčení rozhodných skutečností: Návrh musí obsahovat podrobné a srozumitelné vyjádření všech skutkových okolností, které jsou relevantní pro vyřešení sporu. Je zde tedy třeba popsat v čem spor spočívá, co mu předcházelo a jak jste se jej pokoušeli řešit.
Tip na článek

Tip: Využít můžete rovněž oficiální vzory, které naleznete na stránkách Finančního arbtira.

  • Důkazní prostředky nebo označení důkazů: K návrhu je třeba přiložit všechny dostupné důkazy (např. dokumenty, svědecké výpovědi, expertní posudky). Pokud důkazy nemáte k dispozici, pak je musíte označit (uvést jejich název, datum vzniku, držitele apod.).
  • Označení, čeho se domáháte: Je důležité jasně uvést, jaké konkrétní nároky nebo opatření požadujete jako výsledek arbitrážního řízení (např. vrácení peněz, odstranění poplatků, náhrada škody).
  • Prohlášení: Dále musíte prohlásit, že jste v téže věci nepodali žalobu k soudu nebo k rozhodčímu soudu, a že jste s finanční institucí neuzavřeli dohodu o mimosoudním vyrovnání. Rovněž je třeba uvést, že jste srozuměni se závazností nálezu.
  • Datum a podpis: Návrh musí obsahovat datum podání a váš podpis, kterým potvrzujete pravdivost uvedených informací a žádost o zahájení arbitrážního řízení.

Řízení před finančním arbitrem

Návrh na řízení před finančním arbitrem i samotné řízení je bezplatné. Dále platí, že nemáte povinnost mít právní zastoupení, určitě se vám ale vyplatí. Advokát totiž dokáže zkušeně pracovat s důkazy i odůvodněním návrhu.

V případě, že bude mít vámi podaný návrh nedostatky, finanční arbitr vás vyzve k jejich odstranění. Na to máte lhůtu 15 dní (tu je možné na vaši žádost opakovaně prodloužit). Pokud je vše ve vašem návrhu v pořádku, vyzve arbitr vámi napadenou finanční situaci k tomu, aby se k věci vyjádřila a předložila relevantní podklady (např. obchodní podmínky). Pro tu také platí lhůta 15 dní s možností opakovaného prodloužení.

Jakmile finanční arbitr získá veškeré potřebné podklady, vyzve obě strany sporu k tomu, aby se seznámili s veškerými podklady. To je možné nahlédnutím do spisu nebo na základě žádosti o zaslání shromážděných podkladů.

Hlavním cílem řízení je dosáhnout smírného řešení sporu. Výsledkem řízení je nález, který vám bude doručen do vlastních rukou. Nález obsahuje výrok, odůvodnění a poučení o námitkách.

Proti tomuto nálezu můžete vy i protistrana podat odůvodněné námitky. O těch pak opět rozhoduje finanční arbitr. Jakmile o námitkách rozhodne, je celý spor uzavřen a rozhodnutí nabývá právní moci. Toto rozhodnutí má stejné účinky jako rozhodnutí soudu.

Tip na článek

Tip: Podobným způsobem funguje také rozhodčí soud neboli arbitráž – mimosoudní způsob řešení sporů prostřednictvím nezávislých a nestranných rozhodců. Více o ní se dozvíte v našem článku.

Pokud arbitr vašemu návrhu vyhoví, musí finanční instituce splnit povinnosti, které jsou ustanoveny v rozhodnutí a to do stanovené lhůty nebo jakmile nález nabyde právní moci. Zároveň uloží arbitr finanční instituci sankci odpovídající 10 % z celkové částky, kterou vám musí finanční instituce zaplatit. Vždy se přitom musí jednat minimálně o částku 15 000 korun, a to i v případě, že nedošlo k uložení povinnosti vyplacení jakékoliv částky (např. náhrady škody).

Délka průběhu celkové řízení závisí na složitosti případu a na spolupráci obou stran sporu. Platí však, že arbitr rozhoduje bez zbytečného odkladu. Pevná lhůta 90 dní pak začíná běžet jakmile arbitr shromáždí veškeré potřebné podklady.

Jak se bránit proti rozhodnutí arbitra?

Rozhodnutí arbitra nemusí být konečné. Můžete totiž proti němu podat žalobu k obecnému soudu. Zároveň s ní můžete soud požádat také o odložení nabytí právní moci a vykonatelnosti rozhodnutí. Účastníky soudního řízení budete vy a finanční instituce se kterou jste u arbitra řešili spor.

Soud může znovu posoudit veškeré důkazní materiály a sám ve věci rozhodnout, čímž rozhodnutí finančního arbitra nahradí. Proti rozhodnutí soudu se můžete klasicky odvolat, případně pak také dovolat.

Tip na článek

Tip: Rozhodl soud ve váš neprospěch a chcete se proti tomu bránit? Posoudíme vaše šance na úspěch a postaráme se o přípravu odvolání či dovolání podle toho, o jaké řízení jde a v jaké fázi se nachází.

Výhody řízení u finančního arbitra

Finanční arbitr s sebou nese řadu výhod, a to nejen oproti klasické žalobě a řízení u soudu. Tyto výhody zahrnují:

  • Nižší cenu: Za řízení u arbitra nic neplatíte, a to ani v případě, že spor prohrajete. Jedinou výlohou je tedy pomoc advokáta.
  • Rychlost a efektivitu: Soudní řízení bývá dlouhé a nákladné, což je nevýhodné pro obě strany sporu. Finanční arbitr nabízí rychlejší a méně formální prostředí pro řešení sporů, čímž snižuje celkovou časovou i finanční zátěž.
  • Specializaci: Finanční arbitr je odborníkem v oblasti finančních práv a finančních služeb, což umožňuje komplexní a fundované posouzení finančních sporů.
  • posílení důvěry ve finanční trhy: Existence mechanismu pro řešení sporů, který je věrohodný a efektivní, přispívá k důvěře ve finanční trhy a zvyšuje transparentnost a odpovědnost finančních institucí.
  • Zachování alternativních řešení: Pokud zvolíte řízení u finančního arbitra, nevzdáváte se tím možnosti následně řešit spor u obecného soudu. Naopak to ale neplatí a jakmile soud o sporu rozhodne, na arbitr se už obrátit nemůžete.

Shrnutí

Finanční arbitr je na soudech nezávislý orgán, jehož úkolem je rozhodovat ve sporech týkajících se úvěrů, investic, pojištění a dalších finančních služeb. Založen byl v roce 2003 v reakci na požadavky EU na zajištění efektivního mimosoudního řešení sporů v oblasti finančního trhu.

Finanční arbitr může na rozdíl od soudů rozhodovat pouze na žádost spotřebitele a v oblastech definovaných zákonem, což zahrnuje široké spektrum finančních transakcí od platebních služeb po investiční produkty.

Neodpověděl vám článek na váš problém? Zeptejte se umělé inteligence


Sdílejte článek


Související služba

Žaloba a zastupování u soudu

Potřebujete pomoci s podáním žaloby nebo zastoupením u soudu? Ať spor teprve začíná, nebo už je řízení dávno rozjeté, rádi vám se vším pomůžeme. Provedeme důkladnou analýzu, posoudíme vaše reálné šance a navrhneme další postup. To vše do 48 hodin od objednávky služeb.

Chci pomoct

Autor článku

JUDr. Ondřej Preuss, Ph.D.

Ondřej je ten člověk, v jehož hlavě uzrál nápad poskytovat advokátní služby online. Právním službám se věnuje již déle než 10 let a rád klientům pomáhá, když si nevědí rady s právními problémy.

Vzdělání
  • Právo, doktorské studium (Ph.D), Pf UK v Praze
  • Právo, L’université Nancy-II, Nancy
  • Právo, magisterské studium (Mgr.), Pf UK v Praze
  • Mezinárodní teritoriální studia (Bc.), FSV UK v Praze

Reference služby Dostupný advokát

Recenze služby

Michal D.

Rychla odpoved (telefonicky kontakt s pravnikem). Navrhli nekolik variant reseni, serazeno dle pomeru vykon / cena. Rozumne vysvetleno, nic netlacili.

Recenze služby

Из KZ в CZ ЧЕХИЯ.МИГРАЦИЯ.

Díky za pomoc v řešení problému. Skupina profesionálních advokátů.

Recenze služby

Ing. Peter Čunderlík

Není to poprvé, co spolupracuji s touto právní kanceláří. Má zadání jsou od jednoduchých výpovědí ke složitějším uzavíráním smluv, zejména ve skutečnostech, na které zákon nepamatuje. Ani toto není problémem pro tuto právní kancelář. Pokud klient akceptuje to, že i záporná odpověď – ve smyslu dál do toho nepůjdeme – je vlastně řešením. A tady Není to poprvé, co spolupracuji s touto právní kanceláří. Má zadání jsou od jednoduchých výpovědí ke složitějším uzavíráním smluv, zejména ve skutečnostech, na které zákon nepamatuje. Ani toto není problémem pro tuto právní kancelář. Pokud klient akceptuje to, že i záporná odpověď – ve smyslu dál do toho nepůjdeme – je vlastně řešením. A tady jako klient pociťuji sílu právní kanceláře, že je věc konzultována z různých úhlů a pozor, peníze zde nejsou na prvním místě. Zastupitelnost kvality kvalitou doplněním z jiné oblasti- já říkám za rohem, co se přirozeně hned nevidí – může být rada od právníka pro klienta nesrozumitelnou, ale pokud klient věnuje maximální péči konzultaci a skutečně odevzdává pravdivé a snaží se i úplné informace, nemůže být negativní odpověď – ve smyslu dál do toho nepůjdeme – negativní, ale konstruktivní. A proto souhlasím s názorem že pravdivé informování kanceláře již od počátku (člověk sám bez vzdělání a právnické praxe není neomylný) zjednodušuje další postup a řešení vznikají takříkajíc současně, ve spolupráci. Zastupitelnost, ochota pomoci, rychlost, dozeptání se bez obavy z navýšení ceny vytváří prostor 50% na 50%. Obě strany jsou stejně zainteresované na výsledku. Proto si i příště vyberu toto právní kancelář.

Zobrazit všechny reference

Mohlo by vás také zajímat

Vyřešíme i váš právní problém

Váš problém můžeme probrat on-line i osobně

Najdete nás ve 4 krajských městech

Rychlé kontakty

+420 775 420 436
(Po–Pá: 8–18)
Pravidelně komentujeme právní dění a novinky pro média
Dostupný advokát © 2013-2024
Uveďte původ-Neužívejte dílo komerčně-Zachovejte licenci 3.0 Česká republika (CC BY-NC-SA 3.0 CZ)