Co je to prohlášení poplatníka daně z příjmu
Prohlášení poplatníka daně z příjmu fyzických osob, často nazývané jako „růžové prohlášení“, je povinný dokument, který musí zaměstnanci každoročně vyplnit a odevzdat svému zaměstnavateli. Na základě tohoto prohlášení se totiž stanoví způsob odvádění daně z příjmů. Ostatně je to také v jejich zájmu, protože jim to umožňuje využít slevy na dani.
Tip na článek
Tip: Daň se nehradí jen z příjmů, ale také z nemovitostí. Přečtěte si naše shrnutí o dani z nemovitosti. Dozvíte se, jaká je její výše, kdy se platí a jak se k její platbě přihlásit.
Základním předpokladem pro uplatnění slev na dani prostřednictvím růžového prohlášení je, že zaměstnanec může prohlášení poplatníka podepsat pouze u jednoho zaměstnavatele. Nezáleží na tom, jestli pracuje na plný či částečný úvazek nebo jestli u zaměstnavatele pracuje na dohodu o provedení práce nebo dohodu o pracovní činnosti.
Prohlášení poplatníka se podává jednou ročně, standardně na začátku kalendářního roku do 15. února nebo při změně zaměstnání do 30 dnů od nástupu do nové práce. Pokud dojde během roku ke změnám, které by měly vliv na výši uplatněných daňových slev (například narození dítěte), měl by zaměstnanec podat aktualizované prohlášení, a to opět do 30 dnů od vzniku skutečnosti (narození dítěte).
Související služba
Potřebujete poradit?
Nastupujete do nové práce nebo třeba začínáte podnikat při zaměstnání a nejste si jistí, jaké jsou vaše daňové povinnosti? Zeptejte se Dostupného advokáta. Napište nám vaši otázku a do 48 hodin budete mít k dispozici odpověď od některého z našich advokátů.
Mám otázku
- Při objednání služby přesně víte, co dostanete a kolik vás to bude stát.
- Vše zvládneme on-line nebo osobně v jedné z našich 4 kanceláří.
- 8 z 10 požadavků vyřešíme do 2 pracovních dnů.
- Pro každý právní obor máme specialistu.
Růžové prohlášení u dvou zaměstnavatelů
Jak jsme již avizovali, prohlášení poplatníka daně z příjmu lze podepsat pouze u jednoho zaměstnavatele. Co vám tedy hrozí v případě, že jej podepíšete u více zaměstnavatelů?
Pokud podepíšete růžové prohlášení u dvou nebo i více zaměstnavatelů, dochází k nesprávnému uplatnění daňových slev, což má za následek nedoplatek na dani z příjmu. V České republice je totiž zásadou, že daňové slevy mohou být uplatněny pouze jednou a u jednoho zaměstnavatele, typicky u toho, u kterého má zaměstnanec hlavní pracovní poměr.
Pokud tedy váš zaměstnavatel zjistí, že máte podepsané prohlášení poplatníka dvakrát, musí vám ze mzdy strhnout částku odpovídající rozdílu na dani. Pokud už ale podal vyúčtování, pak musí oznámit vznik dluhu z viny poplatníka, tedy vás. Jakmile finanční úřad zjistí, že jste uplatnili daňové slevy u více zaměstnavatelů, bude požadovat doplatek daně za období, kdy byly slevy uplatněny nesprávně. Kromě doplatku daně vám může být také uloženo penále.
Kdo vyplňuje prohlášení poplatníka
Růžové prohlášení vyplňují všichni zaměstnanci. Nezáleží přitom na tom, jestli jsou zároveň studenty nebo důchodci. Stejně tak vyplňují prohlášení poplatníka i živnostníci, kteří jsou zároveň zaměstnanci. Zaměstnavatel jim však nesmí podepsat roční zúčtování daně. To si totiž musí zařídit sami při podání daňového přiznání.
Tip na článek
Tip: Živnost nebo zaměstnání? A co kdybyste zkusili obojí? Jaké jsou výhody takové kombinace a co vám může stát při podnikání v cestě? To vám poradíme v našem dalším článku.
Jak vyplnit prohlášení poplatníka daně z příjmu
Základní údaje
První kolonkou k vyplnění je zdaňovací období. Tím je rok, pro který prohlášení podáváte. Další kolonku “dodatečně činím“ vyplňte pouze v případě, že prohlášení podáváte dodatečně. V tomto případě do ní napíšete XD.
V první tabulce je potřeba vyplnit název plátce daně a jeho adresu. Plátcem daně je váš zaměstnavatel, a proto sem vepište celý název firmy (např. Dostupný advokát s.r.o.). Stejně tak vyplňte i přesnou adresu sídla firmy (např. V Jámě 699/1, 110 00 Praha 1 — Nové město)
Identifikační údaje
V tabulce s názvem Identifikace poplatníka vyplníte své jméno, příjmení, rodné číslo a adresu vašeho místa trvalého pobytu. V případě, že nemáte českou státní příslušnost vyplňujete také druhou část tabulky, tedy “Daňový nerezident ČR dále vyplní“. K vyplnění údajů o dokladu prokazující totožnost poplatníka použijte váš cestovní pas nebo občanský průkaz vydaný ve vaší zemi.
Slevy na dani
Druhá tabulka zahrnuje všechny možné slevy na dani, které můžete uplatnit. Zde zaškrtnete písmenem X ty slevy, které se vás týkají. Případně písmeny XD, pokud je uplatňujete dodatečně.
Daňové zvýhodnění na dítě
Tato část se týká daňové zvýhodnění na děti. Abyste však mohli využít daňového zvýhodnění na děti, musíte splnit několik podmínek:
- Musí se jednat o vámi vyživované dítě, které s vámi žije ve společné domácnosti. Vyživovaným dítětem se v tomto případě myslí vlastní biologické dítě, osvojené dítě, dítě v náhradní péči i po jejím ukončení z důvodu zletilosti či nabytí svéprávnosti, nevlastní dítě a vnouče, jehož rodiče nemají příjmy pro uplatnění daňového zvýhodnění.
- Zvýhodnění se dá uplatnit do 18. roku dítěte v případě, že již nadále nestuduje nebo do 26. roku dítěte, pokud stále studuje.
- Daňové zvýhodnění na dítě může uplatnit vždy jen jeden z rodičů. Z toho důvodu musí rodič, který zvýhodnění neuplatňuje doložit potvrzení o neuplatnění daňového zvýhodnění. Pokud tento rodič není zaměstnancem, pak podává čestné prohlášení o neuplatnění slevy na dítě. Stejně tak je potřeba doložit neexistenci druhého rodiče. K tomu je třeba potvrzení nebo čestné prohlášení.
Pokud všechny podmínky splňujete, pak můžete vyplňovat. Vyplníte zde jméno, příjmení, rodné číslo vašeho dítěte a napíšete, zda slevu uplatňujete nebo neuplatňujete (ano / ne). Pokud je vaše dítě ZTP/P, pak zaškrtněte tuto kolonku písmenem X. Pokud je vaše dítě starší 18 let, ale stále studuje, zaškrtněte písmenem X sloupec “Zletilé dítě“. Zároveň musíte ale počítat s tím, že je potřeba doložit potvrzení o studiu vašeho dítěte.
Další rodič vyživovaného dítěte
Zde nejdříve zaškrtnete ano či ne. Ano vyplníte, pokud sdílíte domácnost s dalším poplatníkem, který společně s vámi vyživuje vaše děti. Pokud vyplníte ano, musíte vyplnit i tabulku pod tím. Zde tedy uvedete jméno, příjmení, rodné číslo a adresu trvalého pobytu této druhé osoby (rodiče). A podle toho, zda tato osoba uplatňuje zvýhodnění vyplníte ano nebo ne.
V posledním sloupci pak opět vyplníte ano nebo ne v závislosti na tom, zda má tato druhá osoba zaměstnání. V dalším řádku vyplníte název firmy, ve které tato osoba pracuje a o řádek níž adresu této firmy.
Podpis a datum
V podpisové části napíšete do sloupce “Prokazatelně učiněné prohlášení poplatníkem“ svůj podpis a datum podpisu. Řádek vyberete podle toho, zda prohlášení podáváte na uvedené zdaňovací období nebo dodatečně za uvedené zdaňovací období.
Změny v nároku na slevy či zvýhodnění
Poslední změnová část se vás týká pouze v případě, že u vás během roku nastanou změny, které mají vliv na prohlášení poplatníka a uplatnění slev na dani. Může se jednat např. o narození dítěte, ukončení studia nebo rozvoj invalidity.
V těchto případech je potřeba vyplnit o jaký druh změny se jedná a v jaký měsíc bylo o změně rozhodnuto nebo změna nastala (rozhodnuto mohlo být např. o přiznání invalidity, zatímco nastat mohlo narození dítěte). Do třetího sloupce připojte svůj podpis a datum podpisu. V případě, že se změna týká vyživovaných dětí, využijte také tabulku níže, kam doplníte údaje o vašem dítěti.