Potvrzení o zaměstnání neboli zápočtový list

JUDr. Ondřej Preuss, Ph.D.
5. září 2023
7 minut čtení
7 minut čtení
Pracovní právo

Zápočtový list představuje klíčový dokument spojený s vaším pracovním životem. Jedná se o oficiální potvrzení o vašem zaměstnání, které vám vydává váš zaměstnavatel po ukončení pracovního poměru. Tento důležitý papír slouží k mnoha účelům, včetně potřeb nového zaměstnavatele či úřadu práce. V tomto článku vám přiblížíme, co to zápočtový list vlastně je, jaké informace musí, a naopak nesmí obsahovat a proč se vyplatí na něj nezapomenout.

Co je to zápočtový list

Zápočtový list představuje potvrzení o vašem zaměstnání. Vydává vám ho váš zaměstnavatel ihned po ukončení vašeho pracovního poměru obvykle v poslední den a přímo do vašich rukou. V případě, že vám ho nemůže předat osobně, má zaměstnavatel povinnost vám ho doručit poštou jako doporučenou zásilku do vlastních rukou. Možné je i doručení elektronicky, ale to jen v případě, že jste s tím předem souhlasili.

Tip na článek

Tip: Dostali jste výpověď z práce? Zajistíme, že v případě výpovědi obdržíte vše, na co máte nárok. Pomůžeme vám bránit se proti zaměstnavateli. Řešení nabídneme už do dvou dnů, v rámci celého Česka.

Nejpozdější termín pro vydání zápočtového listu je vždy poslední den platnosti vašeho pracovního poměru. Tento termín se nesmí prodlužovat. Pokud by nastala situace, že by vám zaměstnavatel zápočtový list nevydal a vy byste kvůli tomu měli problémy při nástupu do nového zaměstnání, můžete se domáhat odškodnění. Zaměstnavatel by navíc dostal také sankce od Státního úřadu inspekce práce, a to až do výše dvou milionů korun.

V této oblasti můžeme zmínit reálnou situaci, kdy zaměstnance opakovaně žádal po svém bývalém zaměstnavateli, aby mu vydal zápočtový list. Ten však jeho žádostem nevyhověl a zaměstnanec tak nemohl nastoupit do nového zaměstnání, kde po něm zápočtový list chtěli jako podmínku přijetí. Tuto situaci nakonec vyřešil až Nejvyšší soud ČR, který zaměstnanci přiznal odškodnění ve výši 245 tisíc korun za ušlou mzdu.

Tip na článek

Tip: Zápočtový list se často zaměňuje s pracovním posudkem, jedná se ale o dvě velmi rozdílné věci. Přečtěte si náš článek, ve kterém se dozvíte, k čemu slouží pracovní posudek.

Co by měl zápočtový list obsahovat

Zápočtový list má povinně dané součásti, které musí vždy obsahovat. Konkrétně se jedná o:

  • identifikační údaje zaměstnance,
  • identifikační údaje zaměstnavatele,
  • určení druhu pracovního poměru (hlavní pracovní poměr či dohoda),
  • informace o vašem dosaženém vzdělání a jiných kvalifikacích ke dni ukončení pracovního poměru,
  • údaje o započitatelné době zaměstnání v I. a II. pracovní kategorii před 1. lednem 1993 pro účely důchodového pojištění,
  • údaje o srážkách ze mzdy (například v případě exekuce).

Na druhé straně jsou ale i určitě věci, které v zápočtovém listu ze zákona, bez vašeho výslovného souhlasu, být nesmí. Jedná se například o hodnocení vámi odvedené práce, výše vaší mzdy, případně důvod ukončení vašeho pracovního poměru (například v případě hrubého porušení pracovních povinností z vaší strany).

Související služba

Nestahujte si vzor zápočtového listu z internetu

Jste zaměstnavatel a chystáte se svému zaměstnanci vystavit zápočtový list? Internet je plný různých vzorů zápočtových listů ke stažení, to se vám však nemusí vyplatit. Tyto vzory jsou často plné chyb nebo nejsou aktualizované o nové právní úpravy. Často je třeba tyto šablony potřeba značně upravovat, aby seděly do vaší specifické situace, což může vytvořit další chyby a nesrovnalosti. Váš bývalý zaměstnanec má navíc právo se v případě chyb či nesrovnalostí v zápočtovém listu domáhat opravy soudní cestou.

Nechte to proto raději na nás. Zápočtový list vám připravíme a poskytneme vám právní servis na míru vašim požadavkům.

Chci pomoct

  • Při objednání služby přesně víte, co dostanete a kolik vás to bude stát.
  • Vše zvládneme on-line nebo osobně v jedné z našich 4 kanceláří.
  • 8 z 10 požadavků vyřešíme do 2 pracovních dnů.
  • Pro každý právní obor máme specialistu.

Proč se vyplatí na zápočtový list nezapomenout

I když se to tak nemusí na první pohled zdát, zápočtový list hraje velmi důležitou roli.

Může ho chtít váš nový zaměstnavatel

V první řadě je možné, že ho po vás bude vyžadovat zaměstnavatel ve vaší nové práci. Není to sice stanoveno v zákoníku práce, ale je to celkem běžná praxe. Důvodem je, že zaměstnavatel přijetím zaměstnance bez zápočtového listu dost riskuje. Zápočtový list totiž obsahuje pro zaměstnavatele velmi důležité informace. Jedná se zejména o informaci o srážkách ze mzdy kvůli exekuci.

Tip na článek

Tip: Přečtěte si náš článek na téma exekuce srážkami ze mzdy a jiných příjmů.

Zaměstnavatel má totiž dle občanského zákoníku stanovenou povinnost si od nového zaměstnance vyžádat informaci o srážkách ze mzdy, která se uvádí právě v zápočtovém listu. V případě, že si totiž tuto informaci nevyžádá mu hrozí pokuta ve výši až 50 tisíc korun.

Mohou si ho vyžádat úřady

Zápočtový list po vás může někdy v budoucnosti chtít také Úřad práce nebo Česká správa sociálního zabezpečení. Úřad práce ho po vás bude žádat v případě, že přijdete o zaměstnání a budete u něj při hledání nového zaměstnaní hledat pomoc. Zápočtový list totiž v tomto případě slouží k posouzení nároku na podporu v případě nezaměstnanosti. Česká správa sociálního zabezpečení zase potřebuje vás zápočtový list k tomu, aby určila dobu odchodu do starobního důchodu a jeho výši.

Jak funguje zápočtový list, DPP a DPČ

Co se týče práce takzvaně na dohodu, zde má váš zaměstnavatel povinnost vydat zápočtový list pouze v případě, že odměna za vykonanou práci založila účast na nemocenském pojištění nebo pokud byl z odměny prováděn výkon rozhodnutí nebo exekuce srážkami ze mzdy. Účast na nemocenském pojištění přitom začíná na částce 2999 korun u dohody o pracovní činnosti a 10 000 korun u dohody o provedení práce.

Tip na článek

Tip: Přečtěte si náš článek o dohodě o pracovní činnosti. Dozvíte se, co si při uzavírání ohlídat a v čem jsou její výhody.

Jak funguje zápočtový list v případě nemoci v ochranné lhůtě

Ochranná lhůta je definovaná zákonem o nemocenském pojištění, týká se období po ukončení zaměstnání, vztahuje se k nároku na nemocenskou či mateřskou a slouží k tomu, aby osoba po ukončení zaměstnání neskončila bez finančních prostředků. V případě nemocenské trvá 7 kalendářních dní od zániku pojištění. Pokud v této onemocníte, můžete čerpat nemocenskou.

Prvních 14 dní nemoci, v případě, že jste zaměstnaní, máte od zaměstnavatele nárok na náhradu mzdy a následně od 15. dne vaší nemoci dostáváte nemocenské dávky. Pokud jste ale v ochranné lhůtě, prvních 14 dnů nedostanete nic, jelikož na náhradu mzdy již nemáte nárok.

Tip na článek

Tip: Na náhradu mzdy nemáte právo pouze v případě nemoci. V našem článku se dozvíte v jakých případech můžete náhradu mzdy dostat.

V případě vaší nemoci nebo pracovní neschopnosti se přitom tato doba do zápočtového listu neuvádí, pokud tedy chcete například svému novému zaměstnavateli doložit dobu trvání nemocenského pojištění, pak je toto nutné doložit v samostatném potvrzení.

Ochranná lhůta se nevztahuje na všechny situace bez výjimky. Typicky neplatí pro osoby pobírající starobní důchod či invalidní důchod III. stupně, dále u žáků a studentů, kdy zaměstnání spadá do období školních prázdnin. Nevztahuje se ani na práci na dohodu o provedení práce a v některých dalších situacích, kdy tak stanoví zákon.

Závěrem je třeba ještě jednou připomenout, že potvrzení o zaměstnání neboli zápočtový list rozhodně není triviální dokument. Má význam v různých aspektech vašeho profesního života, od zajištění nových pracovních příležitostí až po zajištění různých nároků, jako je zejména délka a výše starobního důchodu. Jeho absence může vést ke komplikacím a je proto velmi důležité, aby vám ho váš zaměstnavatel vydal ihned po ukončení vašeho pracovního poměru.

Sdílejte článek


Neodpověděl vám článek na váš problém? Zeptejte se umělé inteligence

Související služba

Řešení právního problému na míru

Vyřešte libovolný právní problém s týmem Dostupného advokáta! Do 24 hodin vám navrhneme řešení vaší situace a spočítáme, kolik vás to bude stát. Cena za vypracování návrhu je 390 Kč. Když si u nás navržené služby objednáte, máte vypracování návrhu zdarma.

Chci pomoct

Autor článku

JUDr. Ondřej Preuss, Ph.D.

Ondřej je ten člověk, v jehož hlavě uzrál nápad poskytovat advokátní služby online. Právním službám se věnuje již déle než 10 let a rád klientům pomáhá, když si nevědí rady s právními problémy.

Vzdělání
  • Právo, doktorské studium (Ph.D), Pf UK v Praze
  • Právo, L’université Nancy-II, Nancy
  • Právo, magisterské studium (Mgr.), Pf UK v Praze
  • Mezinárodní teritoriální studia (Bc.), FSV UK v Praze

Mohlo by vás také zajímat

Vyřešíme i váš právní problém

Váš problém můžeme probrat on-line i osobně

Najdete nás ve 4 krajských městech

Rychlé kontakty

+420 775 420 436
(Po–Pá: 8–18)
Pravidelně komentujeme právní dění a novinky pro média
Dostupný advokát © 2013-2024
Uveďte původ-Neužívejte dílo komerčně-Zachovejte licenci 3.0 Česká republika (CC BY-NC-SA 3.0 CZ)