Odstupné v roce 2018 | Dostupný advokát

Odstupné v roce 2018

Obrázek k článku Odstupné v roce 2018

10. 2. 2018 / autor: Ondřej Preuss

Dostali jste od zaměstnavatele výpověď nebo uzavřeli dohodu o skončení pracovního poměru? Na jaké odstupné máte v takovém případě nárok? To je jeden z častých dotazů našich klientů.

Kdy má zaměstnanec na odstupné nárok?

Zákoník práce jednoznačně stanoví pravidla, kdy vzniká zaměstnanci nárok na odstupné při nezaviněném ukončení pracovního poměru. Ne ale při každém rozvázání pracovního poměru má zaměstnanec nárok na zaplacení odstupného. Nejčastěji mu bude náležet, pokud dostane výpověď z pracovního poměru takzvaně z organizačních důvodů, kdy například dochází ke snižování stavu zaměstnanců, zaměstnavatel ruší pobočku, přemísťuje se na druhou stranu republiky nebo dokonce úplně ukončuje svou činnost.

V tomto případě je odstupné stanoveno podle odpracovaných let. Zaměstnanec na něj má nárok, i pokud dojde z výše popsaných důvodů k ukončení pracovního poměru dohodou (někdy označovanou jako "výpověď dohodou").

Dále má zaměstnanec nárok na odstupné, pokud nadále nemůže vykonávat práci kvůli nemoci z povolání nebo pro pracovní úraz a z těchto důvodů také dostal výpověď nebo se zaměstnavatelem uzavřel dohodu o skončení pracovního poměru.

Zaměstnanec naopak nebude mít nárok na odstupné, pokud sám podá výpověď nebo podá tzv. výpověď ve zkušební době. Nárok na odstupné nevzniká ani v případě, kdy zaměstnanec pracuje na základě dohody o provedení práce nebo dohody o pracovní činnosti.

Při ukončení pracovního poměru pak nedoporučujeme využívat vzor výpovědi nebo dohody o ukončení pracovního poměru. Mohli byste se připravit o možnost domáhat se odstupného, které by vám jinak mohlo dle zákona náležet.

Jak je odstupné vysoké?

Minimální výše odstupného je v případě rozvázání pracovního poměru z organizačních důvodů zaručena podle počtu odpracovaných let. Zaměstnanec, který působí u svého zaměstnavatele méně než rok, dostane odstupné alespoň ve výši jednoho průměrného měsíčního výdělku. Pokud pracovní poměr trvá déle než rok, ale méně než dva roky, vzniká nárok na nejméně dvojnásobek průměrného výdělku.

Konečně pokud pracovní poměr trval přes dva roky, je možné nárokovat odstupné ve výši minimálně trojnásobku průměrného výdělku.

Pokud dojde k ukončení pracovního poměru pro nemoc z povolání nebo pracovní úraz, pak má zaměstnanec nárok na odstupné ve výši dvanáctinásobku průměrného výdělku.

Délka pracovního poměru Výše odstupného
Méně než jeden rok (méně než 365 dní) nejméně 1 x průměrný měsíční výdělek
Více než jeden rok, ale méně než dva roky nejméně 2 x průměrný měsíční výdělek
Více než dva roky nejméně 3 x průměrný měsíční výdělek

Průměrný výdělek se určuje z hrubé mzdy. V zásadě jde o průměr z výdělků za poslední ukončené čtvrtletí. To znamená, že pokud se řeší průměrný výdělek např. pana Vochomůrky ke konci září, tak se bere čtvrtletí duben až červen. Pokud by se řešilo ke konci října, tak za červenec až září apod.

Odstupné má pouze dolní limit, horní limit záleží na dohodě se zaměstnavatelem

Uvedené výše odstupného jsou stanoveny jako minimální. Nikdo a nic tedy zaměstnavateli nebrání vyplatit zaměstnanci i odstupné vyšší, případně také v jiných případech, než říká zákoník práce. V tabulce uvedená minima ovšem zaměstnavatel musí v každém případě dodržet.

Odstupné a odvody

Odstupné je výhodné zejména proto, že se z něj neodvádí odvody na sociální a zdravotní pojištění. To v praxi znamená, že zaměstnavatel ušetří a zaměstnanec dostane víc. I v roce 2018 platí, že se z odstupného, na které má zaměstnanec dle zákona nárok, žádné odvody neodvádějí. A tím se nemyslí jen minimální výše určená v zákoně, ale celkové odstupné, které si se zaměstnavatelem dohodnete.

Odvody na sociální a zdravotní pojištění ale bude nutné odvést, pokud dostanete odstupné z jiného než zákonem stanoveného důvodu. Zároveň je vždy nutné odvést také daň z příjmu.

Pro názorný příklad se vraťme k zaměstnanci, panu Vochomůrkovi. Ten pracuje pro svého zaměstnavatele, společnost Kapradina a syn, jako správce sítě rok a půl. Zaměstnavatel, pan Kapradina, se ale rozhodne, že pracovní místo pana Vochomůrky zruší. Protože je pan Kapradina velkorysý, nabídne panu Vochomůrkovi místo dvou průměrných výdělků čtyři a pan Vochomůrka souhlasí. Takové odstupné pana Vochomůrky nepodléhá žádným odvodům na sociální a zdravotní pojištění.

Zajistíme, že vaše výpověď bude platná. Pomůžeme vám dostat od zaměstnavatele vše, na co máte nárok. Už do dvou dnů, v celém Česku!

Ochráníme vaše práva, pokud se chystáte dát výpověď v práci. S námi máte jistotu, že vaše výpověď bude platná a vy nepřijdete o nic, na co máte dle pracovní smlouvy nárok. Vše vám pomůžeme vyřešit už do dvou dnů, pohodlně a on-line.

Rychle pryč ze zaměstnání k nové výzvě

Ať si přejete ukončit pracovní poměr výpovědí, nebo se chcete na odchodu se zaměstnavatelem dohodnout (laicky výpověď dohodou), a to ve zkušební době nebo po jejím uplynutí, naše právní služba vám zajistí důstojný odchod ze zaměstnání.

Ochráníme vaše práva, vyjednáme odstupné

Pečlivě zanalyzujeme vaši právní pozici a dohlédneme, aby vám zaměstnavatel zaplatil vše, na co máte nárok. Pomůžeme vám stejně jako panu Méďovi z našeho známého videa. Zajistíme, že skončení pracovního poměru proběhne nejen v souladu s právem, ale především k vaší plné spokojenosti. Pomůžeme vám vyjednat odstupné.

Co pro vás uděláme:

Varianty naší nabídky Vzor výpovědi Premium
Vzor výpovědi ze zaměstnaneckého poměru
Výpověď ze zaměstnání na míru vašemu případu
Konzultace s advokátem - zhodnocení rizik a dalšího postupu30 minut
Jak rychle vše zpracujeme a najdeme pro vás řešení?do 48 hodin
Konečná cena včetně DPHzdarma = 01200991,68 Kč bez DPH

Nespoléhejte na rady zdarma ani vzory

Anonymní vzory a rady z bezplatné právní poradny vám mohou zkomplikovat život a v důsledku nemusí ochránit vaše práva, byť si vzor výpovědi u nás můžete rovněž stáhnout. Jedině rada poskytnutá advokátem, který se specializuje na pracovní právo, vás opravdu účinně ochrání. Garantujeme bezchybnost ukončení pracovního poměru ze strany zaměstnance podle zákoníku práce.

S čím jsme už klientům pomohli?

Radíme klientům při všech způsobech ukončení pracovního poměru ze strany zaměstnance, včetně výpovědi z pracovního poměru, ukončení dohody o pracovní činnosti nebo dohody o provedení práce. Vše proběhne rychle , diskrétně a ve váš prospěch. S námi se nemusíte starat o to, jak napsat a podat výpověď.

Co říkají lidé, kteří využili našich služeb?

Tomáš Hrdlička, Nové Strašecí (servisní technik): „Jít osobně za advokátem mně přišlo dost nepříjemné. S Dostupným advokátem jsem ale všechno vyřídil bez toho, abych se s kýmkoli vůbec musel setkat. Koupil jsem u něj konzultaci, protože mě zaměstnavatel vyslal na dlouhodobou pracovní cestu do dost exotické země, aniž by mi cokoli vysvětlil a já jsem ani nevěděl, na co mám nárok. Advokát přes skype příjemný, služba rychlá, můžu jen doporučit.“
Další reference našich zákazníků naleznete v záložce Reference.

Radíme vám i v médiích:

Mohlo by vás také zajímat: